Employe Advoccasy – Ansattes sosiale modenhet

Modellen forklart:

Et kart over ansatte i en modell som ser på i hvilken grad de nettverker opp mot deres sosiale aktivitetsnivå. Når man kartlegger ansatte til en slik modell, er det lettere å målrette de riktige utviklingstrinnene for å hjelpe dem videre – hvis de ønsker det!

Generelt sett, jo høyere man er i modellen, jo flere tilkoblinger er det sannsynlig at man har, og jo mer aktiv nettverker er man. Ansatte som sitter lenger til høyre for modellen har en tendens til å være mer sosialt aktive f.eks. blogging, tweeting, engasjement med influencere.

Ansatte vil neppe sitte tydelig i en eller annen boks. De kan vise atferd fra flere bokser. De fleste vil kjenne igjen hvor de sitter fra definisjonene nedenfor.

Selv om det er et ganske grunnleggende sett med akser, bestemmer det en naturlig utviklingsvei for en sosial ansatt. Ved å dekonstruere hva som skal til for at en person skal bli en influencer online, er vi i stand til å skape en sosial treningsopplevelse som kartlegger den naturlige reisen.

Dette er flott for arbeidsgiveren siden den mest hensiktsmessige opplæringen kan målrettes mot riktig gruppe individer. Det er også flott for den ansatte fordi de ikke blir overveldet av “Twitter 101”-trening når de ikke engang har en LinkedIn-profil!

Nå skal vi utforske hver av sosial ansatte typene videre:

Inaktive:

Inaktive har ikke mye av en online tilstedeværelse. LinkedIn aktiveres normalt bare når de leter etter en ny jobb – det regnes som ikke annet enn en digital versjon av CV-en deres. Egenskaper inkluderer en ufullstendig LinkedIn-profil, kanskje ingen bilder og et svært lavt antall forbindelser. Imidlertid kan denne gruppen være svært aktiv på sosiale nettverk som vil anses som mer personlige f.eks. Facebook og Instagram.

Nettverkere:

Denne gruppen er vanligvis mer aktive på LinkedIn, men ingen annen plattform enn personlige sosiale nettverk. De vil ofte godta invitasjoner på nettet og kan til og med av og til sende invitasjoner til andre. Etter min erfaring sitter mange B2B-salgsteam i denne kategorien – historisk gode nettverksarbeidere offline, men begrenset erfaring på nettet. 

Spleisere:

Disse menneskene er ikke bare nettverkere – de er spleiser. De har et stort nettverk på LinkedIn og kjenner alltid noen som kjenner noen andre som kan hjelpe. De knytter mennesker aktivt sammen fordi de vet at «sharing is caring». De har ingen agenda, og de forventer ikke noe tilbake. De gjør det bare fordi det ligger i deres natur.

Deltakere:

Selv om denne gruppen fortsatt har et relativt lite nettverk, begynner de å drive med sosiale nettverk. De tester vannet ved å engasjere seg med andre på nett, f.eks. å like og kommentere innhold. De er en gruppe å se på siden de er naturlig nysgjerrige, men sannsynligvis ikke har noe av det grunnleggende på plass ennå, f.eks. et godt nettverk. 

Kringkastere:

Folk i denne kategorien viser mer sosialt potensial. Kanskje de har “dabblet” en stund ved å engasjere seg med andres innhold og begynner nå å dele andres innhold til nettverket deres. Mange organisasjoner som implementerer verktøy for employe advocacy, betjener denne plassen perfekt – ansatte får “bedriftsgodkjent” innhold å dele, men uten kontekstuell opplæring kan det ofte se ut som om de ansatte har blitt en annen kringkastingskanal.

Samarbeidspartnere:

Når delere øker nettverket, har du en tendens til å se en atferdsendring. De sender mindre og setter mer pris på tilbakemeldinger. Vanligvis har folk i dette området et stort nettverk, de har vært gjennom engasjerende og delingsfasen og begynner nå å formulere meninger selv og forsøke å lytte til andre.

Entusiaster:

Disse gruppene har en tendens til å være svært aktive på sosiale medier. Alle så langt til høyre på modellen vil aktivt være der ute og lage sitt eget innhold og formulere sine egne meninger. Imidlertid kan de ha et relativt lite nettverk. Etter min erfaring passer millennials vanligvis til denne profilen, og slutter seg til arbeidsstyrken med en sterk sosial innsikt, men med et begrenset profesjonelt nettverk. Følg denne gruppen nøye. Meningsentusiaster som ikke er engasjert på jobben kan forårsake problemer, mens de som er engasjerte er potensielt sterke talsmenn.

Felt/nisje eksperter:

Denne gruppen har en tendens til å bli betraktet som kunnskapsekspertene i en organisasjon, f.eks. produktmarkedsføring, forhåndssalg, salgskonsulenter og de har en enorm troverdighet hos kundene. De nettverker ikke aktivt (ofte har de ikke tid), men de kan blogge eller tweete når de kan. Aktivert og engasjert, har denne gruppen potensialet til å skille organisasjonen din fra konkurrentene, ved å lage innhold som vil tiltrekke seg digitalt publikum.

Influensere:

Denne gruppen er svært aktive nettverksarbeidere og innholdsskapere. Sosialt nett bruk har blitt en del av deres daglige rutine – en del av deres DNA om du vil. De regnes som påvirkere innen sitt felt, formulerer meninger og skriver innhold som skiller dem fra sine almuen. Denne kategorien sosiale ansatte (sammen med fageksperter) vil tiltrekke kunder til merkevaren din på nettet. Sørg for at disse menneskene er engasjert i selskapet – gi dem en innflytelsesrik mulighet, søk tilbakemeldinger, promoter innholdet deres!

nb_NONorwegian