Hva er en Visjonserklæring?

Hva er en visjonserklæring?

I likhet med en misjonserklæring, gir en visjonserklæring en konkret måte for interessenter, spesielt ansatte, å forstå betydningen og formålet med virksomheten din.

Imidlertid, i motsetning til en misjonserklæring – som beskriver hvem, hva og hvorfor virksomheten din – beskriver en visjonserklæring de ønskede langsiktige resultatene av bedriftens innsats.

For eksempel var en tidlig Microsoft-visjonserklæring “en datamaskin på hvert skrivebord og i hvert hjem.”

“En visjonserklæring om selskapet avslører, på høyeste nivå, hva en organisasjon mest håper å være og oppnå på lang sikt”, “Det tjener et noe høyt flyvende formål – å utnytte hele selskapets framsyn til en virkningsfull uttalelse.” 

En visjonserklæring kontra en misjonserklæring 

Før du bestemmer visjonen din, må du forstå hva den ikke er. Det skal ikke forveksles med en misjonserklæring.

Disse uttalelsene er basert for i nåtiden og designet for å formidle hvorfor virksomheten eksisterer til både de i selskapet og det eksterne samfunnet.

Visjonsuttalelser er derimot fremtidsbasert og ment å inspirere og gi retning til ansatte i selskapet i stedet for kunder. 

Visjonen handler om dine mål for fremtiden og hvordan du kommer dit, mens misjonen handler om hvor du er nå og hvorfor du eksisterer. 

Visjonen skal motivere teamet til å gjøre en forskjell og være en del av noe større enn dem selv.

Mens en misjonserklæring fokuserer på formålet med merket, ser visjonserklæringen til oppfyllelsen av dette formålet.

Selv om både misjons- og visjonsuttalelser bør være kjerneelementer i organisasjonen din, bør en visjonserklæring tjene som selskapets ledende lys.

Hvem former din visjon?

Det første trinnet i å skrive en visjonserklæring er å bestemme hvem som skal spille en rolle i utformingen av den. I en liten bedrift er det enkelt nok å samle innspill fra hvert medlem av organisasjonen. I en større organisasjon kan det hende du må være mer selektive, samtidig som du sørger for at du fanger opp de brede spekter av de ansattes meninger. 

For å oppnå dette anbefales det å arrangere en serie workshops, med viktige interessenter som representerer et tverrsnitt av organisasjonen din. 

Du kan samle team for å lage alternative versjoner av uttalelsen og motta tilbakemeldinger fra resten av selskapet.

Også individuelle intervjuer kan være en effektiv måte å oppmuntre åpenhet blant alle investerte parter og å samle reelle og ærlige tilbakemeldinger. 

Ansatte kan identifisere vanlige temaer og beskrive organisasjonens fremtid i ord eller bilder som grunnlag for en visjonserklæring.

Hvordan bruke visjonsuttalelsen 

Du bør tidlig avgjøre hvor visjonsuttalelsen din vil vises, og hvilken rolle den vil tjene i din organisasjon. Dette vil gjøre prosessen til mer enn en tankevekkende øvelse. Det er meningsløst å henge en visjonserklæring i lobbyen eller markedsføre den på sosiale medier hvis den aldri virkelig er integrert i bedriftskulturen.

Visjonens forretningsuttalelse bør betraktes som en del av din strategiske plan. Det er et internt kommunikasjonsverktøy, som hjelper til med å tilpasse, og inspirere teamet ditt til å nå selskapets mål.

Visjonserklæring sees på som et levende dokument som vil bli revidert og revurdert. Viktigst; det må snakke direkte til dine ansatte.

En måte å hjelpe ansatte til å ta eierskap til visjonen på, er å holde workshops og idédugnad. På disse møtene, oppfordrer man ansatte til å identifisere måter de kan bruke visjonens verdier i sitt daglige arbeid. Du kan da anerkjenne og belønne ansatte når de blir bruker visjonen aktivt.

Hvordan skrive en visjonserklæring 

Bruk i informasjonen du allerede har for å veilede arbeidet ditt i å lage en visjonserklæring.

Et selskaps misjon, formål, mål og verdier, er alle involvert i etableringen av en visjon. Bygg disse inn i visjonen din.

Se også på visjonen til konkurrentene dine, for å avgjøre hvordan du kan skille din virksomhet fra deres.

  • En visjonserklæring skal være kortfattet, ikke lenger enn en setning eller to. 
  • Du vil at hele organisasjonen din skal kunne gjenta den raskt, og enda viktigere, forstå den. 
  • Imidlertid må en visjonserklæring være mer enn en fengende tagline. 
  • Budskapet kan være smart og minneverdig, men husk, dette er ment for dine ansatte og kulturen din, ikke for å selge et bestemt produkt.

Du kan starte med å kartlegge virksomhetens mest dristige mål. Gjennomgå dine langsiktige mål i en gruppe vil hjelpe deg med å zoome ut på hvordan organisasjonen din og verden vil se ut, hvis du oppnår dem. Dette utzoomede synet på din suksess, er den virkelige visjonen din. Man etablerer en grunnleggende forståelse av selskapets visjon, ved å stille spørsmål om kjernen i virksomheten, for eksempel hvilke leveranser de likte å jobbe med, partnerne de elsket å jobbe med og atmosfæren de håpet å skape når de samarbeidet.

Hva gir en god visjon?

Selv om du kanskje tror at det er enkelt å skrive en visjonserklæring, krever det faktisk ganske mye finesse for å lage en. Din visjonserklæring bør være:

Enkelt

Visjonserklæringen din bør være en til tre setninger lang. Selv om du kan velge å utdype det i et mer detaljert visjonserklæringsdokument, bør selve visjonserklæringen din være skarp og til poenget. Det er også best å ikke inkludere buzzwords som bare legger til fluff, for eksempel «utrolig» eller «premiere». Unngå også bransjesjargong slik at uttalelsen din er klar og forståelig for alle både i og utenfor selskapet.

Personlig

 

Visjonserklæringen din bør relatere direkte til hva bedriften din selger eller gjør. En vag uttalelse som “Vi tar sikte på å øke antall aksjonærer ved å øke inntektene,” er et betydelig mål, men hører ikke hjemme i din visjon. Det bør projisere hvordan virksomheten din kommer til å forbedre livene til kundene dine.

Oppnåelig

Selv om vi aldri ville nå våre ambisjoner, vil du ikke at visjonserklæringen din skal være uoppnåelig. En uttalelse som “Vår visjon er at hver person i verden vil bruke produktet vårt,” er ikke realistisk (men for en fantastisk triumf det ville vært). Drøm stort, det gjør de beste selskapene. Men ikke lag overdrevne mål som virksomheten din umulig kan oppnå.

Inspirerende

Din visjonserklæring bør samsvare med bedriftens standarder og verdier og være integrert i bedriftskulturen. Du vil at det skal motivere dine ansatte og være noe de ser etter for inspirasjon. For å gjøre dette, må du sørge for at de ansatte er klar over selskapets visjon i utgangspunktet. Sørg for å gjennomgå visjonserklæringen under orienteringen eller til og med holde en ansattes workshops. Du kan få ansatte til å brainstorme måter de kan inkorporere selskapets visjon gjennom hele arbeidsdagene.

Noen av spørsmålene man kan bruke for å identifisere visjonen. 

• Hvilken endelig innvirkning vil jeg ha på samfunnet, bransjen eller verdenen med min merkevare?

• På hvilken måte vil merkevaren min til slutt samhandle med klienter og kunder?

• Hvordan vil kulturen i virksomheten min se ut, og hvordan vil det gjenspeiles i de ansattes liv?

Når du har svart på disse spørsmålene, har du laget et veikart mellom din nåtid -din misjon og din fremtid – din visjon.

Når du har samlet all informasjon og er i ferd med å starte med å skrive, ikke vær redd for å tenke stort.

· Ikke bekymre deg for praktisk bruk, for nå – det som i utgangspunktet ser umulig ut, kan oppnås på veien med riktig team og teknologier.

· Arbeid med å utforme en visjonserklæring som gjenspeiler den spesifikke karakteren til virksomheten din, og dens ambisjoner.

Hvis du er interessert i å ta din visjon et skritt videre, så kan du lage en merkevisjonstavle.

En visjonstavle inkluderer selskapets:

  • tagline
  • en “hvem vi er” -erklæring
  • en “hva vi gjør” -seksjon
  • en forretningsvisjonserklæring
  • en oversikt over dine ideelle kunder
  • klientens smertepunkter
  • innholds/contents oppgaven din
  • reklame
  • produkter
  • SEO søkeord.

En visjonstavle fungerer som en forretningsside, en side som alle i et selskap kan referere raskt, for å huske nøkkelbegrepene som driver arbeidet.

20 eksempler på inspirerende visjonsuttalelser 

Å sjekke ut noen minneverdige og tydelige visjonsuttalelser kan være all inspirasjon du trenger for å skrive din egen. Her er noen av de beste.

1. Amazon: “Å være Jordas mest kundefokuserte selskap, hvor kunder kan finne og oppdage alt de måtte ønske å kjøpe online.”

2. Ben & Jerry’s: “Å lage den beste isen på en finest mulig måte.”

3. Caterpillar: “Vår visjon er; en verden der alle menneskers grunnleggende behov – som husly, rent vann, sanitær, mat og pålitelig støm – oppfylles på en miljømessig bærekraftig måte, og et selskap som forbedrer kvaliteten på miljøet og samfunnet der vi bor og jobber. “

4. Google: “For å gi tilgang til verdens informasjon med ett klikk.”

5. Habitat for Humanity: “En verden der alle har et anstendig sted å bo.”

6. Hilton Hotels & Resorts: “Å fylle jorden med gjestfrihetens lys og varme.”

7. IKEA: “Å skape en bedre hverdag for mange mennesker.”

8. Intel: “Hvis det er smart og tilkoblet, er det best med Intel.”

9. LinkedIn: “Skap økonomisk mulighet for hvert medlem av den globale arbeidsstyrken.”

10. Oxfam: “En verden uten fattigdom.”

11. Patagonia: “Bygg det beste produktet, ikke forårsake unødvendig skade, bruke virksomheten til å inspirere og implementere løsninger på miljøkrisen.”

12. Prezi: “Å gjenoppfinne hvordan folk deler kunnskap, forteller historier og inspirerer publikum til å handle.”

13. Samsung: “Inspirer verden, skape fremtiden.”

14. Smithsonian: “Innen 2022 vil Smithsonian bygge på sine unike styrker for å engasjere og inspirere flere mennesker, der de er, med større innvirkning, samtidig som de katalyserer kritiske samtaler om spørsmål som berører vår nasjon og verden.”

15. Southwest Airlines: “Å bli verdens mest elskede, mest flydd og mest lønnsomme flyselskap.”

16. Sweetgreen: “Å inspirere til et sunnere samfunn ved å koble mennesker til ekte mat.”

17. TED: “Spre ideer.”

18. Walgreens: “Å være Amerikas mest elskede apotek ledede helse-, velvære- og skjønnhetsselskap.”

19. Warby Parker: “Å tilby designerbriller til en revolusjonerende pris, samtidig som vi leder an for sosialt bevisste virksomheter.”

20. Wyeth: “For å lede veien til en sunnere verden. Ved å gjennomføre denne visjonen på alle nivåer i organisasjonen vår, vil vi bli anerkjent av våre ansatte, kunder og aksjonærer som det beste legemiddelfirmaet i verden, noe som gir verdi for alle.”

Tips for å lage din visjonserklæring 

En visjonserklæring bør utfordre fantasien, mens den gir veiledning og klarhet.

Det vil informere selskapets retning og sette prioriteringer mens det utfordrer dine ansatte til å vokse.

Fremfor alt må en visjonserklæring være overbevisende – ikke bare for ledere på høyt nivå i bedriften din, men for alle ansatte.

Ofte kommer den vanskeligste delen av å lage en visjonserklæring, med det å lage formuleringer som virkelig definerer verdiene dine, og setter spotlight på bedriftens identitet, uten å høres for vag ut.

Her er et raskt sammendrag av hva du skal gjøre når du formaliserer en visjonserklæring som gjenspeiler det unike i organisasjonen din:

  • Prosjekter fem til ti år inn i fremtiden.
  • Drøm stort og sett søkelys på suksess.
  • Bruk nåtid.
  • Bruk et klart, kortfattet og sjargongfritt språk.
  • Gi det lidenskap og gjør det inspirerende.
  • Juster den med dine forretningsverdier og mål.
  • Lag en plan for å kommunisere visjonserklæringen til de ansatte.
  • Forbered deg på å bruke tid og ressurser på visjonen du etablerer.

1.      Prosjekt fem til ti år inn i fremtiden.

Tenk deg en fremtidig verden der virksomheten din konkurrerer godt i eller dominerer markedet. Hvordan ser den verden ut? Kan du komme dit? Hvis du for eksempel vil doble selskapets fortjeneste på fem år, hva ville det innebære? Ville du være i et annet geografisk område? Vil du selge forskjellige produkter eller tjenester? Vil du bli en strategisk partner med kundene dine i stedet for en tredjepartsleverandør? Denne “verdenen” er der visjonen din skal leve.

2.      Bestem din hensikt og posisjon som organisasjon.

For å skrive en visjonserklæring, bør du vurdere selskapets mål, fordel og omfang (Objective, Advantage, & Scope – OAS, eller MFO på norsk) . Ved å svare på følgende spørsmål kan du komme med en OAS-uttalelse, som vil hjelpe deg med å bedre formulere organisasjonens strategi:

Mål: “Hvorfor eksisterer organisasjonen vår?”

Fordel: “Hvordan gjør vi ting annerledes, bedre eller mer effektivt?”

Omfang: “Hva skal eller bør vi ikke gjøre for å nå vårt mål?”

3.      Beskriv hvordan suksess ser ut i din virksomhet.

Dette betyr ikke å gå i detalj om hvordan virksomheten din fungerer, men hva som skiller fra andre. Vær kortfattet og tydelig med definisjonen din.

4.      Tenk på selskapstype og struktur.

Ideelle organisasjoner har en tendens til å beskrive en ideell verden, mens ideelle organisasjoner beskriver sin plass i en ideell verden. Tenk på disse visjonsuttalelseseksemplene:

•       Nonprofit, Ducks Unlimited

“Våtmarker tilstrekkelig til å fylle himmelen med vannfugler i dag, i morgen og for alltid.”

•       For-profit, Under Armour: 

” Empower athletes everywhere.”

5.      Henvis til konkurrentene dine, eller lag en analogi.

Hvis du er en mindre organisasjon som etablerer seg inn i en ny nisje, bør du vurdere å referere til en organisasjon som de ansatte raskt vil gjenkjenne. Dette vil tillate dem å lage et øyeblikkelig bilde av visjonen din.

Tenk på disse hypotetiske synseksempeleksemplene:

• “Vår visjon er å være Facebook for nettverksutøvere.”

• “Vi vil vokse raskere enn X-merkevaren.” (X er nummer én merkevare i din bransje.)

6.      Beskriv et målbart mål.

Tenk på disse hypotetiske visjonsuttalelseseksemplene:

• “Vi vil være nummer én i bransjene der vi konkurrerer.”

• “Vi ønsker å nå xx kr i salg innen 20XX.”

Hvorfor din visjonserklæring alene ikke er nok 

Hvordan bruker du visjonsuttalelsen din og henter verdi av den?

  • Kommuniser din visjon utrettelig til dine ansatte. – Din visjonserklæring vil ikke ha noe effekt hvis ingen vet hva det er.
  • Videre må du be om og motta tilbakemelding på det. Dette hjelper innkjøps- og justeringsprosessen.
  • Når du oppnår visjonen din, sett en ny!

Målet med en visjon er ikke å sette noe så uoppnåelig at du aldri kommer dit. Når visjonen din er oppfylt, er det på tide å se inn i framtiden igjen og – og jobbe mot det. Din fullførte visjonserklæring bør gi deg en klar ide om selskapets vei fremover.

nb_NONorwegian