Sett opp et Candidate Journey Stages Framework

Før en forbruker bestemmer seg for å kjøpe, gjennomgår de en lang tankeprosess. Det tar tid for dem å lære om et selskap og produktet eller tjenesten som tilbys før de bestemmer seg for om de vil kjøpe. I markedsføring blir dette referert til som “kjøperens reise.” Denne reisen skiller seg ikke for mye fra “kandidatreisen”, og fortsetter cross-over fra markedsføring til rekruttering.

Kandidater går gjennom flere kontaktpunkter under reisen før de bestemmer seg for å søke på en av dine ledige stillinger. Å forstå denne reisen er helt avgjørende for å forbedre den samlede kandidatopplevelsen og tilegne seg de beste talentene.

Etter hvert som det globale arbeidsmarkedet har blitt mer og mer kandidatsentrert de siste årene, blir det stadig vanskeligere å beholde kandidater helt til enden i søknadstrakten. Hvis de når som helst mister interessen av prosessen eller føler seg ignorert, vil de heller bruke tiden på å søke hos en konkurrent i stedet.

Å forstå hva kandidater gjennomgår når de beveger seg gjennom kandidatens kontaktpunkter du har opprettet, kan hjelpe deg med å forbedre den samlede kandidatopplevelsen, redusere kostnadene og tiden for å ansette og bygge et sterkere employer brand.

Reisen begynner på bevissthetsfasen, går deretter til besluttningsfasen og til slutt til søknad / ansettelse. På hvert trinn møter kandidaten kontaktpunkter med teamet ditt og firmaet ditt, noe som gjør det avgjørende å tilby innhold og meldinger som ikke bare stemmer overens med brandet ditt, men som også gjenspeiler kandidaten. Dette er hvor og hvordan du bygger en en-til-en-rapport med hver enkelt person, via kommunikasjonen mellom deg og kandidaten gjennom hele reisen nedover trakten.

Verdien av å se kandidatens reise på denne måten er at den tvinger rekrutterere til å revurdere kandidatopplevelsen de tilbyr. En nylig studie fant at 60% av jobbkandidatene hadde hatt en negativ kandidatopplevelse på et tidspunkt, og 72% av disse kandidatene hadde gått videre med å dele sine negative erfaringer online eller personlig. Dette gjør det klart og enkelt å se hvordan kandidatopplevelsen kan fargelegge fremtidige potensielle kandidaters syn på selskapet, og påvirke rekrutteringsarbeidet ditt langt inn i fremtiden.

Kartlegg kontaktpunkter for kandidatreisen

Kartlegging av kandidatreisen er avgjørende for å forstå hva kandidatene dine går gjennom, og hva du kan gjøre for å forbedre kandidatopplevelsen. Det kan hjelpe deg å forbedre reisen for å sikre at du tiltrekker deg de beste kandidatene, forkorte ansettelsestiden og redusere ansettelseskostnadene.

Kartlegging av kandidatreisen kan gjøres i tre trinn:

Trinn 1: Definer kandidatens persona

Å forstå dine ideelle kandidater er det første trinnet i å kartlegge din kandidatreise. Du må forstå hvem sin reise det er du kartlegger. Å lage en kandidatpersona er en måte å gjøre dette på.

Det er å vurdere hva din ideelle kandidat ville være å beskrive dem. Det er helt greit å ha flere personas for hver jobb.

Kandidatpersonas hjelper deg med å avklare hvem sin reise du kartlegger til hvilken jobb. Dette er viktig fordi ulike kandidater kan ha svært ulike reiser. En seniorutvikler vil for eksempel ikke ha den samme reisen som en junioradvokat.

Trinn 2: Sett opp rammeverket for kandidatreise og identifiser behovene til kandidaten

De ulike fasene og syv trinnene beskrevet nedenfor bør danne grunnlaget for kandidatreisekartet ditt. Dette rammeverket er universelt anvendelig ettersom alle kandidater går gjennom hvert trinn i prosessen, uavhengig av hvor de søker.

Grunnlaget for hvert trinn i kandidatreisen er bygd opp av kandidatenes behov. For å kartlegge reisen på riktig måte, må du tenke på hva disse behovene er og hvilke tanker og følelser som driver kandidatenes oppførsel.

Disse tankene kan være:

  1. Bevissthet: Hva gjør dette selskapet? Hvem er de?
  2. Vurdering: Hva kan dette selskapet tilby meg?
  3. Interesse: Hva skiller dette selskapet fra andre? Kan jeg se meg selv jobbe her?
  4. Søknad: Er søknaden min mottatt? Blir jeg invitert til intervju?
  5. Utvalg: Liker de meg? Fikk jeg et godt inntrykk av selskapet?
  6. Ansettelse: Jeg fikk jobben!
  7. Preboarding: Hvilken info får jeg før jeg begynner.
  8. Onboarding: Hva bør jeg gjøre? Hva er mine oppgaver? Hvordan gjør jeg det og det?

Å vurdere dine (potensielle) kandidaters tanker hjelper deg å forstå kandidatreisen mye bedre. Har du vanskelig for å vite hva det er kandidatene dine tenker på under reisen? Prøv å sende ut spørreskjemaer etter hvert trinn i søknadsfasen (søknad, utvalg og ansettelse).

Trinn 3: Kartlegg kontaktpunkter for kandidatreiser

For å kartlegge reisen må du vite hva kontaktpunktene er mellom din bedrift og de (potensielle) kandidatene.

Touchpoints/kontaktpunkter/berøringspunkter refererer til alle interaksjoner kandidater har med din bedrift. Din oppgave er å oppdage alle mulige kontaktpunkter som en spesifikk persona kan ha i hver del av kandidatreisen.

Antallet mulige kontaktpunkter som kandidater kan ha er uendelige, spesielt i pre-søknadsfasen. Dette kan gjøre det vanskelig å kartlegge hvert enkelt kontaktspunkt og hvor din kandidatpersona vil være mest fordelaktig.

Tenk på oppførselen deres: hvordan bruker de tiden sin? Hvilke nettsteder besøker de ofte? Hvilke sosiale mediekanaler er de aktive på? Prøv å identifisere mellom tre og fem berøringspunkter for hvert trinn på reisen.

Når du kartlegger berøringspunktene, ikke glem å lage en liste over kanaler hvor disse interaksjonene finner sted. Å ha oversikt over kanalene gjør det lettere for deg å vite hvor du kan nå hver persona, på hvilket stadium av reisen og til hvilken jobb.

Bruke kandidatens reisekart – candidate journey map

Du har kartlagt din kandidatreise; hva nå?

Kartet ditt kan hjelpe deg med mange ting. Først av alt kan du bruke den til å forbedre kandidatopplevelsen. Kandidaterfaring har blitt en av de mest kritiske faktorene for å skaffe det beste talentet. En dårlig kandidatopplevelse kan gjøre mye skade på både bedriften og bedriftens Employer Brand. Reisekartet viser deg alle berøringspunkter og stadier som kandidater går gjennom. Dette hjelper deg med å få en god oversikt over hvordan rekrutteringsprosessen din ser ut og hvor du kan forbedre kandidatopplevelsen.

Kandidatreisekartet er også et flott verktøy for å gjøre rekrutteringsprosessene dine mer effektive. Det lar deg identifisere flaskehalser i prosessen og få en god ide om hvilke deler av prosessen som ikke går bra. På denne måten kan du forbedre både ansettelsesbeslutningene dine og forkorte ansettelsestiden.

Avslutningsvis: Dine nye talenter er mennesker, ikke produkter

Kandidatreiser og kandidaterfaring (Candidate journey og Candidate experience) handler om mennesker og relasjoner. På vei tilbake til begynnelsen av dette stykket snakket vi om hvor lik kundereisen var å skaffe nye talenter og kandidatreisen.

Den avgjørende forskjellen mellom produkter og mennesker er at mennesker er levende, pustende enheter med følelser og følelser. Vi handler etter hvordan vi har det, så vi må vurdere hver interaksjon vi gjør med de rundt oss.

Når det gjelder kandidatreiser, er det mer avgjørende enn noen gang. Ikke bare vil du imponere, du trenger at kandidatene dine føler seg trygge, verdsatt og informert på hvert trinn – selv om du bestemmer deg for at du ikke har plass til dem akkurat nå.

Bruk reise- og kandidatkartet til å ta vare på folkene dine, så går du ikke for langt feil vei. Bruk dem til å få dine mulige ansettelser til å føle seg virkelig viktige og ivaretatt, og du vil lykkes med å øke et langt mer omfattende utvalg av kandidater gjennom anskaffelsestrakten din.

nb_NONorwegian