En veiledning for å lage Employee Spotlights

Ansattes søkelys/spotlight er en type innhold som viser din ansattes historie med bedriften din, prestasjoner, personlighet, arbeidsjubileer, suksesser, utfordringer og mer. Ansattes søkelysinnlegg er en utmerket måte å dele ansattes historier på for å bygge forbindelser mellom ansatte og øke bedriftens og arbeidsgiverens Employer Brand.

En medarbeiders søkelysinnlegg kan publiseres i flere formater, for eksempel en ansatts bilde ledsaget av en kort tekst, en kort video eller et skriftlig intervju. Vanligvis publiseres disse innleggene på interne kommunikasjonskanaler, selskapets sosiale mediekanaler og karrieresider.

Ansattes søkelys ligner på ansatts attester. Men mens attester fra ansatte hovedsakelig tar sikte på å gi sosiale bevis for kandidater, brukes ansattes søkelys også til intern employer branding.

Employee Spotlights er en kritisk del av enhver Employer Branding-strategi.

Tenk på det: kandidater søker om å bruke flere år av livet sitt, 37,5 timer eller mer, hver ukem på å jobbe for bedriften din. Det er et stort engasjement! 

Og de primære ressursene de har å basere sin beslutning på, er en stillingsbeskrivelse og en karriereside. Mer og mer forventer kandidater at bedrifter skal gi dem innsidekunnskap om hvordan det faktisk er å jobbe for dem og hvordan teamkulturen egentlig er.

Ved å gi kandidater, en innsikt fra de interne ansattes perspektiv/søkelys, på ulike stadier av rekrutteringsprosessen, vil det hjelpe dem å ta en mer informert beslutning om hvorvidt din bedrift og rolle er riktig for dem.

Hensikten med en employee spotlight er å sette et ansikt til bedriften din og vise frem førstehåndshistorier om hvordan arbeidsplassen din er, så avhengig av emnet ditt, vil du stille spørsmål som vil hjelpe medarbeideren å fremheve bedriftens unike egenskaper i sine egne ord.

Talent Board North American Candidate Experience Research Report (nedenfor) viser hvilken type markedsføringsinnhold kandidater foretrekker. Informasjon om bedriftskulturen er svært viktig, etterfulgt av svar på hvorfor folk ønsker å jobbe og bli der, og ansattes attester.

 

Karrieresider på flere språk35 %
Informasjon om kulturen i bedriften32 %
Svar på “hvorfor” folk vil jobbe her32 %
Svar på “hvorfor” folk blir her27 %
Informasjon om produkter/tjenester27 %
Mangfold og inkludering25 %
Ansattes attester24 %
Vanlige spørsmål (FAQs)22 %
Økonomisk informasjon22 %
Verdier22 %

Bestem hvem du vil vise frem

Ideelt sett bør dine ansattes søkelys fremheve ansatte fra forskjellige avdelinger og nivåer (fra praktikanter til seniorledelse).

Gi alle en sjanse til å bli anerkjent. Men husk at de skal være villige til å delta.

Tema til Employee Spotlight

For å vite hva slags spørsmål du vil stille ansatte, må du først velge et tema for spotlighten.

Her er noen av de mest populære temaene som diskuteres i Employee Spotlights:

  • Bedriftskultur
  • Ansattes engasjement
  • Teamkultur
  • Ledelse
  • Misjon og kjerneverdier
  • Prestasjoner og suksesshistorier
  • Ressurser og muligheter
  • Profesjonell vekst og karrieremuligheter
  • Lidenskapsprosjekter
  • Fordeler
  • Uttalelser fra arbeidsgiver
  • Noe unikt med din bedrift eller den enkelte
  • Milepæler

Hvis du for eksempel prøver å sette søkelyset på bedriftens kultur, kan du spørre medarbeideren din:

  • Hvilke teambyggingsaktiviteter har du deltatt i selskapet vårt?
  • Hvordan har du sett at selskapet gjør sine verdier til virkelighet?
  • Hvordan er forholdet ditt til resten av teamet ditt?

Eksempel på Spotlight-spørsmål for ansatte

  • Hva har din erfaring vært med vår bedriftskultur?
  • Hvordan er temet ditt?
  • Hva er noen ting du har lagt merke til ved vårt lederteam?
  • Hvilke deler av vår misjon knytter du deg til?
  • Hva har vært dine største prestasjoner på teamet vårt?
  • Hvem er noen av dine største inspirasjoner i selskapet?
  • Hva slags ressurser har du benyttet deg av mens du var i teamet vårt?
  • Hvilke fordeler er din favoritt og hvorfor?
  • Hva er det mest unike med å jobbe her?
  • Hvordan vil du oppsummere det du gjør?
  • Hva får deg til å ønske å bli i organisasjonen vår?
  • Hva liker du med bedriftskulturen vår?
  • Kan du fortelle oss noen detaljer om favorittdelen av jobben din?
  • Hvordan ser hverdagen din ut?
  • Fortell oss det viktigste prosjektet du har håndtert og hvordan det har påvirket selskapet vårt?
  • Hvordan er din nåværende jobb sammenlignet med de tidligere jobbene du har hatt?
  • Hvilke ting skilte seg ut for deg med ledergruppen vår?
  • Hvilke selskapsverdier gjenspeiler deg mest?
  • Hva har vært dine viktigste prestasjoner når du har jobbet for selskapet vårt? 
  • Hvem inspirerer deg mest i vår organisasjon?
  • Hvilken arbeidsfordel eller fordel er din favoritt og hvorfor?
  • Hva er unikt med å jobbe for organisasjonen vår?
  • Beskriv hvordan du har vokst profesjonelt siden du begynte å jobbe for oss.
  • Hva er den vanskeligste utfordringen du har opplevd å jobbe for oss?
  • Gitt muligheten, hva vil du spørre vår administrerende direktør?
  • Hvor ser du deg selv om 5 år?
  • Hva er det beste rådet du kan gi til noen som ønsker å jobbe for oss? 
  • Hva er det mest spennende du jobber med akkurat nå?
  • Hvilken ferdighet mener du alle bør lære?
  • Hva motiverer deg?

Sørg for at spørsmålene dine ikke bare fokuserer på bedriften din, men gir rom for intervjuobjektet til å snakke om sine personlige erfaringer og dele anekdoter som skiller seg ut for dem.

Under spørsmål og svar-økten, ikke stress med å prøve å få et perfekt svar. La i stedet svarene fra de ansatte flyte naturlig. Og når det nevnes noe du synes fortjener et oppfølgingsspørsmål, så gå med det. 

Selv om du kan bli fristet til å følge din egen spørsmål og svar-plan, vil du at hver enkelt ansattes søkelys skal fremheve hver person unikt. 

EMPLOYEE SPOTLIGHT SVAR

Når du intervjuer medarbeiderne dine, kan du enten møtes personlig, eller du kan be dem svare på spørsmålene skriftlig på deres egen tid. Det er fordeler med begge. Å gjennomføre et personlig intervju kan være fordelaktig fordi du mottar ufiltrerte svar fra folk med en mer naturlig stemme; Men fordi de snakker og ikke skriver, vil svarene deres kreve litt redigering og påfølgende godkjenning av redigeringer.

På den annen side, hvis du har intervjuobjekter som sender inn svarene sine skriftlig, vil de ha gjort det meste av redigeringen på egen hånd, noe som kan være nyttig. Men de kan overredigere, noe som får svarene deres til å høres skriptet ut.

Valg av riktig intervjumetode vil avhenge av ønsket lengde og medium for medarbeiderens søkelys. Hvis du vil ha et raskt quote på et innlegg på sosiale medier, kan du sikkert uformelt spørre kollegaen din om noen ord. Hvis du ønsker å dele et lengre blogginnlegg, vil du planlegge tid på kalenderen deres for å diskutere målet med artikkelen slik at de kan skreddersy svarene sine som sådan.

Og hvis du leter etter noen form for lydbit som vil bli tatt opp på kamera, vil du gi intervjuobjektet god tid til å forberede og øve på svarene før du tar opp.

Employee Spotlight Eksempel

Er du usikker på hvilke plattformer eller formater du skal bruke når du forteller din Employer Branding og Employee Spotlight? Her er fem eksempler på Emploee Spotlight. Det vil hjelpe deg med å utvikle din rekrutteringsmarkedsføringsstrategi.

Blogger

Blogging er en av de mest populære måtene å dele historiene til de ansatte på. Faktisk har mange selskaper en bloggfunksjon på karrierenettstedet. Slik at de kan dele bedriftsnyheter, innsikt i kulturen og mer. Sørg for å inkludere utrop (Supre Kari) og overskrifter i det formatet du velger. Det vil gjøre det lettere for leseren å skanne etter den informasjonen som er viktigst for dem.

Video

Video har raskt blitt et annet populært alternativ for fagfolk innen Employer Branding. Spesielt med introduksjonen av nye plattformer for å lage brukergenererte og live-videoer. Employer Branding-videoer pleide å være tidkrevende og dyre. Men med fremveksten av sosiale mediefunksjoner som historier og live streaming, blir behovet for å lage svært polerte videoer mindre viktig. Sørg for å inkludere bildetekster uavhengig av hvilket alternativ du velger. Fordi mange ser videoer uten lyd. inkludert teksting kan øke sannsynligheten for at folk vil se hele videoen din. (se videre i kurset om video)

Lyd

En annen måte å dele ansattes historier på er gjennom podcasting. Med så mange mennesker som sjonglerer en million ting på en gang. De kan være for opptatt til å lese en blogg eller se en video. Som et resultat kan lyd få ansattes historier der ute når folk ikke kan sitte og stirre på en skjerm. (se videre i kurset om podcast)

Employee Advocacy

Hvilken bedre måte å dele dine ansattes stemmer og hva de sier, enn å gi dem mulighet til å bruke dem direkte? Employee Advocacy verktøy som GaggleAmp og Bambu er tilgjengelige. De gjør det mulig for ansatte å videresende innhold og legge til sine egne kommentarer, samt foreslå innhold som selskapet kan dele. Å gi ansatte forespørsler, digitale eiendeler eller verktøy er en annen måte å øke medarbeidernes Employee Advocacy. Det vil inspirere folk til å legge ut direkte på deres sosiale nettverkssider. For eksempel, hvis du sender nye ansattes swag, ta med et notat som oppfordrer dem til å dele et bilde med deres LinkedIn-nettverk ved å bruke din Employer Branding hashtag. (Se senere i kurset om Hashtag)

Konklusjon

Dine ansatte er hovedkilden til bedriftens suksess. De er menneskene som jobber hardt bak kulissene hver dag for å nå mål, skape nye muligheter og hjelpe de rundt dem å vokse profesjonelt. Employee Spotlight er en fin måte å fremheve deres interne og eksterne innsats.

Eksempel fra cybba.com:

https://blog.cybba.com/employee-spotlight-becca-wallace

 

nb_NONorwegian