Karriereside på din hjemmeside

Å bygge et flott karriereside kan være en av de mest kostnadseffektive og effektive løsningene når det gjelder å konvertere potensielle kandidater. Karriereportalen din spiller en nøkkelrolle i kandidatreisen, så det er vel verdt investeringen å bruke energi og ressurser på å sikre at den er optimalisert.

Dette er kanskje best beskrevet av Jason Berkowitz, Business Development Manager for the Recruitment Process Outsourcing Division i IBM, som sier:

“En karriereside av høy kvalitet er et konkurransefortrinn når det gjelder å søke talent. Våre undersøkelser viser at den gjennomsnittlige kandidaten vil bruke mindre enn 60 sekunder på en karriereside før de bestemmer seg for om de vil fortsette en jobb med det selskapet, så det er viktig at et karriereside er strategisk og innflytelsesrikt. “

Bedriftsnettsteder kan bli ganske kompliserte, med hundrevis eller til og med tusenvis av enkeltsider. Imidlertid, når det gjelder en effektiv karriereseksjon, er det en håndfull komponenter som er verdt å fokusere din innsats på.

Disse tre er av største betydning og bør ikke overses i driven etter å konvertere flere besøkende til søkere:

Landingssider

Det er mange veier som kan lede en potensiell søker til din karriereportal. De har kanskje funnet selskapets nettsted via en søkemotor, de kan klikke seg via en Facebook-annonse, de har kanskje sett en tweet fra deg med en åpning som interesserte dem, eller de kan være en vanlig besøkende som skanner stillingene dine på et jevnt grunnlag, på jakt etter riktig jobb. Flere av disse alternativene innebærer at en besøkende klikker seg gjennom fra et annet sted, det være seg en annonse, en tweet eller et blogginnlegg. Når de ankommer, vil du at de umiddelbart skal se innhold som er passende.

Så hvis de besøker fra en tweet om en stilling, bør den første siden de ser ha informasjon om den stillingen. Hvis det var fra en video om arbeidet som utføres av et bestemt team, bør den første siden de ser ha detaljer om teamet eller prosjektet.

Disse sidene kalles landingssider, og de er et viktig verktøy for inbound recruitment som lar deg hekte besøkende og holde dem interessert i å lære mer. Landings sider kan personaliseres og tilpasses pr stilling, team, målperson eller et hvilket som helst annet segment du synes det er hensiktsmessig å dirigere en side til.

Disse sidene skal være lett å tilpasse, delbare og sporbare. En tilpasset landingsside med et spesifikt fokus kan maksimere selskapets tilstedeværelse for alle typer arbeidssøkere på nettet. En godt utformet landingsside kan hjelpe deg med å fylle vanskelige stillinger å fylle, ved å hyperfokusere og tilpasse til bestemte målgrupper av kandidater.

En god destinasjonsside inneholder følgende elementer:

Call-to-Actions (CTA)

En CTA er nøyaktig hva navnet tilsier – et direktiv til den besøkende om å ta den spesielle handlingen du vil at de skal utføre. Å designe en effektiv CTA er en kunst, som kombinerer designelementer med passende ord, som oppfordrer den besøkende til å ta ønsket handling. Det er også helt avgjørende for en markedsføringskampanje for inbound recruitment, så det er vel verdt innsatsen for å lære å lage CTA-er for lndingssidene, e-postmeldinger, annonser osv. CTA-er må redusere eller fjerne all friksjon som står i veien for en kandidat som klikker gjennom og konverterer til søker.

Markedsførere benytter en rekke strategier for å skape effektive CTAer. Nedenfor er en liste for å komme i gang med å lage best mulig CTA for rekrutteringskampanjer:

  • Design: CTA-en din må fange brukerens oppmerksomhet, så en lys knappfarge som står i kontrast til fargen på siden eller e-posten er et godt sted å starte;
  • Høy synlighet: Oppfordringen til handling (call to action) bør være den mest merkbare tingen på siden, skriftstørrelsen skal være stor nok til å gi leseren oppmerksomhet;
  • Tydelig fordel: Angi tydelig fordelen med å fullføre ønsket handling;
  • Handlingsbar tekst: En effektiv CTA bør bruke handlingsord som “søk nå”, “lære mer” eller “abonner her”;
  • Kortfattet: En god oppfordring til handling (call to action) bør være en kort setning, ikke en komplett setning. De fleste er ikke lenger enn fem til syv ord.

Webskjemaer

Webskjemaer er den enkleste måten å samle inn informasjon fra dine kandidater. De kan legges inn rett på landingssidene dine, noe som gjør det enkelt for potensielle kandidater å gi informasjonen i bytte for tilgang til begrenset innhold ( man må logge inn for å få tilgang ) , et kommende webinar, registrere deg for nyhetsbrevet, en undersøkelse eller stort sett alt annet du kan tenk å tilby.

Når du oppretter webskjemaene, må du huske på følgende designtips. De hjelper deg med å sikre at skjemaene dine er enkle å bruke for både deg og dine potensielle kandidater.

  • Vær direkte. Bruk tydelige feltnavn, gjør skjemaet enkelt å finne, og hold ekstra ord eller bilder til et minimum, slik at fokuset forblir på selve skjemaet;
  • Hold det kort og enkelt. Kandidater for tyngere stillinger har sannsynligvis mange muligheter, og de vet det. En liten ting som er for mange felt å fylle ut, kan være årsaken til at han ikke søker.
  • Bruk riktige felttyper. Hvis kandidatene dine trenger å gi deg informasjon i avsnittformat, må du inkludere lange tekstinnføringsfelt. Hvis de bare trenger å skrive noen få ord eller en setning, må du inkludere felt for korte oppføringer. Bruk alternativknapper eller rullegardinmenyer for flervalg;
  • Gjør skjemaet ditt visuelt tiltalende. Utseende er viktig. Visste du at det tar gjennomsnittlig 50 millisekunder for en besøkende på nettstedet å se på en webside og avgjøre om de vil bli eller ikke?

Ordtaket “førsteinntrykk betyr noe” gjelder for nettskjemaer like mye som noe annet.

Sørg for å merke deg i tråd med den generelle brandingen din.(Se Brand Voice senere i kurset) Å holde det estetiske like, sikrer at folk vet at de er hos firmaet ditt og ikke en ekstern leverandør, og det fremmer et mer polert utseende og preg på skjemaet ditt. Husk viktigheten av erfaring fra kandidater, og bruk den til å veilede skjemaoppsettet.

Det er i tillegg Employer Brand Index  med ca 16  Employer Brand atributter :

Man bør ha med dette på en hjemmeside eller deler av de.

Balanse mellom Jobb og fritid

Balansen mellom dine ansattes arbeid og privatliv er viktig, spesielt for de med familier, med lidenskaper og interesser de ønsker å forfølge utenfor jobben og mer. Livet handler ikke bare om arbeidet ditt. En sunn balanse er avgjørende.

Belønning og Goder

Bedriftens ikke-monetære fordeler og fordeler.

Dette kan være:

Helse og medisinsk forsikring Gratis eller subsidierte måltider

Betalt fritid

Sykefravær

Pensjonsordninger

Og mer.

Det er viktig at du forstår hva de ansatte vil ha som fordeler, i stedet for bare å gi dem en haug med fordeler. (se videre i kurset om belønning og goder)

Forretnings omdømme

Nå tildags med sosiale nettverk, er det din jobb å være oppmerksom på omdømmet ditt på en kontinuerlig basis og være lydhør overfor alt som kan skade omdømmet ditt. Omdømme er alt. Det er viktig for din overlevelse. Hvis forbrukerne stoler på deg, vil kandidatene stole på deg. Og vice versa. Gjerne mediaovervåk dit eget selskap.

Karriere muligheter

Dette er den oppadgående progresjonen og karrieremulighetene din bedrift tilbyr dine ansatte. Ifølge Gallup sier 87 % av millennials faglig utvikling eller karrierevekstmuligheter er viktige for dem.

Dette er den oppadgående progresjonen og karrieremulighetene din bedrift tilbyr dine ansatte. Ifølge Gallup sier 87 % av millennials faglig utvikling eller karrierevekstmuligheter er viktige for dem.

Bedriftskultur og Verdier

Dette er verdiene og atferden din bedrift besitter.

Er du et selskap som opptrer med integritet?

Er din kultur basert på teamarbeid?

Vil du vurdere din bedrift for å ha en resultatorientert kultur?

Dette er alle aspekter vi finner i Employer Brand Index for å se om det som sies eksternt om din kultur, samsvarer med den interne kulturen i din bedrift.

Endring og stabilitet

Bedrifter er alltid i endring, enten det er å ansette nye folk, gjennomføre en omstilling eller oppkjøp av nye bedrifter. I denne prosessen blir dine ansatte ditt berørt. 

Noen vanlige effekter av endring er: 

  • Frykt 
  • Entusiasme 
  • Sinne 
  • Ambivalens 

Å forstå deres emosjonelle respons hjelper deg med å få et bilde av effektiviteten av disse endringene, og du har en tendens til å finne folkene dine som kommuniserer disse problemene på nettet.

Mangfold og inkludering

Er din bedrift et sted som fremmer et mangfoldig og inkluderende miljø? 

Kandidater ønsker å være en del av et selskap med et flerkulturelt team og et selskap som aksepterer sine folk uansett hvem de er.

McKinsey rapporterer at selskaper med et mangfoldig styre har 95 % høyere avkastning på egenkapitalen enn de med ikke-mangfoldige styrer. Trenger jeg å si mer?

Miljø, sosialt og styresett

Din forpliktelse til sosialt og miljømessig ansvar blir mer og mer viktig for mennesker.

Nielsen sier at svimlende 67 % av de ansatte anser bedriftens sosiale og miljømessige ansvar som «essensielt» når de velger riktig arbeidsgiver.

Innovasjon og teknologi

Ifølge Randstad sier 79 % av nyutdannede å jobbe i et innovativt selskap er viktig for dem. 

Hvis du sitter fast på dine gamle måter og ikke er villig til å ta risiko, så skader du deg selv. Potensielle kandidater som verdsetter noen av disse egenskapene vil gå på steder som Twitter, Quora, Indeed, Instagram og mange flere for å se om bedriften din innehar alle disse egenskapene og matcher ambisjonene deres.

Jobbtilfredshet

Dette er tilfredsstillelsen og tilfredsstillelsen dine ansatte får fra jobben sin. 

Ifølge HBR ser bedrifter med svært engasjerte og fornøyde ansatte 100 % flere jobbsøknader. Det er lett å fordøye. Hvis folk ser glade og mer engasjerte ansatte på steder som Instagram, Facebook og Twitter, kommer du til å se mer relevante applikasjoner.

Læring og utvikling

Hvordan organisasjonen din utvikler dine ansattes evner og ferdigheter.

Monster rapporterer at hvis du investerer 3,5 % av lønnssummen på trening, kan du oppnå en kompetanseøkning på 40 %. Det er et utrolig forhold å vurdere. Ikke alle ansatte er perfekte fra dag én. Trening er viktig.

Ledelse og organisasjon

Dette er styre-, ledelses- og organisasjonsstrukturen til din bedrift.

Fortune rapporterer at 50 % av ansatte slutter jobben hvis de har problemer med lederne sine. Hvem lederne er dine kan være avgjørende for folk. Ved å vurdere kommentarer på nett, på steder som Glassdoor og Twitter, kan du finne ut hva ansatte virkelig tenker om lederne dine og gjøre umiddelbare endringer.

Misjon og formål

Dette handler om overordnet formål, oppdrag og visjon som følger med å jobbe i din bedrift. 

En annen rapport fra Gallup (link er gått ut på dato) hevder at bare 40 % av de undersøkte millennials ansatte føler seg sterkt knyttet til selskapets oppdrag. Dette kan være svært skadelig for moralen og vil føre til mistrivsel. (se egen del i kurset on Gen Z)

Godtgjørelse

SHRM rapporterer at 56 % av de ansatte mener å få betalt konkurransedyktig med det lokale markedet er avgjørende. 

Så hvis du ikke betaler dine ansatte konkurransedyktig, vil de gå. Aldri se bort fra virkningen av godtgjørelse. (se videre i kurset om belønning og goder)

Team og Mennesker

Personene dine ansatte jobber med er de de tilbringer mesteparten av dagene med. Så det er viktig at disse forholdene er sunne. 

Potensielle kandidater som ser inn fra utsiden, ønsker også å lære mer om de ansatte når de vurderer deres egen passform/tilpassing til selskapet. (se videre i kurset om Employee spotlight)

Arbeidsplass

Å ha et godt fysisk miljø har mange fordeler. Det kan bidra til å øke produktivitet, samarbeid, læring og mer. Og miljøet ditt er på mange måter en representasjon av din kultur.

Dette kan omhandle alt fra åpent miljø, kontorseller, kantine, hjemmekontor ol.

Vi ser på Henkel

Når vi ser på hvordan man bygger en karriereside og tar høyde for Employer Brand indexsen som vist ovenfor. har henkel laget en kjempe bra side. Den er også i tråd med selskapets Brand Voice. (Se videre i kurset om Brand Voice)

nb_NONorwegian