Hvordan bruke sosiale medier for Employer Branding

Et Employer Brand kan noen ganger ta år å lage og foredle. Utover det krever det videre konstant pleie. Vi vil gå igjennom fordelene ved å bruke sosiale medier for å avgrense det og skissere noen handlingsrettede trinn for hvordan du bruker sosiale medier for Employer Branding. Se hvordan vi kan hjelpe deg med å forbedre ditt Employer Brand

Hva mener vi med Employer Branding?

Employer Branding er et begrep som brukes for en bedrifts omdømme som arbeidsgiver, mens Employer Branding er prosessen med å presentere din bedrift som en ettertraktet arbeidsgiver. Sagt på en annen måte betyr det siste å skape et miljø, arbeids- og bedriftskultur som får folk til å glede seg til arbeidsdagen. Deres erfaring med din bedrift gjør at de ønsker å anbefale deg videre.

Aktivt fokus på Employer Branding hjelper deg med å øke bedriftens generelle lykke og produktivitet samtidig som det hjelper deg å skaffe nye talentfulle medarbeidere. En av de beste måtene å gjøre dette på, er gjennom sosiale medier.

Få et forsprang på konkurrentene dine ved å bruke sosiale medier til å utvikle ditt Employer Brand

Sosiale medier lar deg bygge og skape akkurat det inntrykket du har i tankene for din bedrift, mens Employer Branding handler om å skape et gunstig omdømme for din organisasjon.

Noen fordeler inkluderer:

  • Det hjelper deg å utvikle et mer menneskelig og ikke-konformt image for bedriften din – Hvis bedriftskulturen din er noe å skryte av og feire, rop det fra hustakene med en rekke verktøy til disposisjon (Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter og mer).
  • Det kan være en ting som skiller deg fra konkurrentene – Et glimt av en dagligdags kultur i en bedrift gir folk en følelse av trygghet og et ønske om å være en del av den kulturen. Ta eksemplet med Microsoft Life, Instagram-kontoen til Microsoft, der de legger ut eksempler på kontorlivet og deler inspirerende historier fra ansatte på kontorer over hele verden. (Se videre i kurset om dette)
  • Du kan bygge et fellesskap rundt merkevaren din – De ansatte kan presentere det klareste bildet av «en dag på jobben» i bedriften din. Siden de er involvert i de daglige aktivitetene, er ansatte den mest pålitelige kilden til arbeidsplassevaluering. Oppmuntre dem til å uttrykke sine sanne tanker og følelser og legge ut innlegg på sine egne sosiale medier. Dette vil holde organisasjonen og samfunnet engasjert samtidig som du øker rekkevidden og populariteten i bedriften din. (Se videre om Social Policy)
  • Du oppnår synlighet til en lavere kostnad enn andre kanaler som brukes for å skape bevissthet – Sosiale medier er en av de mest kostnadseffektive ressursene, med et stort potensial for forretningsvekst og synlighet. Det er billigere enn noen annen form for annonsering som er tilgjengelig i dag.
  • Du kan lage en stabil pipeline for rekruttering – Ved siden av oppmuntringen nåværende ansatte får når du aktivt administrerer arbeidsgivermerket ditt, setter en solid strategi for sosiale medier deg i en god posisjon til å tiltrekke høykvalitetskandidater til å fylle dine åpne roller. Studier viser at 69 % av kandidatene ikke vil akseptere et tilbud fra en bedrift med en elendig merkevare, selv om de er arbeidsledige. Men når du har en positiv og snakket om bedriftens sosiale identitet, lar det jobbpoolen din vokse, med et bedre utvalg av mennesker som passer til bedriftskulturen din.
  • Du overbeviser kandidatene dine om at du er en moderne, åpen bedrift – Til syvende og sist leter dine ansatte og kandidater etter noe håndfast og enkelt som gjør en reell innvirkning på livene deres. Så klarhet er viktig; hopp over de lange setningene og prangende løftene. Du er åpen, tilpasningsdyktig, fremtidsrettet, (om dere er det da?!) og dine sosiale medier skal skildre nettopp det.

Hvordan bygge ditt Employer Brand på sosiale medier

Ditt Employer Brand og omdømme på nettet er viktige beslutningsfaktorer for alle aspekter av virksomhetsvekst. Det er viktig å huske at merkevaren ikke bare handler om å ansette fantastiske talenter, men også om å humanisere og fortelle bedriftens historie til alle internt og eksternt. Uten en solid innholdsstrategi rundt dette som er i tråd med forbrukermerket ditt, blir det mye vanskeligere og mer kostbart å tiltrekke seg topptalenter.

Et Employer Brand er også et viktig aspekt av en Employee Value Proposition (EVP), som i hovedsak er det organisasjonen formidler til både nåværende og potensielle ansatte. Det omfatter en organisasjons verdier, kultur, oppdrag og personlighet. Dette vil definere all innholds innsatsen din. (Se EVP i Kurset)

Nedenfor er noen ideer til hvordan du kan bruke sosiale medier for å styrke din branding:

  1. Utvikle innholdsstrategien din – Dette første trinnet er det viktigste. Vær ekstremt bevisst på hvilket innhold som vil appellere til publikummet ditt. Bygg kandidatpersonas basert på nåværende ansattes interesser. Ta deretter disse dataene og bygg innholdsstrategien din for å hjelpe til med nye initiativer.
  2. Lag og del autentisk innhold – Alt innholdet ditt må være originalt og tro mot merkevaren din. Hvis du er et globalt selskap, tenk på lokale initiativer for hvert område eller land du er en del av.

La oss se på et av de mer vellykkede eksemplene på Employer Branding på sosiale medier.

→ Zappos. De fokuserer på mangfold og aksept på arbeidsplassen, ansattes historier, åpne karrierer, kundesentrert fokusinnhold, og gir til og med tilbake og viser samfunnsansvar gjennom (klikk på linken) Zappos for Good! Dette hjelper dem å sementere en plass som et av de beste selskapene å jobbe for.

3. Publiser og del medarbeiderintervjuer – 2020 var et år med vekst for mange bedrifter og mennesker. Det legges mer vekt på hver enkelts egenomsorg og velvære, samt å innse viktigheten av balanse og fleksibilitet i livet. Del og legg ut at du og din organisasjon legger vekt på dette i din nye tilnærming. Du kan også sette opp fokusgrupper for å snakke med nåværende ansatte for å få et bedre inntrykk av deres meninger og oppfatninger. De vil være din største ressurs og den rikeste kilden til innsikt i merkevarekulturen din og EVP.

4. Del spontant innhold – Historiefortelling med sosiale medier har aldri vært mer uanstrengt og lett. En flott måte å få folk til å se for seg at de jobber for deg, er å legge ut bilder og videoer av arbeidskulturen din (og ikke bare) på tvers av alle sosiale medieplattformer. Dette innholdet er best hvis det er rått, uredigert og når over flere demografiske grupper, spesielt yngre generasjoner. (dog husk retningslinjer i Social Policyes)

5. Del det dine ansatte deler på sosiale medier – Dette er flott for merkevarebevissthet. Oppmuntre ansatte til å dele utdrag av arbeidsdagene sine for eventuelt å bli delt på nytt på bedriftens sosiale medier. (se Employee Advocacy senere i kurset)

6. Engasjer toppledelsen og teamledere i samtalen – Ledere må finne ut nye måter å engasjere seg med og pleie relasjoner med ansatte på sosiale medier. To måter å gjøre dette på er å la ansatte vise personlighetene sine og oppmuntre til åpenhet. I tillegg kan ledelse og ledere nå ut gjennom webinarer, podcaster og andre måter for å fremme disse aspektene ytterligere i organisasjonen. Å sette et ansikt til navnet er viktig.

7. Lag dine egne innholdsprosjekt (webinarserier, podcast, vlogg osv.) – Ved å lage serier eller kampanjer vil du bidra til å bygge ditt eget publikum og ha ulike utløp for å styrke merkevaren din.

8. Ha ambassadører – Hvis de andre trinnene følges, og de ansatte er fornøyde, vil de ikke nøle med å henvise deg videre, poste om deg og dine fantastiske initiativer og bli dine brand ambassadører. (Se videre i kurset)

Beregninger for å vurdere og spore suksessen med Employer Branding

For å kunne vurdere effektiviteten av Employer Branding, er det visse beregninger å ta hensyn til. Beregninger kan inkludere ting tidligere nevnt som:

  • merkevarebevissthet,
  • kvaliteten på nyansettelser,
  • bevaringsgrad for nye ansatte,
  • ansattes tilfredshet,
  • henvisninger til ansatte,
  • ansattes engasjementgrad, blant annet.

Hvis de er gode, hjelper hver av disse beregningene med å gi viktig innsikt i å tiltrekke seg flere kvalifiserte kandidater, forbedret oppbevaringsgrad (hvor lenge en ansatt blir) og økt produktivitet i arbeidsstyrken. Motsatt, vil du vite hvor du skal flytte fokus, hvis en (eller flere) av beregningene organisasjonen din velger å fokusere på, ikke gjør det så bra.

Spiller sosiale medier en stor rolle i moderne ansettelse?

Nye generasjoner er på sosiale medier konstant og er utrolig godt bevandret i alt av sosiale medier. Millennials ble født mellom tidlig 1980- og begynnelsen av 2000-tallet, og er den største generasjonen i USAs historie og er kjent for å være de mest merkelojale kundene av alle. Studier viser at 62 % av millennials er mer lojale mot merkevarer som direkte engasjerer seg med dem på sosiale medier.

I tillegg bruker mange av dem sosiale medier for å finne jobber og utvikle karrieren. Disse innfødte teknologiene krever kontinuerlig kommunikasjon med merkevarene sine, så markedsføring på sosiale medier er et viktig og fordelaktig aspekt ved ansettelse og kommunikasjon.

Konklusjon

Folk ønsker å gjøre forretninger med flotte selskaper som behandler sine ansatte og kunder med respekt. Derfor er det så verdifullt å vise frem dette på sosiale medier. Vi er en del av en verden som vil se veldig annerledes ut enn før. Mer fjernarbeid, flere muligheter til å samhandle annerledes enn bare i kontormiljøer, flere sjanser til å nå folk gjennom sosiale medier.

nb_NONorwegian