Employer Branding praksis på SoMe

Som vi nevnte i forrige avsnitt så må man ikke bare sende ut stillingsannonser til kandidater, men også innhold om din bedrift og Employer Brand!

Dette gjøres via e – post markedsføring til kandidater som har meld seg på e-postlister, samt bloggen på dine hjemmesider.

Så sett opp en 6 måneders plan eller lenger 1 år, på emner om din bedrift og ditt Employer Brand.

Dette er for inbound marketing. (Hvor folk har oppsøkt deg inn)

Men, man kan også ha en outbound marketing på Employer Brand og stillingsutlysning. (Hvor du oppsøker ut i markedet)

Det er 2 forskjeller på dette:

1. Organsisk vekst er å vokse gradvis via å publisere innhold på websiden og i sosiale medier. Så da bør man lage en langsiktig plan, dette tar tid og er en evigvarig prosess. Sett feks faste tidspunkt i hver uke, måned osv.  Det er helt tydelige koplinger på organisk veks og kandidate experiance og candidate journey!

i 2022 har de sosiale mediene forandret algoritmen slik at de som gjelder nå, er korte videoer fra 15 sekunder til 60 sekunder. Disse kalles “shoorts” , “reels” ol. – Disse algoritmene forrandres nesten hele tiden og er svert vanskelig og følge med på.

2. Betalt vekst er å betale for annonser for å tiltrekke oppmerksomhet, dette gjøres individuelt på hver kanal . Dette kan bli dyrt om man skal være på “alle” kanaler.

Så man bør kombinere begge og ha tatt en avvegning på hvilke kanaler man skal bruke.

Velg kanal og opprett bedriftsprofiler, feks:

  • Google Min bedrift
  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Snapchat
  • Tik-Tok
  • Youtube
  • Pintrest

Idag er det 4 som er et “must”: Google, Facebook, Instagram og Linkedin.

Ha laget en tydelig brand voice, (se videre i kurset) og lag en Bio Link/Link Tre) og sett gjerne opp en Sosial Media Hub og bruk Empolyee brand ambassadors.

Når man oppretter en sosial medie profil er det lurt å ha to tanker i hodet samtidig. En, man promoterer et firma med et produkt/tjenest/service og to, man skal promotere employer branding og tiltrekke seg kandidater. Da er det ofte lurt å ha to forskjellige kanaler på de utvalgte medier. En “vanlig” og en som er dedikert til Employer Brand, kandidater, kultur og rekruttering. Dette er et valg man tar selv.

Etter man har valgt kanaler er det lurt å automatisere dette via en sosial planner, disse finnes det mengder av på nettet. Disse forenkler prosessene med å poste ved at man kan poste feks bare en gang, så vil sosial planneren automatisere prosessen med å poste på alle kanalene samtidig. Ps: husk at om man poster bilder og eller videoer så er det forskjellige format på hver kanal!

Når man poster på netter og sosiale medier er det viktig å visualisere også. Mange siar at Adobe er “the place to go” men man kan fint bruke feks Canva som “alle” bruker. Husk også og være tro til brandets voice og tone (se videre i kurset)

nb_NONorwegian