Misjonserklæring Beste Praksis del 2

Misjonserklæring Beste Praksis

Gjør det meningsfylt

Å skrive en misjonserklæring skal gi verdi. Hvis misjonserklæringen ikke har betydning, kan den ikke være effektiv. Anstreng deg for å generere en misjonserklæring som formidler den virkelige hensikten for virksomheten og fremmer merkevaresamtalen, i stedet for bare å tilføre luft for å fluffe den opp. Resultatet blir en misjonserklæring som internt og eksternt publikum virkelig tror på.

Kontroller lengden

Noen virksomheter går «over bord» med sine misjonserklæringer – prøver å få plass til for mange detaljer og fortynner budskapet i prosessen. Å eliminere mange ord og utrykk, kan imidlertid skape en kortere, langt mer effektiv misjonserklæring. 

Ideelt sett bør det være mindre enn tre linjer for å maksimere lesbarheten. Ved å fjerne overflødig informasjon kan en misjonserklæring destilleres ned for å fokusere på de viktigste elementene.

Unngå sjargong

Mens ansatte og partnere sannsynligvis forstår innsidesjargong, gjør ikke kunder det. Videre svekker sjargong, allestedsnærværende setninger og vage moteord budskapet, ved å gjøre det for generalisert. En differensierende oppdragserklæring vil bruke nøye utvalgte ord for å formidle et klart budskap.

Utelat Hype

Understrek det gode som organisasjonen gjør, men unngå fancy ord og uttrykk for å hype opp en setning. Hvis sannheten om selskapet ikke er overbevisende nok til å drive en ønsket handling (kjøp, donasjon osv.), Bør misjonserklæringen styrkes/lages på nytt, for å bli akseptert.

Vær unik

Test misjonserklæringen ved å vurdere om den også kan brukes på konkurrenter. Hvis det kan brukes til å beskrive andre virksomheter eller bransjen generelt, er det ikke unikt. Bruk riktig merkevareplassering og ordlyd for å skille selskapet fra sine største konkurrenter.

Vær inspirerende

En misjonserklæring er ikke et øyeblikksbilde – det er en handlingsplan. Meldingen skal være retningsbestemt, informere publikum om selskapets langsiktige mål og inspirere dem til å være en del av reisen. En inspirerende misjonserklæring vil forene ansatte rundt en enestående visjon og samtidig tjene som kunde anerkjennelse.

Redigere

Det er ikke uvanlig at en misjonserklæring gjennomgår flere runder med intens redigering. Vellykkede selskaper ber vanligvis også om tilbakemelding som en del av redigeringsprosessen. Å ha høyt engasjerte publikum, ansatte og merkevareforkjemper som gir innspill, som hjelper til med å avgrense budskapet for å gi bra mening og effektivitet.

Når en misjonserklæring er avsluttet, kan den brukes online og på trykk. Jobben slutter imidlertid ikke der fordi det er et levende dokument. Som sådan bør det vurderes med jevne mellomrom for å sikre at det fortsatt passer organisasjonens suksessplan. I mange tilfeller kan en tredjepartskonsulent eller et byrå bidra til å utvikle en effektiv oppdragserklæring i utgangspunktet og avgjøre om den eksisterende uttalelsen også følger med på å endre forretningsmål. Å tilpasse den overordnede oppgaveerklæringen til løpende suksessplanlegging skaper strategisk sammenheng.

Her er eksempler på visjon og misjonsuttalelser for ulike bransjer:

Utdanningsorganisasjon

Visjon: Å berøre hvert barns liv over hele verden, ved å gi dem tilgang til utdannelse av høy kvalitet, slik at de får ferdighetene og kunnskapene som trengs for å inspirere dem til å bli forandringsskapere i sine egne samfunn.

Misjon: Vår utdanningsorganisasjon skaffer de nødvendige midlene for å opprette trygge kvalitetsskoler i underprivilegerte samfunn, slik at hvert barn i samfunnet har tilgang til den kvaliteten på utdanningen de fortjener.

Kombinert visjon og misjonsuttalelse: Vår utdanningsorganisasjon skaffer fondene som trengs for å opprette trygge kvalitetsskoler i underprivilegerte samfunn, slik at hvert barn har tilgang til kvaliteten på utdanningen de fortjener. Organisasjonen vår vil fortsette vårt oppdrag til vi har berørt livet til hvert barn over hele verden og gitt dem tilgang til utdannelse av høy kvalitet, slik at de har den kunnskapen og de ferdighetene som er nødvendige for å være endringsskapere i deres lokalsamfunn.

Markedsføringsselskap

Visjon: Å bli verdens største digitale markedsføringsfirma.

Misjon: Vi hjelper bedrifter med å nå sine mål ved å dele oppdraget og visjonen med kundene sine i det digitale markedsføringsområdet.

Kombinert visjon og misjonserklæring: Å bli verdens største digitale markedsføringsselskap ved å hjelpe kundene våre, med å oppnå selskapets mål gjennom å dele misjonen og visjonen med kundene.

Medisinsk leverandør

Visjon: Å være en ledende medisinsk leverandør som mennesker over hele verden kan stole på for tilgang til den høyeste kvalitet av omsorg, uansett hvor de er, og etablere standarden for kvaliteten på omsorg som forventes over hele verden. Vår medisinske gruppe vil forbedre livskvaliteten for vårt samfunn og verden, ved å fortsette å undersøke og utvikle nye medisinske teknologier, og finne de beste behandlingene og botemidler for enhver helseutfordring.

Kaffeselskap

Visjon: Å være verdens beste kaffeselskap og samtidig opprettholde våre kjerneverdier.

Misjon: Å gi folk den energien de trenger for å nå sine mål, en kopp kaffe om gangen.

Kombinert visjon og misjonserklæring: Vårt firma vil være verdens ledende online forhandler ved å tilby våre kunder den mest praktiske shoppingopplevelsen der de kan finne det bredeste utvalget av produkter og merker til de mest konkurransedyktige prisene, ved å besøke ett nettsted.

Nettbutikk

Visjon: Å være verdens ledende nettforhandler, der kundene kan finne alt de vil kjøpe online ved å besøke ett nettsted.

Misjon: Å gi våre kunder den mest praktiske shoppingopplevelsen der de kan finne det bredeste utvalget av produkter og merker til de mest konkurransedyktige prisene.

Kombinert visjon og misjonserklæring: Vårt firma vil være verdens ledende online forhandler ved å tilby våre kunder den mest praktiske shoppingopplevelsen der de kan finne det bredeste utvalget av produkter og merker til de mest konkurransedyktige prisene, ved å besøke ett nettsted.

nb_NONorwegian