Hva er Employee Advocacy?

Employee advocacy refererer til promotering av en merkevare av ansatte, på deres personlige profiler på sosiale medier. Denne disiplinen, som har lignende røtter som muntlig markedsføring, gjør arbeidere til bedriftsevangelister og humaniserer merkevaren.

Det er anslått at innhold som deles av en ansatt har 20 ganger større rekkevidde enn et vanlig innlegg fra en merkevarekonto. Utover å bare øke rekkevidden, lar dette også innholdet nå et bredere publikum av brukere med ulik bakgrunn.

Det er en utrolig kraftig metode for å utvide kontakten din med publikum, medarbeidersamtaler kan hjelpe deg med å få brandet din ut til flere ganger antallet personer merkevaren din er knyttet til, via de ansattes sosiale kanaler. For eksempel, hvis brandet ditt har 2000 Twitter-følgere, og dine 1000 ansatte har et gjennomsnitt på 500 følgere hver, har du 2000 + 500 000 par med visninger som du kan få ved å bruke employe advocacy. Et strålende scenario til å begynne med, tatt i betraktning at typiske salgskonverteringsrater viser et stort fall mellom engasjement i sosiale medier og faktisk produktforbruk.

For å styrke dine ansatte på sosiale medier er det ganske mye du kan gjøre – fra å veilede dem om hva de skal dele på sosialt til å hjelpe dem med å heve sin sosiale status og stole på dem med ansvaret for å aktivt delta i brand kommunikasjon.

Hvis du styrker ansatte på sosiale områder, utvikler du også brand ambassadører med stort potensial, og å ha medarbeiderne dine som brand advokater kan vise seg å være svært fordelaktig for virksomheten din.

En ansatt som driver med Employee advocacy, kaller vi gjerne en Employee ambassador

En god ansatt ambassadør vil:

  • Generer positiv eksponering og bygge merkekjennskap gjennom sine egne kontoer, dvs økt synlighet
  • Representere selskapets interesser, både internt og eksternt, ved å dele egne erfaringer, dvs økt troverdighet
  • Vær en pålitelig talsperson for din bedrift
  • Anbefale en bedrifts produkter eller tjenester til en venn eller et familiemedlem, dvs bygge/øke relasjoner
  •  Øke medarbeider engasjementet
  • Forbedre det totale salget

Employee advocacy bidrar til å øke bevisstheten om verdiene en merkevare ønsker å formidle. Dette er grunnen til at store merker som Meta, Google og Nike allerede bruker dette.

Hvorfor Employee Advocacy er viktig

Å bruke Employee Advocacy kan ha mange fordeler, så lenge de ansattes kjærlighet til merket og dets verdier er ekte. Husk at employee advocacy aldri skal tvinges frem. Når ansatte tror på hva merkevaren gjør, vil de naturligvis ønske å markedsføre arbeidsplassen sin og dens tjenester eller produkter. Dette betyr at medarbeidersamtaler ikke bare hjelper deg med å skape mer bevissthet om merkevaren din, men den holder også bedriften ansvarlig overfor sine ansatte og deres lykke og tilfredshet.

En ansatts egen kjennskap til selskapets produkter og tjenester gir et ekstra lag med autentisitet til innleggene deres. Faktisk er det nettopp deres kunnskap som gjør at de kan snakke trygt og tilby løsninger til bestemte kundebehov. Dette kan bygge tillit til merkevaren og Employer Brandet, skape et positivt arbeidsmiljø og gi en ekte følelse av åpenhet. Når ansatte er fornøyde, gjør det at publikum stoler mer på selskapet.

Hvorfor trenger bedrifter Brand Advocacy?

Å integrere brand advocacy i markedsføringsplanene dine vil tillate deg å motta støtte med innholdsproduksjon fra dine egne ansatte. Vi vet alle at å lage innhold er en dyr og tidkrevende virksomhet. 

Hva brand advocacy lar bedrifter gjøre, er å drive aktiv medarbeidermedvirkning og utnytte den interne kompetansen, bransje- og bedriftskunnskapen for å generere og distribuere innhold.

Medarbeidergenerert (UGC – User generated Content) innhold representerer også en utrolig effektiv måte å forsterke bedriftskultur og verdier, og viser hvordan disse konseptene praktisk talt oversettes til reell atferd og kampanjer fremmet av menneskene som skaper bedriften. (Se UGC senere i Kurset)

Ved å øke aktivt medarbeiderengasjement, bidrar vi ikke bare til innholdsskaping og distribusjon, men utvikler også en mer attraktiv oppfatning av merkevaren vår for både potensielle søkere og kunder.

I følge Edelman Trust Barometer 2016 legemliggjør ansatte bedriftskultur og verdier, og er derfor tre ganger mer tillitsfulle enn administrerende direktører.

Med andre ord, ansattes engasjement (eller mangelen på det!) påvirker merkevareoppfatningen din og forbrukernes tillit til bedriften din.

Dette kommer absolutt ikke som en overraskelse: det er konseptet med dogfooding (IT-slang for bruk av egne produkter, for testing av eller prøve et produkt internt før det kommer på markedet) brukt på merkevarebevisstheten din. Tenk på hvordan oppfatningen din av en merkevare endres når du ser de ansatte i det selskapet aktivt deltar i bedriftens liv ved å produsere og dele innhold på sosiale medier. Denne deltakelsen kan være i form av stolt kunngjøring av nye produktfunksjoner, deling av spennende bedriftsnyheter eller støtte til talentanskaffelseskampanjer.

Driv Brand Advocacy i 4-trinn

Vi kan se nå at det absolutt er mange fordeler med brand ambassadører, men hvordan kan vi i praksis drive ansattes engasjement og sørge for at de ikke vil oppfatte det som en ekstra byrde for dem? Vi sier Brand ambassadør, de hører mer arbeid, ikke sant?

For virkelig å slippe løs potensialet i brand ambassadører, må vi slutte å se på våre ansatte som megafoner for merkevarer. Det er absolutt ikke slik vi ønsker å tilnærme oss medarbeiderpåvirkning.

Vi ønsker å oppmuntre våre ansatte til å opptre som brand ambassadører for å bygge deres personlige merkevare først, og som et resultat av det bidra til å styrke selskapets oppfatning.

Denne aktiviteten med å lage og dele innhold på nettet vil gi merkevaren muligheten til å etablere nye meningsfulle forbindelser, fremgang i karrieren og konsolidere sin egen personlige merkevare, noe som vil forbli hos dem for alltid uavhengig av om de fortsetter å jobbe for deres nåværende selskap.

Det er høyst sannsynlig at uansett hvilket program du velger å ta i bruk, vil det inkludere disse fire nøkkelfaktorene:

  1. Åpenhet i det du gjør

Å være gjennomsiktig er grunnlaget for vellykket employee advocacy, og det er viktig å sikre at du og dine ansatte er på samme side. Fortell dem hvorfor de gjør det, og hva du forventer av dem. Hvis du trenger at de skriver sosiale reklameinnlegg tre ganger i måneden eller bare engasjerer seg i innholdet du deler, gi dem veiledning.

        2. Å feire interne prestasjoner

En ansatts ettårsjubileum, en ny klient og til og med høytider kan være en stor sak. Å sette fokus om interne prestasjoner viser at virksomheten verdsetter sine ansatte og gir en smak av bedriftskulturen.

        3. Vektlegg ekspertisen til dine ansatte

Hvis dine ansatte er fageksperter på et hvilket som helst område av virksomheten, bruk dette til å forsterke selskapets erfaring og profesjonalitet. Få ansatte til å skrive en blogg eller dele en video for å forklare tankene og prosessene deres i hvordan de jobber og hvordan de når målene sine. Det kan spre god praksis.

      4. Oppmuntre dine ansatte til å dele informasjon og kunnskap

Hvis du har en flott ny artikkel, bilde eller video å dele, bruk din interne kommunikasjon for å oppmuntre dem til å markedsføre den. Be dem sende det videre til klienter, legge det til sosiale kontoer osv.

Øk rekkevidden til innholdet ditt der du kan. 

Hvis innholdet du deler er engasjerende, koblingsbart og kan deles – det er langt mer sannsynlig at ansatte deler innhold på sine personlige kanaler.

Her er noen viktige ting å vurdere når du engasjerer dine ansatte for å bli den autentiske stemmen til ditt Employer Brand:

Husk at ikke alle ansatte vil være dine talsmenn (og det er greit).

Ikke gjør den feilen å anta at alle dine ansatte vil dele merkevareinnhold på sosiale medier. De vil ikke. I et selskap vil det være 10% til 20% av de ansatte som deler på sosiale medier som en god målestokk. Noen organisasjoner innen IT-tjenestebransjen ser at mer enn 30 % av sine ansatte deler innhold.

Fokuser på å forsterke merkevaren deres (Employee Branding), ikke selskapets merkevare.

En vanlig feil, er når organisasjoner tildeler emner og temaer til sosialt aktive ansatte og forventer at de skal bli «influencers» på vegne av Brandet. Å innse at advokatvirksomhet ikke handler om merkevarestemmen, men å heve de ansattes fellesskapsstemme er det første skrittet for å oppleve den sanne verdien av employee advocacy. -Så fokuser på å fremheve ansatte.

Ikke forvent for mye, for fort.

Dine ansatte vil ikke gå fra sosial null til sosial helt på noen få uker. Det tar tid å optimalisere deres sosiale medieprofiler, bygge et nettverk og skape en personlig merkevare rundt deres lidenskap og formål. Å forvente at ansatte skal produsere videoer og skrive blogginnlegg på 2000 ord vil overvelde dem, så bygg et rammeverk som rett og slett oppmuntrer til å ta neste skritt.

Kartlegg læringsreisen deres til utgangspunktet for sosiale medier.

Hver ansatt vil starte sin læringsreise i sosiale medier fra forskjellig sted; de vil lære i et forskjellig tempo og konsumere kunnskap på forskjellige måter. Vær også oppmerksom på at ulike roller har ulike mål. For eksempel vil aktivering av lederskap på sosiale medier påvirke Employer Brandet, mens aktivering av salgsteamet vil påvirke inntektsmålene.

Når du overlapper kompleksiteten som følger med ulike kulturer, sosiale medieverktøy og språk, vil du snart forstå at aktivering av ansatte på sosiale medier ikke er en rask løsning. Altfor ofte investerer organisasjoner i verktøy for ansattes advokatvirksomhet med lite eller ingen hensyn til hvordan de skal administreres, måles og støttes. Start et program, ikke et verktøy.

Fremtidstenkende organisasjoner innser raskt hvilken innvirkning den autentiske stemmen til deres ansatte kan gi for den generelle forretningsveksten. De potensielle fordelene kan inkludere utvidelse av merkevarerekkevidden, utdyping av kundetilliten og øke ansattes lojalitet. Ledere bør våkne opp til det faktum at employee advocacy er mer enn et verktøy. Det handler om å humanisere merkevaren, én ansattstemme om gangen.

La oss se hvordan vi kan omsette merkevareforkjempere i praksis med et 4-trinns veikart.

  1. Lag et tigerteam

Å lage et tigerteam vil tjene som hjørnesteinen i din brand advocacy innsats. Et tigerteam er en gruppe på seks til ti ansatte som tydelig oppfatter verdien av brand advocacy og ikke er redde for å evangelisere med andre. Ideelt sett ønsker du å kaste et bredt nett og skape et tverrfunksjonelt tigerteam som inkluderer aktører fra alle hovedavdelingene i bedriften din.

Hvilke typer personligheter ser vi etter?

Mest sannsynlig vil de første som vil støtte deg i dette prosjektet være de “sosiale rockestjernene” i bedriften din – hvem ville du gått til hvis du måtte organisere et morsomt løp, en bedriftsgrill eller en pub-quizkveld? Prøv definitivt å involvere disse menneskene først, men sørg for å inkludere også de mer introverte typene for å representere selskapets mangfold og ha en mer grundig tilnærming til arrangementene du planlegger.

Råd: bruk en nedenfra og opp-tilnærming når du samler tigerteamet ditt. Ansatte kan føle seg under press hvis innspillet til å delta kommer fra HR eller ledergruppen. På den annen side, hvis innspillet kommer fra kollegaer, vil de være mer villige til å lære mer om grunnen og engasjere seg aktivt.

2. Utdanne og gi retningslinjer

Ansatte forstår kanskje ikke fordelene ved å opptre som brand ambassadør, så før du ber om deres bidrag, minn dem på hvordan dette vil hjelpe dem å bygge en sterkere personlig merkevare på sosiale nettverk, etablere lederskap og utvide sitt profesjonelle nettverk. Personal Branding.

Læring bør være kontinuerlig

De mest vellykkede advocacy programmene lar ansatte lære av alt de gjør. Intense, fire timers lange opplæringsøkter om employee advocacy kommer ikke til å gi spesifikk informasjon eller tilby opplevelsen for kontinuerlig læring. Det kan til og med avskrekke ansatte fra å investere tid og energi i virksomheten din.

I stedet bør opplæringsprogrammer utformes for å være morsomme, kontinuerlige og sette et fast fokus på hvordan dine ansatte skal engasjere seg med potensielle kunder eller kunder på tvers av alle sosiale nettverk. Alt fra å inkludere hashtags på Instagram-innleggene deres til å lage unikt innhold som er engasjerende og delbart, kan påvirke resultatene de oppnår.

Dessuten kan å lage innhold høres skummelt ut for mange mennesker siden det krever skriveferdigheter og en dyp forståelse av personen du skriver for og kanalene du bruker for å distribuere innholdet ditt (f.eks. sosiale vs. mikrobloggplattformer vs. bedriftsblogg).

Dette er grunnen til at du ønsker å organisere studiegrupper, treningsøkter og workshops for å gi ansatte retningslinjer for husregler, EVP og kjøperpersonlighet, hvordan du tilpasser selskapets brand voice til ulike sosiale medier, og hvordan du bruker innhold på nytt.

3. Del verktøy og ressurser

Å lage utdanningsveier og tilby retningslinjer er et godt utgangspunkt, men husk også å gi ansatte noen praktiske verktøy og ressurser som kan hjelpe dem med å lage og distribuere innhold enkelt.

For eksempel, lag innhold som er klart til å dele, og send ukentlige e-poster for å foreslå spesifikt innhold fra nettet. Eller bruk programmer som klikk-for-å-tweete for å gjøre deling av en statusoppdatering bokstavelig talt like enkelt som å klikke på en knapp. Merk deg, dette handler om å forme deres personlige merkevare, så minn dem på å tilpasse budskapet slik at det passer til deres egen stemme!

Hvis du synes det er vanskelig å hånd-kuratere innholdet du vil dele med kollegene dine, kan du prøve å bruke noen innholds aggregator apper for sosiale medier med ukentlige oppdateringer om det beste innholdet om emnet ditt av interesse publisert rundt på nettet. Og nå er det masser av Ai verktøy man kan bruke!

Å dele innhold kan føles skremmende fordi ikke alle føler seg komfortable med skriveferdighetene sine. Hjelp kollegene eller ansatte med å finpusse skriveferdighetene sine ved å tilby dem tilgang til redigerings- og korrektur-apper, eller få inspirasjon til hvordan du skriver overbevisende overskrifter med bloggtittelgenerator, det finnes nå mengder av AI verktøy.

4. Motivere og belønn

Du må først innprente et ønske hos dine ansatte. De må først og fremst være merkevareforkjempere. Og det gjøres best med et sterkt hvorfor. Hvorfor skal dine ansatte markedsføre sin egen bedrift?

Hvordan få de ansatte til å dele på sosiale medier

  1. Insentiver – den åpenbare
  2. Spenning – den interessante
  3. Stolthet – den tøffe

Penger er ikke den eneste måten å motivere ansatte på. Brand ambassadører ønsker å bli anerkjent for deres bidrag, så sørg for at de mottar ros fra lederne sine i team-e-poster og møter for å feire deres engasjement med resten av selskapet.

Prøv også å skape sunn konkurranse mellom brand ambassadører med en månedlig ledertavle, og belønn de beste resultatene basert på antall delinger eller likes innleggene deres mottar.

Du kan lage konkurranser med virtuelle merker og spesiell anerkjennelse for de mest aktive ansatte, gi dem gratis opplæring eller spesialiseringskurs, eller bruke en spill lignende prosedyre for å tilby faktiske håndgripelige belønninger, som penger, gavekort eller firmavarer. Giveaways innad i selskapet kan også fungere veldig bra. Vær kreativ!

Anerkjenne arbeidet deres:

Det er viktig å feire prestasjoner og gi anerkjennelse til dine ansatte. Månedens ansatt er en veldig vanlig strategi og en annen måte å stimulere til deltakelse på. Å få de ansatte til å føle at arbeidet deres blir verdsatt, vil gjøre dem lykkeligere og føre til bedre prestasjoner.

Som vi nevnte, er det å opptre som brand ambassadør en flott mulighet til å bygge din personlige merkevare og komme videre i karrieren din. Sørg for at brand ambassadør blir anerkjent av den utøvende ledelsen og invitert til å bli med i spesielle prosjekter som vil hjelpe dem i deres karriereutvikling.

Å investere i brand ambassadører og implementere konkrete prosesser for å hjelpe ansatte med å vokse sine personlige merkevarer er helt klart betydelige tanke skifter for bedrifter.

Sett oppnåelige mål:

Å sette små mål og prestasjoner kan gi ansatte en følelse av nytte og vel utført jobb. For eksempel kan det være et enkelt mål å oppmuntre ansatte til å dele noe om selskapet på sosiale medier to ganger i uken ved å bruke deres stemme. Å sette håndterbare KPIer kan også hjelpe hele selskapet til å komme videre på målene og sjekke de overordnede resultatene.

Lytt til dine ansatte!

Det kan virke innlysende, men kommunikasjon med dine ansatte er nøkkelen. På denne måten kan du merke om det er noe som ikke fungerer som det skal. Å påtvinge en rekke strategier eller mål vil kanskje ikke fungere for alle, og noen kan være motvillige til å dele arbeidsinnhold på sine egne kontoer, noe som bør respekteres. Det er viktig å forstå behovene til alle for å forbedre og justere deretter.

3 beregninger for å måle suksessen til dine medarbeiderkampanjer

Når du har etablert hvordan du vil oppmuntre din medarbeiderkampanje, er det viktig å bestemme seg for beregningene du skal bruke for å analysere resultatene. For å sikre at programmet ditt oppnår det du har satt deg fore å gjøre, må du se på hvordan du måler suksess, og for å gjøre dette må du identifisere key performance indicators (KPIer).

Som et utgangspunkt er her 3 beregninger du kan bruke for å overvåke suksess:

Andel ansatte som deler innhold: Tanken er å se hvor mange som aktivt deltar i merkevarens kampanje. Dette gir deg en god idé om hvor aktiv arbeidsstyrken din er, og vil tillate deg å komme opp med optimaliseringer for å oppmuntre andre ansatte til å bli med.

Mest delt innhold av ansatte: Denne beregningen kan hjelpe deg med å forstå hvilket innhold som resonerer mest med dine ansatte og deres publikum. Det kan også hjelpe deg å forstå hvor forbrukernes engasjement kommer fra.

Engasjementsrater for innhold som deles av ansatte: Det er avgjørende å forstå hvordan innholdet ditt presterer blant forbrukere fordi det kan fortelle deg om innholdet ditt er av høy verdi og hvilket innhold du bør lage og dele mer av.

Forhåpentligvis vil disse beregningene gi deg et bedre bilde av hvordan du går frem og få mest mulig ut av kampanjene og programmene dine.

Slik lanserer du et Employee Advocacy Program

Nå som vi har de essensielle elementene klare, er det viktig å vite hvordan du får programmet til å ta fart. Mens du går gjennom denne fasen, sørg for å utføre disse innledende trinnene nøye.

1) Begynn med å introdusere konseptet til dine ansattes talsmenn

Førsteinntrykket er alltid viktig. Introduser sosial employee advocacy til dine ansatte på en mest mulig spennende måte. Få hjelp fra EAlederen din, som du allerede burde ha utnevnt nå, for å vurdere den beste måten du kan dele ideen på til dine ansatte.

Ting du bør følge når du introduserer employe advocacy til teamet ditt

  1. Betro ideene dine og målene for sosiale medier med dem
  2. Del med dem ansvaret for å representere merkevaren deres
  3. Oppmuntre deres tilbakemeldinger og kommentarer
  4. Gjør lanseringen spennende og inspirerende

2) Følg opp med en interaktiv treningsøkt

Trening gir deg en organisert start slik at du kan få en flying start. Det forhindrer også unødvendige tabber. For å etablere et jevnt produktivt program, er trening uunnværlig

Resultatene av å neglisjere trening

  1. Redusert produktivitet
  2. Ugjenkallelige feil
  3. Langsom vekst

Unngå det ovennevnte med et gjennomtenkt og uttømmende treningsprogram. Det er best å foregripe hick-ups med employe advocacy, fordi når du først har begynt, blir det rotete å rette prosedyrer og feil.

Employee advocacy trening

Sørg for å holde treningsøktene dine spennende, morsomme og semiformelle. Du vil at de ansatte skal forbinde programmet med «moro».

Her er en sjekkliste over ting du bør ta tak i under treningen:

  • Hvorfor dine ansatte bør delta – Det er godt å begynne opplæringen ved å minne de ansatte på hvorfor de deltar i programmet.
  • Hvordan bruke verktøyet du har valgt for employe ambassadør virksomhet – De bør læres inn og ut på verktøyet slik at de kan bruke det best mulig. En interessant måte å gjøre dette på er å få det tekniske teamet ditt til å kjøre denne delen av treningsøkten. De er absolutt kvalifisert til å gjøre det, og dine ansatte vil være mer imøtekommende til treningsøktene når de ledes av sine kolleger.
  • Hva du skal gjøre og ikke gjøre på sosiale medier – Du kan få markedsføringsteamet ditt til å lede denne økten. De jobber sannsynligvis med sosial markedsføring på daglig basis og kan effektivt kommunisere hva som må og ikke må gjøres ved sosialt til sine kolleger. Om ikke så har bør du bruke en guide selskapets Social Policy
  • Hvordan bygge og opprettholde relasjoner med mennesker på sosiale medier – Hvis du har et internt HR-team, bør du oppmuntre dem til å lede denne økten. Relasjoner har et grenseløst potensial i virksomheten, og dine ansattes talsmenn bør ideelt sett vite hvordan de skal bygge og pleie relasjoner. Hvis de blir aktive på sosiale medier, og det er en del av intensjonen med employe advocacy, kan relasjonene de bygger bli verdifulle for bedriften din.
  • Hvordan utvikle en sosial status – Har du Twitter-rockstjerner som jobber hos deg? Eller LinkedIn-ledere? De kan godt hjelpe dine ansatte med å oppnå samme sosiale status på sosiale medier. Hvorfor er dette viktig? For jo mer innflytelsesrike de ansatte blir på sosiale medier, desto kraftigere blir meldingene du deler gjennom dem. Dette er en vinn-vinn-situasjon. Dine ansatte får bygge sine profiler på sosialt og du får forbedre og forsterke din synlighet.

Oppsummer hovedpunktene i treningsøktene dine i veiledninger som du kan sende dine ansatte. De kan tjene som en permanent påminnelse om hvordan du skal gå frem for å delta i employe advocacy programmet.

3) Sett i gang et testløp og en pilot på employee advocacy

Tempoet som selskaper tar i bruk employe advocacy virksomhet øker. Flere av dem har hoppet over pilotstadiet og lansert i stor skala i starten. Mange merker som har hoppet over piloten ser imidlertid lavere medarbeiderengasjement, så lavt som 1 %.

Utform en pilot som har rom for eksperimentering og prøver ulike typer innhold og interne kommunikasjonssystemer før du bestemmer deg for det mest brukbare formatet for sosialansatte. Hvis du er en multinasjonal organisasjon, kan du prøve employe advocacy på én gren i et distrikt og gradvis utvide over fylket og deretter på tvers av land – først etter at du er sikker på KPI-ene du ser. Hvis du er en mindre organisasjon, kan du begynne med én avdeling før du involverer resten. Det er alltid en god idé å teste en prosedyre før du fastsetter den.

nb_NONorwegian