Hvorfor UGC er sentralt for Employer Brand

Det er få mer kraftig verktøy i markedsføringshåndboken enn bruker advocacy stories. Folk stoler på folk, og det er derfor vi alle legger så mye på vekt som produktanmeldelser, enten de er skrevet eller filmet.

Det samme gjelder for Ditt Employer Brand – positive arbeidsplassopplevelser er et kraftig verktøy for ikke bare å rekruttere nye talenter, men også for å beholde eksisterende ansatte. Å gi ansatte mulighet til å fortelle disse historiene på en meningsfull måte er nøkkelen. Det er her brukergenerert innhold, eller UGC, kan være din allierte.

Hva er brukergenerert innhold? UGS – User Generated Content

Enkelt sagt er UGC innhold som er skapt av brukerne dine, eller i dette tilfellet dine ansatte. Dette kan ta mange former fra å skrive blogger til å bidra til bedriftens sosiale mediekontoer, til å spille inn positive arbeidsplassopplevelser som korte, men kraftfulle videoer.

UGC utnytter en autentisitet som mange kanskje føler mangler i mer tradisjonelle markedsføringsmetoder. Dette er grunnen til at de er så utrolig kraftfulle. Det lar deg ikke bare vise frem den positive arbeidserfaringen fra eksisterende ansattes perspektiv, men også å kommunisere disse historiene til kandidater og potensielle talenter – alt samtidig som du reduserer de høye kostnadene ved å bruke et profesjonelt videoteam.

Hvordan knytter UGC seg til Employer Brand?

Et kritisk resultat av et Employer Brand er den positive oppfatningen den bidrar til å skape i hodet til eksisterende og potensielle ansatte. Så det er fornuftig å forsterke positive arbeidserfaringer der det er mulig – og hvis de kommer direkte fra de ansatte selv, så desto bedre.

Ansattgenererte videoer skulle være en konstant del av de aktive programmene som du burde kjøre rundt medarbeidernes employee advocacy. Vi vet at det er viktig fordi anbefalingsverdien fra andre du får med brukergenerert innhold er mye kraftigere.

“I gjennomsnitt er det seks til syv ganger større sannsynlighet for at kandidater klikker seg gjennom og søker på stillingsannonser hvis UGC er til stede.”

Autentisiteten til UGC er nøkkelen til å øke merkevareløftet og oppfatningen. Å gi ansatte mulighet til å fortelle disse historiene er en flott måte å ikke bare skape effektivt innhold, men også gi folk en mulighet til å uttrykke seg fullstendig og sannferdig. Å se virksomheten engasjere seg på denne måten kan bidra til å skape større grad av tillit blant ansatte og bringe Employer Brandet ditt til live.

Du må demonstrere den autentisiteten, og dette betyr at medarbeiderhistoriene dine ikke trenger å være perfekte. Ansatte trenger ikke å føle at det er noe veldig stort fordi brukergenererte videoer kan være meningsfulle selv i små mengder.

Mens autentisitet er et nøkkelelement i UGC, kan fleksibilitet og skalerbarhet også være fordelaktig. UGC kan opprettes nesten når som helst, hvor som helst, på tvers av team og lokasjoner, og sikrer ikke bare kraftig innhold for ulike rekrutteringsteam, men at du gir lokaliserte muligheter for alle ansatte til å engasjere seg og fordype seg inn i Employer Brandet ditt.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Fleksibilitet er viktig, og hvis vi innretter oss etter det og deretter lokaliserer innhold, sørger vi for at vi er inkluderende. Vi bør fore UGC til hver region. Det er noe for hver enkelt av våre interessenter i rekruttering, og så lokaliserer vi innholdet for spesifikke annonser slik at vi gir merkevarebudskapene som er viktige til ansatte i bestemte markeder.

TikTok-revolusjonen

Det fine med UGC er at det er relativt kostnadseffektivt å lage. Nesten alle på arbeidsplassen har en telefon som er i stand til å ta video av god kvalitet, og mange vil være kjent med hva som gjør godt innhold ganske enkelt ved å bruke sosiale medier som Instagram og spesielt Tik Tok.

TikTok er viktig fordi det er en refleksjon av den forkortede oppmerksomheten til våre ansattes publikum. Og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men det er en påminnelse om at en video på seks sekunder egentlig er alt du har. Så det er en veldig stor ting.

Og det er her ansattes employee advocacy kommer tilbake i front, for selv om ansatte er mer enn i stand til å lage videoene i kort format, som er sett på TikTok, er de ikke forpliktet til å gjøre det, og heller ikke å lage dem om arbeidsgiveren sin – det handler om å sikre en positiv arbeidslivet via en Employer Brand som gjør at ansatte ønsker å si noe positivt om virksomheten.

“Vi har tusenvis av Googlere på TikTok som snakker om Google hele tiden, og det er et veldig populært innhold – men vi kontrollerer det ikke i det hele tatt,” sier Google. “Det er bedre å ha det dype forholdet slik at vi kan lære av [hva ansatte legger ut om] og deretter sørge for at vi når publikum med ting de vil ha, i det korte, seks sekunder lange videoformatet de vil ha.”

UGC: Handling eller miss muligheten

For mange organisasjoner kan det virke som et skremmende skritt å ta det første skrittet til å lage UGC med de ansatte. Men ved å følge eksemplene og rådene – dra nytte av videoinnhold i kort format, omfavn læring på tvers av team og gi ansatte mulighet til å skape proaktivt – og du vil vise deg fra en god side.

nb_NONorwegian