Hvorfor er det kult og effektivt å ha rekrutteringsmarkedsføring på sosiale medier?

Sosiale medier (SoMe) er … ENORMT. Når du kommer til hvor du skal delta, som en del av dine større rekrutteringskampanjer, velg med omhu. Dette valget er i stor grad basert på studier du gjorde på hvor målgruppen din er.

Når det gjelder hvordan man skal engasjere seg, vel … det er her moroa begynner.

Vær menneskelig.

Det er nå bots for ditt og bots for datt (Bots = Automatiserte svar bots- AI). 

Vær autentisk når du er på sosiale medier, gjør det så åpenbart at du ikke er en bot, at det virker litt latterlig. Men for publikum er dette ikke komisk i det hele tatt. Det er et betryggende tegn, på at det de ser, er hva de får, hvis de kommer til å jobbe for deg.

Dette strekker seg til historier du forteller som en del av employer brandingen din. Fokuser på menneskene som bygde den nye widgeten din, ikke på selve widgeten. Snakk om samarbeidet mellom team av mennesker, ikke den supre-koden de skrev. (Se Employee Spotlight i kurset)

Dette vil hjelpe potensielle fremtidige søkere til å føle at de får et virkelig innblikk i hvordan det vil være å jobbe for din bedrift, og hjelper dem med å overvinne en av de viktigste hindringene på kandidatens reise – det føles ikke som noe annet enn et tannhjul.

Husk å visualisere med bilder og video av faktiske ansatte og ikke «modell bilder»

Hvorfor er det kult?

  • Sosiale medier lar HR-teamet ditt flekse sine kreative muskler;
  • En robust tilstedeværelse viser hvor innstilt du er på de ansattes behov og interesser
  • Å ha recruitment marketing – RM på sosiale medier gir deg flere utsalgssteder for å markedsføre EB og EVP;
  • Viser at du er konsekvent og pålitelig ved å tilby kvalitetsinnhold på jevnlig basis
  • Setter søkelyset på teamet ditt, ved å la dem være ansiktet og stemmen til ditt firma.

Hvorfor er det effektivt?

  • Du kan inkludere calls to action i alle innleggene dine, eller bare noen, det er opp til deg;
  • Robuste beregninger tilgjengelig på de fleste plattformer gjør det enkelt å spore visninger, klikk, søkere osv.
  • Tilbyr flere måter å optimalisere konverteringer på.
  • Og til slutt kommer vi til den viktigste takeaway for denne delen – husk alltid å ha det gøy!

Recruitment Marketing Strategi kan være et ganske tørt tema, vi vet, så det er ekstremt viktig å få en følelse av å ha det moro i det. Dette er en flott arena for deg å la kreativiteten skinne, både i forretningsstrategien din og i innholdet ditt på sosiale medier.

Hold innholdet ditt lett, engasjerende, autentisk og menneskelig. På den måten, når en potensiell arbeidssøker konverterer og blir en aktiv søker, vil det ikke være noen overraskelser når de møter deg personlig!

Det er også et stort skille mellom “kompetansen og know how” på dette feltet. Så det skal ikke så mye til for og skille seg ut. Mange store selskaper med egen HR gjør dette. Men mange små og mellomstore  selskaper har heller en “frykt” for SoMe og er helt fraværende.. Dette er ofte pga en generasjons skille på teknologi forståelse.

Så kjør på 🙂

nb_NONorwegian