Hva er forskjellen mellom formål og mål?

Hva er forskjellen mellom formål og mål?

Når man jobber med Employer Branding , enten som rekrutterer, konsulent, leder eller HR, så bør man ha forståelse på en del nøkkelbegreper. Dette for å forstå bedre hvordan man kan definere kultur i bedriften, kan hjelpe med å lage en bedre Employer Brand.

Noe som definerer hvem et selskap er, kan utdypes i formål og mål.

Selv om begrepene “formål” og “mål” begge refererer til de ønskede resultatene som en person eller bedrift ønsker å oppnå, er det en betydelig forskjell mellom dem. Å sette og bruke klare formål og definerte mål er strategier du kan bruke for å øke selskapets suksess eller fremme karrieren din.

Vi skal her forklarer forskjellen mellom formål og mål og fordelene deres på arbeidsplassen.

Hva er formål?

Et formål er en kort uttalelse av ønsket resultat som skal oppnås over en lang tidsramme, vanligvis tre til fem år. Det er en bred uttalelse som fokuserer på de ønskede resultatene og ikke beskriver metodene som brukes for å få det tiltenkte resultatet.

Noen vanlige eksempler på forretningsmål inkluderer følgende:

  • Maksimere fortjeneste
  • Voksende inntekter
  • Øker effektiviteten
  • Gir utmerket kundeservice
  • Å bli bransjeleder
  • Å skape et merke
  • Blir karbon-nøytralt

Hva er mål?

Mål er spesifikke, handlingsbare mål som må oppnås innen en mindre tidsramme, for eksempel et år eller mindre, for å nå et bestemt mål. Mål beskriver handlingene eller aktivitetene som er involvert i å nå et mål. For eksempel, for å oppnå målet om å øke inntektene, kan et selskap ha et mål som “Legg til tre nye produkter innen utgangen av oktober i år.”

Følgende er noen eksempler på mål:

  • Tjen minst 15% avkastning på investeringen i et regnskapsår
  • Øk selskapets markedsandel til 7% innen utgangen av neste regnskapsår
  • Kutt ned driftskostnadene med 10% innen to år
  • Reduser responstiden for salgshenvendelser til 12 timer innen utgangen av dette kvartalet

Hva er forskjellen mellom formål og mål?

Formål er resultatet du har tenkt å oppnå, mens mål er handlingene som hjelper deg med å nå et mål. Å ha klare formål og mål hjelper til med å ta effektive beslutninger. Følgende er noen store forskjeller mellom formål og mål:

  • Retning og orden: 

Formål settes for å oppnå organisasjonens eller individets oppgave, mens målsettinger er satt for å nå målene. Formål er dermed høyere i orden enn mål.

  • Omfang:

Formål er brede intensjoner og er ofte ikke i stand til å måles i målbare enheter. Mål er smalere enn formål og er beskrevet i form av spesifikke oppgaver.

  • Spesifisitet:

Formål er generelle uttalelser om hva som skal oppnås. De spesifiserer ikke oppgavene som må utføres for å utføre dem. Mål er derimot spesifikke handlinger man tar innen en viss tidsramme.

  • Testbarhet:

Formål kan være immaterielle og ikke-målbare, men mål er definert i form av håndgripelige mål. For eksempel er målet å “yte utmerket kundeservice” immaterielt, men formålet om å “redusere kundens ventetid til ett minutt” er håndgripelig og hjelper til å nå hovedmålet.

  • Tidsramme:

Formålene skal nås over en lang periode, mens målene er ment for en kortere tidsramme. Et formål er vanligvis delt inn i flere mål fordelt på flere tidsrammer.

  • Språk:

Språket som brukes i beskrivelsen av formål er mer fokusert på konseptuell tenkning, mens det som brukes i mål er mer på den kreative siden.

Fordeler med å sette formål og mål på arbeidsplassen

Selv om formål ikke beskriver metoden for å oppnå dem, setter de retningen for din innsats. I et forretningsscenario bør det settes formål som samsvarer med oppdraget og visjonen til selskapet. For enkeltpersoner bør formål på arbeidsplassen være i tråd med deres ultimate karriere ambisjoner.

Å sette klare og overbevisende formål gir følgende fordeler:

  • Formål gir retning for din innsats. Mål er som et mål. Med mindre du kjenner destinasjonen din, vet du ikke hvilken retning du skal bevege deg mot.
  • Formål hjelper deg med å sette dine prioriteringer. Mens du setter deg mål, vurderer du forskjellige prestasjoner for fremtiden din og reflekterer over hvilke prestasjoner som er viktigere for deg. Når du har en klar ide om hva som er viktigere, og hva som er mindre viktig, blir det lett å sette prioriteringene dine. Deretter kan du fokusere alle anstrengelsene dine for å nå dine mål og forhindre deg i å kaste bort tid på noe som ikke er så viktig.
  • Formål øker din overbevisning om prestasjon. Å definere målene dine gir overbevisning og tillit til at de oppsatte målene er oppnåelige. Vellykkede mennesker vet vanligvis hvor de skal og hvor lang tid det vil ta dem å nå målet.
  • Formål støtter beslutningstaking. Når du har satt deg mål, er det ingen forvirring om retningen du trenger å bevege deg mot. Når du trenger å velge mellom to handlingsmåter, kan du velge en som tar deg mot dine mål. Som et resultat hjelper effektiv beslutningstaking å ha definert dine mål.
  • Formål motiverer deg til å handle. Når du holder dine meningsfulle mål i tankene, motiverer du deg til å holde ut. I stedet for å håpe å gjøre noe en dag, fokuserer du på fremgangen din med en gang. Gleden over å oppnå målene dine motiverer deg til å fortsette å jobbe, uavhengig av vanskeligheter som er involvert.
  • Formål hjelper deg med å nå ditt fulle potensiale. Å sette og jobbe mot målene dine kan hjelpe deg med å realisere ditt fulle potensiale og evner. Du kan begynne å tro på deg selv mer enn noen gang før, noe som gjør det enklere og raskere å nå dine definerte mål enn i et scenario uten mål definert.

Planleggingsmål for en bedrift eller person gir følgende store fordeler:

  • Mål måler fremgangen din. Mål hjelper til med å måle fremgang som er gjort mot å nå store mål. Hvis mål ikke er delt inn i mål, kan de virke uovervinnelige.
  • Mål gir en følelse av prestasjon. Å møte mål skaper vanligvis en følelse av prestasjon og motiverer deg til å jobbe videre mot å nå endelige mål.
  • Mål bekrefter din tillit til strategien. Å definere målene dine gir deg en mulighet til å bekrefte at den overordnede målstrategien er formulert riktig og at du kan lykkes.
  • Mål hjelper til med å ta vanskelige beslutninger. Hvis du står overfor en vanskelig situasjon og er usikker på hva du skal gjøre, kan du alltid henvise til målene dine for å sikre at du beveger deg i riktig retning.
  • Mål hjelper deg å forstå hva bedriften din forventer av deg. Ledere kan bruke mål for å sette mål for teamet sitt og motivere dem til å jobbe mot et felles mål.

Tips for å formulere effektive mål

Husk følgende punkter for å hjelpe deg med å planlegge effektive mål:

  • Tilordne målbare mål eller viktige ytelsesindikatorer (KPI).
  • Sett opp forskjellige mål for forskjellige markeder slik at du kan etablere ønskede resultater for forskjellige brukere og geografiske områder.
  • Før du fullfører et mål, kan du avgrense det gjennom flere runder med input, feedback og analyse. Vurder avveiningene mellom forskjellige faktorer (for eksempel å gi opp en viss effektivitet i bytte mot bedre kundeservice).
  • Beskriv ønsket resultat i stedet for handlingene som kreves for å oppnå dette resultatet.
  • Forhold målene dine direkte med de overordnede målene for selskapet.
  • Involver personer som er ansvarlige for å nå målene i formuleringsprosessen.
  • Sørg for at målene dine er spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og tidsbegrensede.
nb_NONorwegian