PESO-modell

PR er markedsføring og salg og kundeservice. PR kan generere potensielle kunder, pleie dem og bidra til å konvertere dem til salg. Det kan tiltrekke seg nye givere. Og bidra til å samle inn penger. Og PR kan absolutt gi verdi til en organisasjons interessenter også Employer Branding.

PR-teamet ditt kan gjøre disse tingene bedre hvis det bruker en integrert PESO-modell og slutter å tenke på seg selv som en merkevareforsterker og ikke en forretningsdriver.

Hva er en integrert PESO-modell?

 

PESO-modellen smelter sammen de fire viktigste medietypene som utgjør PR – paid, earned, shared, owned – å skape den offentlige oppfatningen av et brand.

  • Paid media. Betalte medier, i dette tilfellet, refererer ikke til store, fancy reklamer og svært kreative trykte annonser. Tvert imot, betalte medier for et kommunikasjonsprogram er annonsering i sosiale medier, sponset innhold og e-postmarkedsføring.
  • Earned medier. Opptjente medier er det du kjenner som enten publisitet eller medierelasjoner. Det får navnet ditt på trykk. La en avis eller fagpublikasjon skrive om deg. Dukker opp på middagsnyhetene for å snakke om produktet ditt. Vises på podcaster. Det er det PR-bransjen vanligvis er kjent for, fordi det er en av de få håndfaste tingene som er gjort. Inntil nå!
  • Shared medier. Delte medier er også kjent som sosiale medier. Det utvikler seg også, og fortsetter å bygge utover bare markedsføring eller kundeserviceteam som bruker det. Organisasjoner har begynt å bruke det som sin viktigste kilde til kommunikasjon internt og eksternt. Det inkluderer ikke bare sosiale nettverk, men fellesskap, partnerskap, distribusjon og promotering. 
  • Owned media. Eide medier er ellers kjent som innhold. Det er noe du eier, og det lever på nettstedet eller bloggen din. Du kontrollerer meldingene og forteller historien på en måte du vil ha den fortalt. 

Når du integrerer de fire medietypene, kan du finne at du også har influencer-engasjement, partnerskap og incentivprogrammer som strekker seg utenfor din boks.

Og når PESO-modellen fungerer på sitt beste, kan den hjelpe deg med å etablere autoritet. Autoritet betyr at du er en tankeleder. Andre ser deg som en ekspert … til og med konkurrentene dine. Og Google lenker til deg på den første resultatsiden fordi den også ser deg som en ekspert.

Dette er den gyldne billetten. Men hvordan oppnår du det?

Hvor skal jeg starte

Det enkleste stedet å starte – fordi du kan kontrollere meldingene, ankerteksten og koblingene – er eid media.

Det er en fire-trinns prosess for å lage innhold, som inkluderer de tre andre medietypene. La oss starte med en redaksjonell kalender. 

Dette vil bidra til å holde deg og teamet ditt av innholdsprodusenter på sporet, og hjelpe fagekspertene dine med å avgjøre om emnene fortsetter å fungere eller må justeres eller helt forlates. Det er en fin måte å både generere ideer og holde folk ansvarlige.

Det er ganske enkelt en tidsplan med innholds emner som bidrar til å sikre at du alltid har en tilførsel av skriftlig, visuelt og auditivt innhold. 

Hvordan bruker jeg PESO-modellen?

Nå er det på tide å bruke PESO-modellen.

Du har innholdet, og du vil bruke delte medier for å distribuere det, betalte medier for å forsterke det, og opptjente medier for å stemple det.

Delte medier

Delte medier er definitivt ikke én størrelse som passer alle, men det er noen gode tommelfingerregler å starte med … og deretter teste for ditt eget publikum.

  • Twitter. Den dagen innholdet publiseres, tweet lenken fire ganger (med tre timers mellomrom). På dag to, tweet det to ganger, og en gang på dag tre.  Etter den første uken med publisering kan vi dele noe av innholdet vårt på Twitter en gang i uken i et år.
  • Facebook. Mens algoritmen på Facebook stadig endres slik at bare de som betaler får innholdet sitt til å vises i nyhetsfeedene til følgerne deres, vil du ikke ignorere siden din. Legg ut innholdet ditt der en gang om dagen, og vurder deretter sponset innhold som en del av din betalte mediekampanje.
  • Instagram. Husk at mens du KAN poste både på Instagram og Facebook samtidig, betyr det ikke at du BØR. Det er mange ting du kan gjøre på instagram som ikke er like effektive på Facebook. Ting som samlinger og historier. 
  • LinkedIn. Post en gang om dagen til din personlige konto, bedriftssiden din og til gruppene du tilhører.
  • De andre. Det er viktig å ikke ignorere Reddit, Pinterest, TikTok og noen av de andre. Testpost på disse stedene bare én gang om dagen og se hva som skjer. For eksempel, hvis du har et fint bilde på et gitt innhold og du fester det til en tavle på Pinterest, kan det bidra til å drive en god mengde nye lesere.

Betalt media

Betalte medier kan være i form av betalt støtte (som Outbrain eller Sprinklr ), sponset innhold, eller sponsing av innflytelsesrike blogger.

Det kan også ha form av sponset innhold på Facebook eller LinkedIn eller sponsede tweets på Twitter.

Du kan starte med et budsjett på så lite som 50 kr per dag.

LinkedIn tilbyr også ofte gratis annonsekuponger til de som bruker det sosiale nettverket ofte. Dra nytte av disse! Selv om du ikke vil bruke penger på å sponse alt innholdet ditt, er det en god idé å teste det med ett stykke hver måned.

Opptjente medier

Nå er det på tide å bygge relasjoner med bransjebloggere, journalister og andre påvirkere som kan dele innholdet ditt – etter at de har lært hvem du er og hvilken verdi du kan tilføre leserne eller følgerne deres.

  • På Twitter lager du en liste over bloggere og journalister du ønsker å samarbeide med. Dette vil gjøre det enkelt å følge dem, dele arbeidet deres og starte samtaler med dem.
  • Lag en liste over bøker og podcaster du vil anmelde. Hver forfatter og podcaster trenger anmeldelser og vurderinger for å få mer trekkraft. De kan sette pris på arbeidet du gjør der, og kan være villige til å gjøre noe for deg til gjengjeld.
  • På LinkedIn kan du lage tagger – for eksempel «influencer», «blogger», «journalist» eller «superkul gutt» – slik at du enkelt kan følge hva de legger ut og deretter dele, dele, dele! Dette kan føre til nye relasjoner der du kan be dem om å dele innholdet ditt senere.
  • På Pocket oppretter du en liste over bloggere du kan se. Så hver gang de publiserer nytt innhold, kan du dele det med dine egne nettverk.

Til slutt kan disse influencerne dele innholdet ditt, inkludere det i sitt eget innhold eller intervjue deg for et stykke de produserer.

Eide media

Eide medier er selvfølgelig innhold du eier. 

Jeg vurderer ikke innhold som er laget spesielt for sosiale eller steder som LinkedIn eller Medium eid innhold. Mens du eier innholdet, vil du miste innholdet hvis noen av disse nettstedene forsvinner.

Hvis du virkelig vil eie den – og aldri miste den – publiser den alltid på nettstedet ditt først og bruk deretter disse utpostene til distribusjon og promotering.

Svar på spørsmål som kunder, kunder, prospekter, lojalister, interessenter, familien din og til og med trollene spør. Bygg innholdet ditt slik at én stor del kan omformes til flere mindre deler. Hvis du gjør det, vil du få det til å virke som om du er overalt, alt på en gang.

PESO modellmåling

Nå som du har en PESO-modell som fungerer godt for innholdet ditt, er det på tide å bestemme PR-beregningene og være sikker på at den fungerer.

For hver medietype er det forskjellige beregninger å spore.

Paid media/Betalt media. Det avhenger av taktikken du bruker under denne paraplyen, men kan inkludere følgende:

  • Markedsføring på sosiale medier, som Facebook, Instagram, LinkedIn eller Twitter-annonser og forsterket innhold.
  • Landingssider og hvor mange personer som laster ned innholdet ditt og går inn i e-postmarkedsføringsdatabasen.
  • Økning i kvalifiserte potensielle kunder i e-postmarkedsføringsdatabasen.
  • Nye fans eller følgere som kommer fra å lese det sponsede innholdet ditt.
  • Leads og konverteringer.

Earned media/Opptjente medier. Opptjente medier har fått navnet sitt fordi du oppnår resultater fra relasjonene du tjener – med influencere, journalister og bloggere.

For å måle effektiviteten, vurder følgende beregninger:

  • Influencer-scoring: har en influencer med 10 000 følgere samme poengsum som en med 1000 følgere? Det kan godt være at personen med 1000 følgere kan stimulere til kjøp med 10 prosent av følgerne sine, mens personen med 10 000 følgere kan stimulere til kjøp med bare én prosent.
  • Hvor mye netttrafikk kommer fra en historie om organisasjonen din? Se om disse nyhetskanalene og bloggene sender besøkende til nettstedet ditt.
  • En økning i nye målgrupper.
  • Hvis du har tilgang til CRM, antallet nye e-postabonnenter som ble resultatet av historien.
  • En økning i domeneautoritet, spesielt hvis historien er på et nettsted med høy autoritet.
  • En økning i søkerangeringer for emnet som historien handler om

Shared media/Delte medier. Du må spore antall fans og følgere, fordi kraftige nedganger – eller en trend med synkende følgere – vil fortelle deg at noe er galt.

Men en økning, uke etter uke, gir ikke resultater.

Følgende gjør:

  • Bruker du merkeambassadører for å spre ordet om produktet eller tjenesten din? Hvis du er det, spor effektiviteten deres.
  • Tildel punkter til ting som liker, retweets, delinger og kommentarer. Dette gir deg numeriske data på om noe fungerer.
  • Bruk unike nettadresser , kuponger, rabattkoder eller til og med telefonnumre bare i sosiale medier. Dette vil fortelle deg om du får resultater fra denne innsatsen.

Owned media/ Eide media . Det fine med eide medier er at de integreres fullstendig med de tre andre medietypene.

Tenk på følgende:

  • Vær oppmerksom på unike besøkende, tid brukt på nettstedet og fluktfrekvens. Disse tingene, for eksempel en økning (eller nedgang) av følgere på sosiale medier, kan indikere suksess eller fiasko.
  • Hvis du har et organisert eid medieprogram, distribuerer du sannsynligvis via e-postmarkedsføring. Når du integrerer innholdet ditt med denne betalte medietaktikken, kan du spore ting som nedlastinger og delinger. Laster folk ned innholdet? Leser eller ser eller lytter de til den når den er lastet ned? Er det så bra at de ikke kan la være å dele det med sine lokalsamfunn?
  • Deler folk innholdet ditt? Dette er viktig å vite, fordi det gir bevis for en ny leser at du vet hva du gjør.
  • Spor effektiviteten til et fellesskap (folk som kommenterer og deler innholdet ditt) etter om de henviser virksomheten til deg.
  • Driver det salget?

Hvis du starter med innhold du har laget og bruker PESO-modellen til å distribuere det, kan det hjelpe deg å finne suksess du kan bygge videre på.

Start med bare én brikke og gå derfra.

Rekruttering og PESO

Mens modellen snakker om media i form av markedsføringsmedier, kan vi bruke prinsippene for vår rekrutteringsmarkedsføring.

Betalte medier er akkurat det det står, det er innholdet selskapet betaler for. Et eksempel er GE TV-reklame med Molly. Det kan også inkludere en sponset annonse på LinkedIn eller et nyhetsbrev på e-post til enkeltpersoner i talentmassen din.

Opptjente medier er publisitet eller dekning som andre skriver om selskapet. Et eksempel er når noen fra selskapet snakker på en konferanse om et program de har utviklet for å forbedre rekruttering av mangfold. Eller når organisasjonen vinner en Great Place to Work-pris og de lokale nyhetene skriver om det.

Delte medier skjer når innhold deles av ansatte, kunder, fans, osv. Et eksempel kan være ditt henvisningsprogram for ansatte. En annen er når ansatte deler ledige stillinger på sin LinkedIn-profil eller Twitter-konto.

Eide medier refererer til nettsider, blogger etc. som eies av selskapet. Dette inkluderer din karriereportal, søkersporingssystem og firmanettsteder.

Du har sikkert lagt merke til at det er mulig for markedsføringssikkerhet å falle inn i to (eller flere!) kategorier. For eksempel, hvis selskapet lager en rekrutteringsvideo for sin egen karriereportal, er det eid media. Men hvis de bestemmer seg for at de skal kjøre annonsen på TV, blir det betalte medier.

Det som er bra med denne modellen at den har balanse. Som en profesjonell rekrutterer, bør man tenke på å få alle fire typer medier inn i sin rekrutteringsmarkedsføringsstrategi. Folk i dag bruker informasjon på så mange forskjellige måter og på en rekke enheter. Å ha en mangefasettert tilnærming gir bare mening.

nb_NONorwegian