Recruitment Marketing kanaler – Vi ser på basisen

Forskjellen mellom sosiale medier, nisjekanaler og jobbsider.

Det er folk der ute som venter på å høre om dine flotte Employee Value Proposition. Mange av dem søker aktivt etter en ny stilling. Og mange av dem er det ikke. Hvordan nå begge gruppene med EB?

Du må finne dem der de allerede er – på nettet.

Folk som aktivt driver jobbsøk er lettere å finne, på stillingssider, et solid valg for å gi eksponeringen av din bedriftskultur den trenger. Det er de andre 80%, jobbsøkerene som ikke vet at de er jobbsøkere, de vet ikke at de vil begynne å jobbe for deg. Ennå 🙂

For dette segmentet av publikum, må du nå ut og finne dem online, der de allerede bruker tiden sin. Dette betyr å ha tilstedeværelse på sosiale medier, nisjekanaler (som Reddit), samt de aktuelle stillingssidene (slik at de da har et sted å finne dine spesifikke ledig stillinger, når du overbeviser dem om at du er fantastisk!)

Denne delen vil snakke om disse kanalene som om de alle er like, i virkeligheten er det en veldig reell forskjell du bør huske på, så la oss begynne med definisjoner:

Sosiale medier (SoMe):

La oss bruke denne definisjonen fra WhatIs: “Sosiale medier er kollektivet av online kommunikasjonskanaler dedikert til samfunnsbasert innspill, interaksjon, deling av innhold og samarbeid. Nettsteder og applikasjoner dedikert til fora, mikroblogg, sosiale nettverk, sosiale bokmerker, sosial kurasjon* og wikier er blant de forskjellige typene sosiale medier.”

*(Sosial kurering er deling av nettinnhold som er organisert rundt ett eller flere bestemte temaer eller emner’)

Nisje sosiale medier: 

En nisje er definert som en delmengde av et større sett, eller i vårt tilfelle publikum. Hvis du vet at publikum inkluderer en bestemt delmengde av det større publikummet ditt, kan det være fordelaktig å se om de har sine egne nisje-sosiale mediekanaler du kan annonsere på. Det er nisjekanaler for alt fra oljeindustrien (kalt Oil Pro), til en for hardcore strikkere (Ravelry).

Jobbsider: 

Denne er ganske selvforklarende, og den du sannsynligvis allerede er ganske kjent med som Monster.com, Indeed.com, Dice, Glassdoor, etc. I Norge er det feks finn.no og jobblinker.no. Det er også aspekter av jobbsider til sosiale medieplattformer, for eksempel LinkedIn.

Nisje Jobbsider eller bransjesider:

Disse sidene er spesialisert på konkrete type bransjer og nisjer.  Noen eksempler her er

Advokatjobb

Bygg.no

Disse har egene bransjer de lager redaksjonelt innhold om, hvor de også har jobbsider.

Å kjenne målgruppen din er nøkkelen til å finne de riktige kanalene du kan fokusere energi, tid og budsjett på. Gjør undersøkelser, bruk litt tid på å overvåke kanalene du tror kan lønne seg for å se hvem som er der og hva de snakker om.

Deretter bestemmer du hvilke du vil dykke dypere inn i og skape en tilstedeværelse for bedriften din. Samspillet som er iboende for sosiale medier, vil lønne seg over tid, så husk at dette aspektet av rekrutteringsmarkedsføringsarbeidet tar sikte på det lange løp.

Du kommer ikke til å finne inn alle kandidatene du trenger på en måned. Det du gjør her er å dyrke et forhold til publikummet ditt, slik at når de er aktive og ønsker å bytte selskap og jobb, vil selskapet ditt være bak i hodet.

nb_NONorwegian