Employer Brand Voice del 1

Hva er et selskaps brand voice?

Brand Voice er merkevarens personlighet; den unike måten du presenterer for verden på. Den må kjøres konsekvent gjennom all kommunikasjon (sosiale medier, nettsider, blogginnlegg, e-poster, annonser) uansett hvilke team som håndterer hvilke kanaler, og den må ikke endres.

Din Employer Brand stemme er personligheten din bedrift tar på seg når den kommuniserer med jobbsøkere og ansatte

Brand Voice: Definisjon, fordeler og tips for å lage en

Få din Brand Voice til å heve deg over støyen, for å hjelpe kundene med å forholde seg til  deg, og huske deg.

I kampen om merkevarene/brand vil du at din skal gjøre et varig inntrykk på kundene – både eksisterende og potensielle. Å få din særegne Brand Voice riktig er en viktig del av å skape en unik og sterk merkevare/brand.

Og forskning viser at kunder virkelig legger merke til hva som får merkevarer til å skille seg ut på sosiale medier:

40 % sier: minneverdig innhold

33 % sier: distinkt personlighet

32 % sier: overbevisende historiefortelling

Din brand voice kan dekke alle disse basene – når du får det til riktig.

Hva er brand voice?

Vi nevnte over: Brand voice er merkevarens personlighet; den unike måten du presenterer for verden på. Det må kjøres konsekvent gjennom all kommunikasjon (sosiale medier, nettsider, blogginnlegg, e-poster, annonser) uansett hvilke team som håndterer hvilke kanaler, og det må ikke endres.

For eksempel vil et selskap som selger streetwear ta i bruk en stemme med mer urban slang enn et selskap som selger turyttertøy, og en produsent av familiebiler vil snakke med en annen brand voice enn en annen produsent av toseters sportsbiler.

Hvorfor er brand voice viktig?

Du vil at selskapet skal vare. For å gå langt, må den ha en tydelig følelse av hensikt og massevis av personlighet. Du vil at kunder skal bli kjent med, elske og forbli lojale mot bedriftens personlighet, slik de ville gjort med en gammel venn. Og gamle venner forblir generelt konstante; de endrer ikke personlighet eller gjør uventede ting. Så du må gjøre merkevarebudskapene dine konsekvente og repeterbare, slik at kundene dine fortsetter å vite og like hva du driver med – dette er hva brand voice gjør.

I den raske digitale verdenen kan logoer, visuell identitet og produkter få virksomheten din til å skille seg ut så lenge. Velskrevet innhold som uttrykker ditt brand, kan holde den i søkelyset så lenge som mulig. For å gjøre dette trenger den samme omsorg og oppmerksomhet fra innholdsmarkedsføringsteamet som de andre teamene dine bruker til alle andre aspekter av merkevaren din.

Hva er forskjellen mellom brand voice og tone?

Du kjenner din bestevenns personlighet: hvordan de føler og reagerer på ting; hva får dem til å le; hva får dem til å gråte; hvordan de lever livet sitt. Men du vet også hvordan de reagerer på livshendelser, og sier forskjellige ting i forskjellige situasjoner: på fest, på jobb, med foreldre, med barn, i en krise, i en begravelse. Dette er deres tone, som de tilpasser til hver situasjon – deres personlighet forblir den samme.

Når du bruker denne analogien på din brand:

Brand voice: er bedriftens personlighet. Den er konsistent på tvers av alle kanaler og endres ikke.

Brand tone: er den emosjonelle responsen til din brand voice. Du gjør det passende for situasjonen du kommuniserer eller skriver om. Det demonstrerer at du forstår hva målgruppen din føler og kan føle på riktig måte.

Våre tips fpr å lage en sterk brand voice:

Ikke vær redd for å gi ditt brand en stor personlighet: bare sørg for at den er unik og appellerer til målgruppen din. Din brand voice vil formidle den personligheten overalt hvor den snakker, i medier som:

  • Reklame (nett, TV, kino, radio)
  • Selskapets hjemmeside
  • Sosiale medier innlegg
  • Intern kommunikasjon
  • E-poster
  • Video
  • Nyhetsbrev
  • Presse- og PR-meldinger
  • Skilt i butikk

Slik gjør du det:

1 Tilpass din brand voice med bedriftens målsetning og kjerneverdier

Start med dette dokumentet, da dette definerer dine personlighetstrekk. Du vil kunne identifisere spesifikke deler av vokabular og setninger som du kan referere til for å snakke med kundene dine.

2 Vær autentisk

86 % av forbrukerne sier at autentisitet er en nøkkelfaktor når de skal bestemme hvilke merker de liker og støtter. Det er viktig å være følelsesmessig tro mot merkevarens misjon og kjernetilbud mens du utvikler stemmen din, i stedet for å prøve å passe inn i flyktige trender.

3 Revider din nåværende brand voice

Du vil ha dine egne metoder for å kommunisere med målgruppen din. Gå gjennom alle deler og trekk ut de beste resultatene dine når det gjelder likes og interaksjon. Analyser hvorfor de appellerer til publikummet ditt:

  • Snakker de målgruppens språk?
  • Hvor nært passer de med merkevarens formål og verdier?
  • Har de temaer og funksjoner til felles?
  • Tar de seg inn i trender eller tidsånden?
  • Er de mer interessante eller skrevet bedre?
  • Kan de forbedres ytterligere?
  • Hvilke vellykkede aspekter kan replikeres på tvers av hele din brand voice?

4 Identifiser målgruppen din

Du ville ikke brukt gateslang for å selge trappeheiser til pensjonister, og du ville ikke brukt fraser fra 1980-tallet for å selge skateboard til tenåringer. Du identifiserer målgruppen din først, slik at du kan velge det passende språket som resonerer med dem, og få folk til å føle at ditt brand er for dem.

5 Lag kjøperpersonas (buyer personas) – I vårt tilfelle om Employer Branding lager vi en Kandidat Personas (se videre i kurset)

Når du vet hvem målgruppen din er, kan du lage kjøperpersonas. Dette er fiktive karakterer, men de er hentet fra markedsundersøkelsesdataene dine som typiske kunder. De er innflytelsesrike når det gjelder å hjelpe deg med å lage den rette merkevaren som vil appellere til dem. Tenk om:

  • Hvordan er kjøperen? (kandidaten)
  • Liker de mer seriøst eller mer humoristisk innhold?
  • Lytter de til influencere?
  • Liker de et kort eller langt innhold?

6 Undersøk målgruppen din

Det er en veldig enkel måte å finne ut hva målgruppen din synes om din brand voice: spør dem.

Spør følgende om ditt brand voice:

  • Hvordan vil du beskrive [merket vårt]
  • Hvordan ville [merket vårt] høres ut hvis det var en person?
  • Føler du tonefallet vårt er passende?

7 Lag en Husstilguide (Selskapsstilguide) for din brand voice

Dette dokumentet, som inneholder brand guidelines, vil være din bibel på tvers av avdelinger for å sikre at alle kommuniserer konsekvent med brandets voice.

Konsekvent i presentasjon av en merkevare kan vise en inntektsøkning med 33 %.

I stilguiden din kan du utarbeide protokoller for å skrive alle kommunikasjonsmidlene dine og sørge for at alle har enkel tilgang til den. Det er også verdt å kjøre en treningsøkt eller to om å bruke brand voice for både interne og eksterne innholdsskapere.

Vi foreslår at du velger mellom 3 og 5 hovedegenskaper som du vil at din brand voice skal formidle. Beskriv hva du mener, og gå deretter videre med hva du må og ikke må, og noen eksempler på beste praksis, slik at forfatterne vet nøyaktig hva du vil ha, som i eksemplet nedenfor:

Du kan også lage et tonerammeverk, slik at merkevarens stemme kan vises uansett kontekst og bruk, f.eks.

Mediekommunikasjon: autoritativ, kortfattet, tydelig, ekspert

Kommunikasjon på sosiale medier: leken, humoristisk, uformell, empatisk, bruk emojier og GIF-er

8 Se gjennom og tilpass deg med i tiden

Språk og kommunikasjon utvikler seg raskt; det som hørtes smart og frekk ut for to år siden kan høres datert ut i dag. Vær forberedt på å gjennomgå din merkevare/brandet regelmessig, kanskje en gang i året, når du endrer merkevare på produkter eller tjenester eller når markedsføringsstrategien din endrer retning.

en_USEnglish