Elevator Speech

Når man jobber med Employer Branding så bør man ha selskapets Elevator speech godt forankret. Dette er også noe alle ansatte bør lære, da det er en indikator på om de er med på selskapets Employer Brand.

Hva er elevator speech egentlig?

En elevator speech er et svar på 30 til 60 sekunder, på spørsmålet “Så, hva gjør du?”

Det er en rask oppsummering av virksomheten din og dens verdiforslag. En super elevator speech vil vekke interesse for virksomheten din og forhåpentligvis føre til en dypere samtale.

Elevator speech er en flott mulighet for gründere. Enten du er på en fest, på et nettverksarrangement for startups, gir en rask oversikt til en potensiell investor, eller bare møter nye mennesker, er en solid elevator speech din sjanse til å introdusere bedriften din for potensielle kunder, investorer og henvisninger. Tross alt vet du aldri om du snakker med den ene personen som kanskje kan hjelpe deg med å ta bedriften din til neste nivå.

Hva er forskjellen mellom en elevator pitch og en elevator speech?

En elevator speech og en elevator pitch er veldig like, men en pitch blir ofte levert til investorer i en mer formell setting, og det er sannsynlig at du vil ha en presentasjonsslide-deck (også kalt en pitch-deck) for å hjelpe deg.

En pitch kan også leveres via e-post eller til og med som et frittstående lysbildekort som investorer kan se på når de passerer.

En elevator speech blir alltid holdt verbalt – det er tross alt en tale (speech). Du kan bruke talen din i en rekke situasjoner, men den er ofte mer egnet for sosiale situasjoner eller under et veldig tidlig introduksjonsmøte hvor du har mindre tid og bare trenger å gi en rask beskrivelse av hva du gjør. Å innen Employer Branding er denne rettet mot kandidater og ofte i intervjuprosesser.

Navnet beskriver egentlig hva det handler om: Tenk deg at du går på en heis sammen med noen og de spør deg hva du gjør. Kan du raskt beskrive hva du gjør før du når bunnen (eller toppen, om heisen går opp)?

Hva du skal inkludere i din elevator speech

Elevator speech er vanskelige fordi du må kommunisere mye informasjon på kort tid.

Og nei, å snakke raskere løser ikke dette problemet!

I stedet må du lage en interessant og overbevisende fortelling som lar publikum spørre om å lære mer om virksomheten din.

Her er en rask oversikt over hva talen din skal dekke.

  • Problemet ditt firma løser

     

Din bedrift er til for å løse et problem. Hvis du ikke kan gjøre kundenes liv bedre, vil de ikke kjøpe fra deg.

Beskriv problemet ditt firma løser ved å bruke setninger som “Visste du at…?” eller “Vet du hvordan folk har problemer med…?” Målet ditt er å få kontakt med publikum og få dem til å nikke samtykkende. Forhåpentligvis er problemet du løser noe de kan forholde seg til.

  • Målmarkedet ditt

Alle vellykkede selskaper retter seg mot bestemte typer kunder. Selv om det er fristende å si at produktene og tjenestene dine er for “alle”, er det mye større sannsynlighet for at du lykkes hvis du prøver å markedsføre til et spesifikt sett med potensielle kunder.

For eksempel vil det være lett å si at en ny frisørsalong er for alle som trenger en hårklipp. Men den salongen vil ha mye bedre tid til å markedsføre og tiltrekke potensielle kunder hvis den vet hva slags kunder den ønsker å betjene.

  • Din løsning

Dette er sannsynligvis den enkleste delen av en pitch – å beskrive hva bedriften din faktisk lager eller selger. Løsningen din må løse problemet du har beskrevet og være det riktige valget for målkunden din.

  • Verdien du tilbyr

Verdien du gir til målmarkedet er limet som gjør løsningen din riktig for kunden din. Det er grunnen til at kunden din vil ha produktet eller tjenesten din.

  • Din trekkraft og fremgang så langt

Alle som ønsker å lære mer om bedriften din vil gjerne vite hva du har gjort så langt. Har du allerede kunder? Er du fortsatt i de tidlige utviklingsstadiene? Kanskje du nylig har mottatt en pris som er verdt å snakke om.

  • Din erfaring

En god idé er ingenting uten de rette menneskene til å gjøre den om til en bedrift.  Din elevator speech må forklare hvorfor du (og teamet ditt) er de rette personene til å bygge virksomheten.

  • Ditt mål

Hvis du snakker med en potensiell investor eller noen som kanskje kjenner investorer, kan det være en god idé å nevne et innsamlingsmål. Selv om du ikke er ute etter å samle inn penger, kan det hende du har andre mål som ditt første salg eller å dra inn en stor konto. Du vet aldri om personen du snakker med kan hjelpe deg.

En elevator speech formel

Du kan strukturere en elevator speech på mange forskjellige måter, men det er noen formler du kan bruke for å hjelpe deg med å finne ut hva du vil si. Vi starter med å se på en veldig kort versjon som du kan bruke for raskt å svare på “hva gjør du?” spørsmål, og se deretter på hva du kan si hvis du har litt mer tid til rådighet.

Formelen med én setning for en elevator speech:

Vi lager [løsning] for [målmarkedet] slik at [verdi].

Det ser veldig kort ut uten at de tomme feltene er fylt ut, men det burde være nok for en rask introduksjon når du legger til detaljene.

Her er et eksempel fra Palo Alto Software slik at du kan få en bedre følelse av hvordan tonehøyden med én setning kan se ut:

Vi lager verktøy for forretningsplanlegging og ytelsessporing for småbedriftseiere slik at de lettere kan skaffe oppstarts midler, utvikle budsjetter og spore ytelse på et brukervennlig økonomisk dashbord.

Den lengre versjonen av elevator speech:

Vet du at [målmarkedet] har [problem]? Jeg har laget [løsning] som [verdi]. Så langt har vi [historikk]. Nå håper vi å [mål]. Teamet mitt og jeg har [erfaring].

Med denne formelen ønsker du å lokke lyttere med en overbevisende historie eller et sett med fakta som belyser problemet som bedriften din prøver å løse. Dette er en fin måte å få kontakt med publikummet ditt og få dem interessert i virksomheten din fra åpningslinjene dine. Dette er din krok (hook) som vil få folk til å ønske å forstå hvordan du har løst problemet.

Her er et raskt eksempel for et fiktivt teknologiselskap:

Visste du at nesten 30 prosent av lastebilene i Storbritannia ikke frakter noe last fordi de ikke finner en last å frakte på tur/retur? Dette fører til mer enn 500 millioner dollar i bortkastede drivstoffkostnader alene.

Vi har opprettet et teknologiselskap som matcher tomme lastebiler med selskaper som ønsker å flytte last, slik at lastebilselskaper kan generere forretninger fra tidligere tomme turer. Så langt har vi fått kontrakter med to av de største lastebilfirmaene.

Nå håper vi å skaffe ytterligere kapital slik at vi kan utvide virksomheten vår og vokse inn i land utenfor Storbritannia. Teamet mitt og jeg har mer enn 30 års erfaring i lastebilbransjen og er godt posisjonert for å øke denne virksomheten betydelig.

Elevator speech tips

  • Hold det kort:

Det er lett å bare fortsette og fortsette om et emne du brenner for, men du må respektere personene du snakker med og gi dem nok informasjon til å vekke interesse. Forhåpentligvis vil de begynne å stille deg spørsmål, og du kan utdype gjennom videre samtale. Husk at du ikke vil være den personen som holder “lukk døren”-knappen på heisen for å holde publikum fanget slik at du kan fortelle dem mer!

  • Vit målet:

Målet med din elevator speech er ikke å formidle hver siste bit av informasjon om virksomheten din. Målet er å vekke interesse. Du vil at det du sier skal være minneverdig og interessant, slik at publikummet ditt ber deg fortelle dem mer. Sluttmålet er å knytte forbindelser, få et møte og få tillatelse til å forklare virksomheten din mer detaljert.

  • Øv, men ikke husk:

Ja, øving er en god idé. Men du vil ikke bli for skriptet og robotaktig. Ord for ord memorering er ikke en god idé. I stedet vil du at talen din skal føles samtalemessig og naturlig, slik at du lettere kan få kontakt med publikummet ditt. Du vil også tilpasse talen din litt avhengig av situasjonen og publikum (se neste tips).

  • Kjenn ditt publikum: Avhengig av hvem du holder talen til, vil du finjustere detaljene slik at du gir informasjon som samsvarer med publikums kunnskap. For eksempel, hvis du presenterer et medisinsk utstyr for en haug med leger, er det sannsynligvis en god idé å bruke mer medisinsk terminologi. Men hvis du forklarer hva du gjør til folk som ikke har medisinsk bakgrunn, vil du kanskje bruke et mer dagligdags språk som alle kan forstå.
  • Vær overbevisende:

Spesielt hvis du holder en litt lengre tale, forteller en historie eller interessant anekdote som gjør problemet ditt firma løser virkelig. Du vil at publikum skal nikke med og tenke: “Ja, det er et reelt problem. Jeg håper noen endelig har kommet opp med en god løsning for det.» Deretter, når du presenterer løsningen din, vil du være mye mer overbevisende og ha publikums fulle oppmerksomhet.

  • Ha en takeaway:

Publikum kan kanskje ikke stille flere spørsmål med en gang, men er (forhåpentligvis) interessert i å følge opp med deg. Sørg i så fall for at du har et visittkort eller noe lignende slik at du kan dele kontaktinformasjonen din. Visittkortet ditt bør i hovedsak være en mini-pitch og ha en minneverdig tagline eller verdierklæring på det slik at folk husker deg og hva du snakket om.

Elevator speech eksempel

Her er noen eksempler, både korte og lange, for å hjelpe deg i gang med din egen elevator speech.

Elevator pitch eksempel #1:

Visste du at etterspørselen etter high-end meksikansk mat i USA har vokst med over 100 prosent de siste to årene? Matelskere leter etter mer enn bare generiske, amerikaniserte tacos og burritos i rekordnummer.

Jeg planlegger å åpne en moderne restaurant med latinsk tema som løfter frem meksikanske og andre latinamerikanske retter. Jeg vil bruke klassiske ingredienser og moderne teknikker som vil bidra til å demonstrere hvordan meksikansk mat er mye mer enn hva folk flest tror.

Vi har testet markedet ved å arrangere flere eksklusive arrangementer, og er klare til å flytte til en full-service restaurant. Jeg har åpnet flere andre vellykkede restauranter og food trucks, så jeg forventer at lanseringen vil gå veldig greit.

Elevator pitch eksempel #2:

Jeg åpner en ny gave- og spesialbutikk i sentrum som hjelper unge, urbane trendsettere med å finne unike og kreative gaver og husholdningsartikler som vil imponere venner og kolleger.

Elevator pitch eksempel #3:

Har dette noen gang skjedd deg? Du skynder deg å få barna ut av døren om morgenen slik at du kan få dem til skolen i tide og ikke komme for sent til et viktig møte – og så innser du at du ikke finner bilnøklene dine.

Dette skjer hele tiden med meg. Visste du faktisk at en gjennomsnittlig forlegger nøklene sine mer enn fem ganger i måneden? Det er mer enn 600 millioner ganger i året! Ved å bruke bluetooth-teknologi har jeg laget en lavpris nøkkelbrikke som hjelper folk å finne nøklene og andre tapte gjenstander på rekordtid, noe som gjør det lettere å komme seg ut døren på travle morgener.

Vi har en fungerende prototype, og nå ser vi etter å samle inn midler for å gå inn i storskala produksjon. Vi har fått noen nye teammedlemmer om bord med omfattende produksjonserfaring og forsyningskjedeekspertise, så vi håper å komme på markedet i løpet av de neste seks månedene.

Elevator pitch eksempel #4:

Firmaet mitt utvikler en ny type rimelig surfebrett for nybegynnere, slik at de kan lære å surfe uten å måtte investere 10000 kr pluss som tradisjonelle surfebrett koster.

Lag en Elevator Pitch for ditt Employer Brand

Når bedrifter har en ledig stilling, må de fylle den så snart som mulig, og ideelt sett ville de ha flere høykvalitetskandidater å velge mellom raskt. Hvorfor er hastighet så viktig? Ifølge Randstad data, hver ledig stilling koster selskapet i gjennomsnitt 5000 kr per dag.

Bedrifter kan imidlertid ikke lenger forvente å lykkes med å beile til de beste jobbkandidatene bare ved å kaste penger på dem. Potensielle ansatte blir kurtisert av forskjellige friere, og de vurderer mulighetene nøye før de tar steget.

En rapport fra Execu| Search Group avslører at kandidater vurderer jobbtilbud fra flere selskaper, og ønsker å vite mer enn bare lønn og goder. For eksempel:

  • 61 % av respondentene rapporterte å intervjue for to eller flere jobber samtidig
  • 50 % av respondentene brukte minst 30 minutter på å undersøke en bedrift før de søkte eller intervjuet

Og ifølge GlassDoor sjekker arbeidssøkere vanligvis 18 forskjellige kilder og leser 7 til 8 firmaanmeldelser før de bestemmer seg for å søke på en bestemt jobb.

Bedrifter trenger en elevator-pitch, og de trenger å vite hvordan de skal vise selskapets Employer Brand.

Men hva betyr det? Selskapets Employer Brand er selskapets historie, “Det skal være overbevisende, ærlig og en idé som folk kan få kontakt med på et menneskelig nivå.” Og siden arbeidsledigheten for øyeblikket er under 5 prosent, er det å kommunisere selskapets Employer Brand til en potensiell ansatt er viktigere enn noen gang.

Din viktigste rekrutteringstaktikk er faktisk å beholde ansatte – noe du kan påvirke direkte med en sterk arbeidsgiverstrategi,”

Corporate vs. Employer Brand

Imidlertid skiller mange selskaper ikke mellom bedrifts brandet og employer brandet.

Randstad-undersøkelser avslører at C-Suite-ledere er nesten dobbelt så sannsynlige som HR- og retensjonsledere til å tro at Employer Brandet er utmerket. Men de fleste i C-Suite har en tendens til å assosiere bedriftsmerket med Employer Brandet, og hvis bedrifts brandet gjør det bra, antar de at det ikke er noe problem med Employer Brandet. “Men Employer Brandet er en helt annen utfordring og en som krever fokuserte ressurser for å skape.”

Vi kan bruke eksempl med konkurranse mellom selskapene:

Selskapsbrand: “Konkurranse om et bedrifts brand, vil bare være folk som selger lignende produkter og tjenester,”

Employer Brand: “Et Employer Brand er i konkurranse med ethvert selskap som ansetter for samme rolle.”

Utvikle en elevator Pitch

I følge en fersk undersøkelse av Robert Half trodde:

76 prosent av arbeidsgiverne at de ville tiltrekke seg kandidater av høyere kvalitet hvis de promoterte firmaet sitt som et flott sted å jobbe.

Dessuten tror 18 prosent av arbeidsgiverne ikke at de gjør en god jobb med å selge jobbkandidater på fordelene ved å jobbe i bedriften deres. (Se employee advocassy i kurset)

Bedrifter bør ta en todelt tilnærming.:

“Identifiser årsakene til at bedriften din er et flott sted å jobbe.”

Samt også å spørre nåværende arbeidstakere om hvorfor de liker å jobbe i bedriften.

“Dette vil bidra til å generere ideer om hva som skal fremheves for potensielle kandidater under ansettelsesprosessen.”

Hvis for eksempel organisasjonen har tiltak for en balanse mellom for eksempel. arbeid og privatliv, eller det er gode muligheter for karrierevekst, er det å anbefalle å vektlegge disse punktene.

Her er fem trinn for å bringe kvalitetsmedarbeidere til selskapet:

  • Identifiser hvorfor din bedrift er et flott sted å jobbe.
  • Undersøk hva dine konkurrenter tilbyr.
  • Fremme din egen bedrifts styrker.
  • Beveg deg raskt ved ansettelse.
  • Vurder å jobbe med en rekrutterer.
nb_NONorwegian