Mix & Match. Ledige stillinger vs Bevissthetskampanjer

To helt forskjellige, men allikevel vidt overlappende arenaer for deg å kreativt markedsføre employer brandet ditt, og vise frem ansattes verdiforslag (EVP). 

Stillings utlysninger og Bevissthetskampanjer. 

Hver av de målretter mot de samme menneskene på forskjellige stadier av kandidatreisen. Det er forskjellige måter å håndtere denne splittelsen på, vi har en klar favoritt:

Ta en flerkanals tilnærming.

Ved å bruke den samme grafikken, bildene og annet innhold på tvers av flere kanaler, maksimerer du eksponeringen, øker rekkevidden og multipliserer antall personer du får til å samhandle med rundt employer brandet ditt. Det er mange måter du kan implementere en slik tilnærming på, la oss se på et eksempel:

Selskapet XYZ har et stort behov som kommer, og du blir satt for å lede et nytt recruitment marketingsteam. Ditt mål er å fylle 5, for tiden åpne stillinger i hele selskapet, samt å fylle opp kandidatpoolen, slik at du i de kommende månedene (6-9 mnd) vil være klar til å fylle dem når det kommer opptil 12 ekstra stillinger ut på nettet raskt.

Du ber grafisk (eller du lager det selv) om å lage 4 annonser, 2 bildebasert som viser campus med overlegg av informasjon om bedriftskulturen og fordelene, en video med attester fra nåværende ansatte og ett innhold, som beskriver selskapets misjonserklæring og hvordan kulturen fokuserer seg rundt det.

Deretter utlyser du dine ledige stillinger, legger ut programvarerelaterte på Glassdoor, Indeed, og linker fra Reddit-innlegg teamet ditt har laget. (her i Norge bruker vi feks: Finn.no eller Jobblinker.no) De som er lederstillinger, legger du på LinkedIn (og Indeed.)

Nå retter du oppmerksomheten (bevisthetskampanje) mot folkene som opprettholder din tilstedeværelse på sosiale medier, og sørger for at de har gjeldende Ledig stilling utlysninger, til å spe inn blant sine andre innlegg, delinger og retweets. Der får du dem til å koble til en landingsside som tilbyr et gratis webseminar, som diskuterer bedriftskulturen din, og hvor din COO forteller hvor selskapet gå de neste 5 årene, i bytte for besøkendes kontaktinformasjon, og du følger opp alle påmeldinger med en takke e-post med lenker til annet relatert innhold.

Det du lager her er en integrert strategi som dreier seg om en jevn tilstedeværelse, noe som gjør det enkelt og raskt å betjene aktive ledige stillinger. På denne måten treffer du hele målgruppen din samtidig, uten å miste noens interesse fordi du bare snakker om en ting, og det er ikke det de leter etter.

Så strategien er ikke bare å dele ledigstilling annonser, men å dele diverse innhold også, slik at man ikke mister interessen. Man “vanner” kandidat interessen (Som man vanner en plante)

nb_NONorwegian