Hvordan få dine kjerneverdier til å bli husket og bli en del av selskapet.

Når du først har laget dine kjerneverdier er det neste steget å få de i bruk.

Verdier må internaliseres av ansatte og integreres i kulturen for at de skal få en meningsfull innvirkning.

Her er åtte tips for å få dette til:

  1. Definere, forklare og formulere dine verdier tydelig for dine ansatte.

De fleste av kjerneverdiene fra organisasjonene vi har studert, støttes av betydelig sammenheng for hver enkelt. Dette kan ha form av en beskrivelse av ett avsnitt, en firmavideo eller en lysbildefremvisning for å gi hver verdi liv. Jo mer dybde, tekstur, eksempler og bilder du kan gi hver verdi, jo mer kraft vil de ha. La de bli en del av personalhåndboken til selskapet.

2. Lær organisasjonen din om verdiene dine.

Dette er viktig. Hvis du ikke kontinuerlig utdanner teamet ditt og forsterker viktigheten av verdiene dine, blir de bare slagord, og vil ikke påvirke bedriftskulturen. Hold et spesielt selskapsmøte med henvisning til å rulle ut og diskutere din nye verdi. Gjør verdiene dine til en pågående del av bedriftens dialoger. Inkorporer den i ditt Employer Brand.

3. Ansett personer som legemliggjør verdiene dine.

Hvis du gjør en god jobb med å promotere, utdanne og legemliggjøre disse verdiene som en organisasjon, vil talentfulle mennesker som er tilpasset disse verdiene sannsynligvis oppsøke deg. (se Inbound recruitment i kurset) Uansett er det viktig at du ansetter for holdningene og atferdene som former kulturen din. Hvis ikke, vil dine nye ansettelser bare svekke organisasjonen din – uansett hvor dyktige de måtte være. (om ikke planen er for å ansette for å forandre?!)

4. Forsvar og oppretthold bedriftens verdier.

Hvis du skal etablere kjerneverdier som definerer bedriftskulturen din, hva skal du gjøre når en ansatt tydeligvis ikke respekterer dem? Du kan ikke endre en persons verdier; du kan bare ansette folk som deler de samme verdiene. Hvis du ikke lar denne ansatte gå, hvilket budskap vil du sende om viktigheten av disse verdiene? Kjerneverdiene dine bør ikke endres i vanskelige situasjoner som økonomiske nedgangstider. Disse verdiene ble etablert som en veiledning, for å guide organisasjonen gjennom både rolige og tøffe farvann. 

Verdiene dine skal være tidløse, bærekraftige og uforanderlige.

5. Forsterk verdiene dine med konsistens.

Å bruke verdier i virksomheten din er som enhver annen forretningsdisiplin. Alle fagområder krever konsistens og praksis.

  • Distribuer en kopi av kjerneverdiene til alle ansatte.
  • Lag plakater som fremhever hver verdi og henger dem rundt på kontorene dine.
  • Henvis til verdiene i møter; de trenger å bli en del av hvordan alle oppfører seg og tar beslutninger.
  • Belønne, anerkjenne og feire ansatte og team som eksemplifiserer selskapets verdier.
  • Sørg for at du og ledelsen din modellerer atferd basert på verdiene dine. Hvis ikke, vil verdiene dine miste kraften og vil ikke holde seg.

6. Gi dine verdier liv gjennom historiefortelling.

Hold verdiene dine friske og relevante. Ansatte vil ignorere en plakat på få dager, om ikke timer. Fortsett å utfordre deg selv, på å finne måter å holde verdiene dine friske og levende i dine ansattes hoder. Legg merke til når ansatte og teammedlemmer aktualiserer verdiene. Når du belønner og anerkjenner denne atferden, må du dele det med organisasjonen din. Be ansatte dele historier om hvordan de så en av kjerneverdiene i aksjon den siste uken. Historiefortelling av denne karakter er en av de beste måtene å kode disse verdiene inn dine ansattes tanker og å gi dem et eget liv.

7. Sørg for at ledelse legemliggjør hver verdi.

Gjenkjenn og vurder ledere, og ansatte, på hvor godt de legemliggjør kjerneverdiene som en del av medarbeidersamtaler. Hvis ledelsen i bedriften din ikke etterlever kjerneverdiene, kan du ikke forvente at de ansatte vil.

8. Promoter verdiene dine på nettstedet ditt.

Husk at aktualiserte bedriftsverdier vil fungere som et fyrtårn for talentfulle mennesker som deler verdiene dine. “Om oss” eller HR-delen på bedriftens nettsted er et flott sted å fremheve de unike egenskapene til kulturen din.  – Employer Branding

 

Med intensjon, energi og en sunn dose kreativitet vil verdiene dine forbli relevante og meningsfylte. Hold historien i live. Oppdag kulturens delte verdier, og etterlev dem hver eneste dag. Det vil føre til en sterkere organisasjon.

nb_NONorwegian