Employer Brand Voice del 2

Nytt Employer Brand, hva nå? Hvordan Brand Voice hjelper deg å skille deg ut og tiltrekke deg bedre talenter.

Så, du har et skinnende Employer Brand og fengende EVP … hva nå? Employer branding er mer enn å kopiere: å lime inn EVP-en din på karrieresiden din og triumferende erklære «Det er vår merkevare!».

Et Employer Brand utskjæres møysommelig i hver interaksjon (jobbsøkere, entreprenører og konsulenter, nyansatte, ansatte og avgående ansatte) og ved hvert kontaktpunkt i kandidatreisen.

Et Employer Brand utskjæres møysommelig i hver interaksjon (jobbsøkere, entreprenører og konsulenter, nyansatte, ansatte og avgående ansatte) og ved hvert kontaktpunkt i kandidatreisen.

Det er ikke bare hva du sier, men «hvordan» du sier det.

Hvordan du blir ansett.

Hvordan du får folk til å føle seg etter å ha samhandlet med deg.

En av de enkleste måtene å kommunisere ditt Employer Brand på er … vel, i din skriftlige kommunikasjon. Med andre ord; ved å bruke brand voice.

Så, hva er employer brand voice?

Din employer brand voice er personligheten din bedrift tar på seg når den kommuniserer med jobbsøkere og ansatte. Dette er ordene som brukes for din rekrutteringsmarkedsføring; karrieresidekopi, chatbot-personlighet, sosiale medier-samtaler, søknadsskjemaer, stillingsannonser, kandidat-e-poster og SMS, onboarding-kommunikasjon, talentfellesskapsengasjement, og selvfølgelig hvordan du er hver dag ovenfor dine ansatte, som i nyhetsbrevene dine, intranettkopi o.l.

Det bruker ord for å kommunisere ditt brand og utfylle de personlige opplevelsene.

Hvorfor trenger du en Employer Brand voice?

Vi nevnte det over og i del 1. Det hjelper deg å skille deg ut fra konkurrentene. En sterk og effektiv stemme gir en konsistent merkeopplevelse som skaper tillit hos publikum. Det hjelper deg med å etablere en følelsesmessig forbindelse og gjenkjennelighet i markedet.

I tillegg kan et distinkt brand voice informere kandidater og talenter om arbeidsplassens kultur, misjon og verdier. Det hjelper deg derfor med å tiltrekke deg flere av de riktige passformene, samtidig som du avviser flere av de som ikke passer (= redusert tid og forbruk på rekruttering, re-rekruttering, dårlige ansettelser og mindre turnover og mye mer tilfredshet, produktivitet og innovasjon.).

Hva er forskjellen mellom employer brand voice og vanlig brand voice?

La oss være tydelig på dette – Employer Brand og Business Brand er samkjørt for å sikre konsistens, men brukes i litt forskjellige sammenhenger.

Stemmen/voice for Employer Branding har en spesifikk tone, målgruppe og nøkkelbudskap for å kommunisere kulturen din effektivt med kandidater og ansatte. Det bør imidlertid ikke avvike mye fra det offentlige brandet, ellers vil du skape forvirring og mistillit.

For eksempel, hvis du har en dristig og morsom merkepersonlighet på sosiale mediekanaler, og forbrukerne dine blir kjent med deg for denne humoren, men jobbannonsene dine, kandidatens e-poster og nettsideteksten er alle skrevet i en bomullstørr bedriftstil, vil folk bli forvirret. Det ville utløst mine alarmer, fordi jeg vil anta at din morsomme personlighet ikke gjelder arbeidsplasskulturen, og det ville stoppe meg fra å søke.

Hvordan tone kan hjelpe

Du vil sannsynligvis ha varierende publikum (studenter vs. ledere) til forskjellige tider på forskjellige plattformer, og hvordan du snakker med dem vil også endre seg i forskjellige sammenhenger.

For eksempel kan det hende du liker å tøyse med Instagram-følgere, men du vil sannsynligvis ta en mer seriøs «tone» når du svarer på klager. Jeg finner det lettere på dette tidspunktet å betrakte vår brand voice som en faktisk personlighet.

Når du tenker på dine egne personlige opplevelser, vil personligheten din forbli den samme i enhver situasjon, men du kan justere tonen din for å passe til en bestemt begivenhet eller et bestemt publikum (som i en begravelse eller chatting med kameratene dine sammenlignet med hvordan du prater med bestemoren din).

Det er derfor det er viktig å identifisere brand personligheten din i sin kjerne, og hva slags energi, kommunikasjonsstil og nøkkelfraser du kan bruke for å tilpasse deg deretter.

Disse 5 tingene påvirker alle stemmen din

Det kan være en vanskelig ting å forklare for alle, “Hvordan identifisere din Employer Brand voice”, ettersom bedrifter kommer i alle former og størrelser med all slags markedsføringsstøtte eller ingen i det hele tatt – noen har stilguider og EVP-er, andre har ikke. Det er ingen «one size fits all» svar på det spørsmålet i denne delen.

 

Men på topp nivå må du inkludere disse 5 tingene:

Dine verdier

Når du virkelig prøver å tiltrekke og ansette ansatte som har en verdi som passer med bedriften din, bør du demonstrere disse verdiene i kommunikasjonen din. For eksempel forpliktet til fortreffelighet og høy ytelse? Tenk på Mercedes-Benz, og deres elegante og prestisjefylte brand voice.

Din Misjon

Hva er forretningsformålet eller din misjon? Hva står du for?

For eksempel, hvis du er en veldedig organisasjon forpliktet til samfunnsomsorg, må merkevarens stemme og interaksjoner demonstrere dette. Din kandidatkommunikasjon vil være svært kommunikativ, empatisk og nærende, i tråd med historien bak din overordnede misjon.

Dine nøkkeltrekk/styrker

Hvordan vil du at folk skal føle seg når de samhandler med deg? Varm, utdannet, inspirert …?

Eller, hva er du/vil du bli kjent for? Eksepsjonell kundeservice? Innovative produkter? Kreativitet?

Tenk på Lego eller Apple, og hvordan de bruker stemmen til å formidle originalitet, visjon og lekenhet.

Ditt publikum

Nyutdannede, arbeidere, akademikere, ledere, tech! Ingen tvil om at du vil ha noen få spesifikke målgruppetyper som er på forskjellige plattformer. Det hjelper hvis du kan bli klar over dine kjernekandidatavatarer og hvordan du vil tilpasse stilen din for å kommunisere på et språk de vil svare på (bemerk igjen at personligheten din forblir den samme, men tonen din vil justeres).

Din stil

Til slutt, tenk nå på kommunikasjonsstilen din. Nemlig, vil du være formell eller uformell? Og hvordan ser det ut i praksis for deg?

Formell, kunne bruke fraser med et elegant ordforråd (ingen sjargong!).

Uformell, kan se ut som vennlig og letthjertet med noen få lokale tilpassninger, men aldri banneord eller slang.

Å skrive pitch-perfekt rekrutteringsinnhold forsterker ditt Employer Brand

Når du konsekvent viser online og personlig ved hvert berøringspunkt i kandidatens reise, skaper du en minneverdig Employer Brand opplevelse. Du kan bruke kommunikasjonen din til å bedre fortelle historien din og tilbudet ditt for å tiltrekke deg flere av de riktige passformene og avvise de som ikke gjør det.

Vi skal nå se på noen som er eksperter på dette :

nb_NONorwegian