Hvilke verdier har din bedrift? En alfabetisk verdiliste

Når man skal definere employer branding i et selskap, må man forankre noen verdier, her er en liste over noen.

 

Les denne listen over verdier for å bli inspirert, når du skal bygge bedriftens verdier, og legg merke til hvilke som gir størst gjenklang hos deg, ditt lederteam, og formålet med selskapets eksistens.Bruk disse verdiene som de er, eller videre utvikle de opp til mer unike selskapsprinsipper.Etter å ha lest gjennom denne ordlisten, håper vi at du vil være godt utstyrt med et sett med avgjørende, autentiske kjerneverdier for din bedrift, som du kan ha til lederteamet ditt, ansatte, søkere og interessenter.

 

Hvilke verdier har din bedrift?

 

Ansattes utvikling Å investere i å fremme den ansattes profesjonelle og personlige vekst. Bedrifter somverdsetter ansattes utvikling, anerkjenner at et selskap presterer bedre når det ansatte føler seg lykkelige, verdsatt og tilfreds – å ikke overarbeidede og undervurderte de. Det resulterer i positivitet som ofte smitter over i et sterkere resultat – og kan ha innvirkning på at man bevarer kunde også. Hvis et selskap verdsetter utvikling av ansattes, kan det være å investere i ansattes helse,velvære goder, ansattes utdanning, balanse mellom arbeid og fritid og andre fordeler som giransatte en følelse at de har rom for å vokse og lykkes i organisasjonen.

 

Ansvar Anerkjenne og ta av eierskap når situasjonen krever det. Organisasjoner har et ansvar for de som følger opp løfter som er blitt gitt.  I et selskap kan ansvar se ut et veldig quid-pro-quo forhold. Dette kan vises som selskaper som bare tilbyr tjenester og produkter til kundene som har betalt for dem. Men, ansvar kan også bety så mye mer. For eksempel et selskap med proprietær informasjon, kan tro at den har det et ansvar for å dele fordelene med den kunnskapen med verden, for å gjøre den til et bedre sted.

 

Ansvarlighet

Å erkjenne og eie det ansvaret du har overfor dine ansatte, kunder, samfunn, industri og aksjonærer.

Eksempler på ansvarlighet i bruk inkluderer å gjøre ting riktig når du er ansvarlig for en feil, innrømme når du tar feil, og se oppgaver og prosjekter til de er ferdige – og gjort at det bra.

 

 Behage eller Glede I likhet med kunde fokus, kan behag defineres som å handle på kunde fokuset for å imponere/behage kundene dine og få dem til å smile. Behag kan også være generelle utsikter selskapene har mot alle som de kommuniserer med – fra kunder, til partnere, til ansatte. Bedrifter kan vise frem det å behage/glede ved sette “wow” -faktoren over alt annet. Eksempler inkluderer å gå den «ekstra mila» for å gjøre opp for seg når en selskapet roter, sender gaver til kunder, og gi ansatte de fridag før en feriehelg.

 

Bærekraft  Å sikre at arbeidet ditt (eller resultatene av det) ikke tømmer jordens ressurser eller forårsake skader på miljøet. Bedrifter som verdsetter bærekraft – spesielt klær, mat og naturbedrifter – ønsker ikke å ta for mye fra miljøet som holder dem i virksomhet. Bærekraft kan sees av selskaper som forplikter seg til å redusere karbonavtrykket sitt ved hjelp avnaturlig produserte eller dyrkede materialer, som beveger seg bort fra fossile brensler, eller til og med bare har gjenvinningsposter rundt kontoret. 

 

Disiplin Bedrifter som verdsetter disiplin fremviser takt, tålmodighet og engasjement. De setter fokusert på deres sluttmål, og vil ikke la seg avspore av noe fra å nå målet. De viser ansvarlighet og utholdenhet, selv når det ikke er et populært valg på når det skjer. Bedrifter som legemliggjør disiplin, unngå å bli fanget opp i flyktige bransjetrender, og gjøre ikke unntak fra en regel, uansett hvem som bryter den.

 

Dristighet Å ta bemerkelsesverdige, effektive og til og med uvanlige handlinger for å sikre at firmaet, produktet eller tjenesten din har direkte innvirkning. Å være dristig betyr å tenke utenfor boksen og balansere dristighet med en resultatdrevet mentalitet.  Eksempler på organisasjoner som er dristige, kan inkludere team som fokuserer sitt arbeid spesifikt som sterk påvirkning, eller å oppmuntre ansatte til å uttale seg mot gruppetanke under et teamprosjekt.

 

Enkelhet Tar en tilnærming som ikke er kompleks eller kronglete. I et selskap som verdsetter enkelhet, blir oppgavene fullført på en mest mulig enkel måte. Verdsette enkelhet betyr ikke at du ikke er kreativ – det betyr at du verdsetter dine ansattes og kundenes tid, og ikke ønsker å bli opphengt i for mange tekniske ting. Enkelhet i et selskap kan vises på mange måter, for eksempel å ha korte møter, retningslinjer for ansatte, eller oppføring av priser godt synlig på nettstedet ditt, slik at potensielle kunder vet om virksomheten din passer de.

 

Etikk Å ha sterke prinsipper for å styre en virksomhets beslutninger og handlinger. Hvis et selskap verdsetter etikk, vil det aldri fire på ideen om å gjøre det som er riktig. Dette inkluderer å gjøre respektfulle, moralske avgjørelser knyttet til ansatte, kunde, aksjonær og leverandørrelasjoner. Bedrifter som setter etikk som en kjerneverdi, kan bevise det ved å fremme rettferdige lønninger ogbærekraft, sette rammeverk på plass for å sikre at alle lover og regler blir fulgt, og lage beslutninger som vil være til fordel for selskapets interessenter i det lange løp.

 

Fakta Å vise og fremme nøyaktighet, sannferdighet og gyldighet på en upartisk måte. Fakta verdier kan være akademiske institutter, forskningsinstitutter, nyhetsbyråer, juridiske firmaer, eller til og med offentlig finansierte justisdepartementer. Organisasjoner kan vise frem fakta ved å sitere kilder, og forklare prosessene de har kommet til sine konklusjoner – spesielt når det gjelder undersøkelser, forskningsartikler, publikasjoner og juridiske avgjørelser.

 

Felleskapet En vekt på menneskene i ditt delte fysiske rom eller mentale rom. Et selskap som verdsetter felleskap kan være aktivt involvert i byen, kommunen eller nabolaget der de er lokalisert, eller de kan stå for sitt fellesskap av brukere (dvs. “spillfellesskapet” for et selskap som lager videospill). Eksempler på å legemliggjøre verdien av fellesskapet, inkluderer å arrangere arrangementer for kunden din eller brukerbasen, og opprettholder en sterk tilstedeværelse i samfunnet i nærområdet gjennom sponsing eller oppmøte på lokale arrangementer, eller gjøre en aktiv innsats for å lokalisere din tilstedeværelse basert på stedet der du driver virksomhet (dvs. å designe hver butikk med lokal innredning).

 

Fokus

Viser urokkelig dedikasjon til tiltak og de prosjekter som betyr mest. Bedrifter som verdsetter fokus, er resultatstyrte og dedikerte mot deres endelige mål. Bedrifter som har ordet “fokus” i deres verdier, har vanligvis et annet ord assosiert med det, som “kunde”, “resultater”, eller “ansatte”, eller til og med idealer som “fokus på å gjøre det som er riktig. ” Derfor bør du vurdere kombinere denne verdien med en annen.

 

Forbedring Prøver alltid å forbedre seg selv. Bedrifter som legger vekt på forbedring, erkjenner at det ikke er andre steder å gå en oppover – for ansatte, kunder og aksjonærer. For å vise at forbedring er en av verdiene dine som selskap, kan du ha utviklingssamtale mer enn en gang i året, søke aktivt etter tilbakemeldinger fra kunder om hvordan man kan gjøre produktene og / eller tjenestene dine bedre, og investere i forskning og utvikling som en foregangs figur i din organisasjon og bransje.

 

Forpliktelse Dedikasjon til bedriftens oppdrag, visjon og verdier. Et selskap som er forpliktet er urokkelig i sin støtte til de som støtter dens eksistens – nemlig kunder og ansatte. Eksempler på engasjement på arbeidsplassen, inkluderer å bygge tydelige karriereveier, slik at de ansatte føler at de har muligheten til å vokse, eller å investere i en super kundesupportog suksessorganisasjon, for å hjelpe kunder med å maksimere bruken av produktet ditt.

 

Fortreffelighet Å holde seg til ekstraordinært høye standarder. Bedrifter som strever for fortreffelighet, er bedrifter som stadig hever tverrliggeren, og tar sikte på å overgå konkurrenter i hver eneste mulighet. Dette fokuset på å operere med den høyeste bransjestandarden, holder hver enkelt ansvarlig til å gjøre sitt beste arbeid. Hvis et selskap verdsetter fortreffelighet, har det sannsynligvis innført strenge QA- og FoU-protokoller, å kjøpe råvarer av høy kvalitet og / eller investere i et dedikert kundeserviceteam for å sikre at alle kunder bruker produktene / tjenestene i størst mulig grad.

 

Gjestfrihet Vennlighet, raushet og imøtekommende er alle synonymer på gjestfrihet. Gjestfrihet er ofteansatte i næringslivet som i mat-, turisme- og hotellnæringen. Jo mer velkommen de får kundene til å føle seg i disse situasjonene, jo mer vellykket er virksomheten. Gjestfrihet legemliggjøres av organisasjoner som alltid setter kunden først. Dette kan være sett ved å sikre at noen fra personalet tar imot gjester når de kommer inn til din virksomhet, følger uvanlige, men utførbare forespørsler, og gjør det klart for deg at de vil gjøre alt for å bevare gjestenes komfortnivå.

 

Gjennomsiktighet Gjennomsiktige selskaper er stolte av å ikke ha noe å skjule. Bedrifter med lignende verdier som integritet, åpenhet og ærlighet, vil kanskje inkludere gjennomsiktighet i deres verdier også. Det maler organisasjonen din som sunn, autentisk og uvillig til å skjule sannheten. Bedrifter kan vise gjennomsiktighet ved å være radikalt ærlige med ansatte om selskapets ytelse og hvilke endringer som må skje – hvis noen – for at selskapet skal være suksessfylt. Når det gjelder kundeforhold, kan gjennomsiktighet sees når selskaper sender detaljerte regninger til kunder, snarere enn et bunnlinjenummer som forfaller, så kunder vet hvor pengene deres går.

 

Global Tar en sekulær tilnærming til kunden, produkt, og ansattes utvikling. Bedrifter som verdsetter å være globale forstå at deres handlinger som en organisasjon har innvirkning utover de fire veggene på kontorene eller området de har virksomhet. De kjenner igjen og omfavner innvirkningen av globaliseringen og den er en faktor i forretningsmodellene deres.  Bedrifter med globalt fokus har aggressive ekspansjonsmål i flere land i regioner og kan ha konkrete planer om å åpne internasjonale kontorer, anskaffe internasjonale kunder, og samarbeider med internasjonale organisasjoner for å få en global innvirkning. Å være global kan også ansees som bevissthet om din posisjon og kan knyttes sammen med det å senke din negative innvirkning på planeten med bærekraftige initiativer.

 

Hardt arbeid Den enkleste, tydeligste måten å formidle det på, er at du er villig til å legge ned arbeide med tid og krefter i oppgavene dine. Et selskap som lister hardt arbeid fungerer som en av ens verdier, vil sannsynligvis vise seg selv som en «ikke noe tull» og «grei og pålitelig» virksomhet.  Hardt arbeid vises i to fasetter: prosess og resultater. Bedrifter vil sette sin lit til i sitt arbeide, og de vil vite at de har levd opp til verdien av hardt arbeid, med fornøyde kunder. Der resultatene blir anerkjent med gode anmeldelser og kundelojalitet.

Hastighet

Prioritere forsiktig hastverk når du fullfører oppgaver og prosjekter. Det er dine interessenter som har kort om tid, så det er din jobb å skaffe dem det de trenger uten å somle. Ellers, det er mulig disse menneskene vil finne et annet selskap å knytte seg til.

Et selskap som verdsetter hastighet, vil sette aggressive tidsfrister og respektere dem for enhver pris.

Dette kan gjelde interaksjoner med kundesupport, timeplan for en ansatt og onbording av nye ansettelser, for eksempel.

 

Helse Å være sunn i kropp og sjel. Mange vil knytte helse til selskaper som lager treningsutstyr og naturlig mat, og dette gir selvfølgelig mening – ledere av selskaper som verdsetter helse, prøv å dele den lidenskapen med produktene deres. Imidlertid et selskap som ikke gjør det, kan selge disse produktene og kan fremdeles oppgi helse som en verdi. For eksempel kan bedrifter verdsette ansattes helse og bevise det ved å tilby ansatte goder som inkluderer forsikring, et medlemskap på treningsstudio og muligheter for rådgivning i mental helse, sammen med å legge stor vekt på en sunn balanse mellom arbeid og fritid på arbeidsplassen,tildele mentale helsedager, og til og med tilby sunne snacks i pauserommet.

 

Idealisme Aspirasjon, eller troen på at det alltid er plass til noe større. Idealisme er spesielt populær i teknologiselskaper, spesielt SaaS. Tanken er at kundene investerer i et selskap som alltid jobber for å oppjustere seg selv, er betryggende og holder ansatte til ideen om at det alltid er rom for personlig og profesjonell vekst, det tiltrekker talentfulle kandidater. Bedrifter kan vise frem idealisme ved å utvikle og dele produktkartene deres for år av gangen, holder hyppige produkt kunngjøringer (som Apple), og har tydelige utviklingsmuligheter for ansatte, og viser dem hvordan de kan komme videre i karrieren hvis de blir hos selskapet.

 

Innflytelse Har innflytelse eller en effekt på din bransje, kundebase og /eller ansatte. Bedrifter som ønsker å påvirke, kjenner konsekvensene av arbeidet sitt, og tar en metodisk, men urokkelig tilnærming for å gjøre en forskjell med positive resultater. Bedrifter som verdsetter påvirkning, vil gå ut strekke seg etter å koble sammen arbeidet de gjørmed deres effekter på kunder, noe som kan gjøres ved å lage og dele casestudier, eller sende kunde tilbakemeldinger og anmeldelser til teamet. Bedrifter kan også dele hyppige utviklingsoppdateringer med teamet som helhet, slik at ansatte kan spore sitt arbeid på sinn innvirkning på kunde, og på sin påvirkning på virksomhetens bunnlinje.

 

Innovasjon Fokusert på å utvikle nye måter å nærme seg et problem på. Bedrifter som er innovativeviser kreativ tenkning og optimisme, og utvikler stadig nye teknologier, løsninger og løsninger som kan forandre verden for et sett av mennesker – eller til og med for verden som helhet. Innovasjon er ofte forbundet med teknologibedrifter i Silicon Valley, men begrepet kan gjelde enhver organisasjon som er beskrevet ovenfor. Hvis innovasjon er en av selskapets kjerneverdier, kan det selskapet nesten manisk interagere med og observere deres målmarked, forplikte seg til å gjennomføre flere forsøk og undersøkelser, før de bestemmer seg for en løsning, og oppmuntre ansatte til å brainstorme regelmessig ved å gi dem med tavler og samarbeids rom.

 

Integritet Ærlig, etisk og nøyaktig er begreper som beskriver selskaper som verdsetter integritet. Disseselskapene vil aldri gjøre galt ovenfor kundene sine og vil ha begrepet tillit tilknyttet deres organisasjon. Et selskap som verdsetter integritet kan legemliggjøre det ved å drive etisk og lovlig virksomhet,gi dokumentasjon til kunder og forklare hvordan konklusjoner ble nådd, og åpenlyst innrømme eventuelle feil eller forseelser fra selskapet.

 

Kommunikasjon Å gjøre deg hørt, og sørge for at du hører andre. Bedrifter som verdsetter kommunikasjon, er upåklagelig budbringere og innholds skapere. De legger vekt på å danne og opprettholde relasjoner med interessenter gjennom samtale og involvering. Eksempler på engasjement i aksjon, inkluderer å sette opp klare måter for kundene dine å nåfirmaet ditt, for å be om hjelp eller gi tilbakemelding, og skaffe ansattes meninger om arbeidsmiljøet med en ansatt NPS-undersøkelse (Net Promoter Score survey), og holde kundene dine ofte oppdatert med produkt- og serviceoppdateringer. 

 

Kreativitet Kreativitet handler om å tenke utenfor boksen. Det er tradisjonelt (og forståelig nok) assosiert med designere og kunstnere, men kreativitet kan besittes av ingeniører, matematikere, og selgere også. Det handler ganske enkelt om å løse en situasjon på en ny, oppfinnsom måte.  Bedrifter kan vise at de verdsetter kreativitet ved å investere i et dedikert kreativt team av kunstnere, designere og fotografer, samt å fremme et miljø med konstant forbedring på kontoret – eksperimentere med nye farger, smaker eller problemløsende tilnærminger.

 

Kundefokusert Kunde fokusert er en fullstendig dedikasjon til dine kunder, brukere og medlemmer. Bedrifter med en kunde først-mentalitet, er proaktive og konsistente i sin kommunikasjon med kunder, og bruker mer ressurser enn forventet til å utvikle og forbedre produkter og tjenester som gir en utrolig RIO og opplevelse for kundene. Bedrifter viser kunde fokus ved å investere mye i forskning og utvikling, og bygge en frontlinjeav kundesupportrepresentanter og kontoadministratorer, ofte sender ut undersøkelser og NPS spørreskjemaer (Net Promoter Score survey), og tillater og svarer på alle kundeklager eller kommentarer.

 

Kvalitet Oppfyller eksepsjonelt høye standarder. Kvalitet er en verdi for bedrifter som er stolte av segSelv på hva deres produkter oppnår – spesielt hvis de gir råvarer som vil gå inn i en annen virksomhetens forsyningskjede. Eksempler på en bedrift som viser verdien av kvalitet, inkluderer å sette opp flere kvalitetssjekker i produksjonsprosessen, gjennomgår og viser score fra Google Min bedrift eller AA rateing, og tilbyr å lage ny eller gjøre om et på et produkt eller en tjeneste som er utilstrekkelig i kundens øyne.

 

Lederskap Guide organisasjonen og dens kunder, ansatte og sektor. Produktet av ledelse er forhold, og ledelse kan sees på så mange måter – fra å være en markedsleder med et uovertruffent produkt, eller å være forpliktet til lede ansatte. Ledelse er eksemplifisert av selskaper når de tar handlinger som å gi ut produkter ellertjenester, som setter dem på toppen i sin bransje som markedsledere, og dermed initiererindustriendring. I mindre skala kan ledelse fra ansattes synspunkt, inkluderer kopling av nye ansettelser med mentorer, for å få de nye ansatte til å gå komme raskere i gang.

 

Lidenskap Besettelse med det du gjør – noen ganger til en noe som fører til feil. Bedrifter kaster seg rundt med ordet “lidenskap” mye i disse dager, til det punktet hvor noen vil hevde at det har mistet betydningen. Det betyr imidlertid ikke at virkelig lidenskapelige organisasjoner ikke kan hevde det som en avderes verdier. Lidenskap betyr rett og slett å leve opp til det du hevder å handle om som et selskap. Hvis du er lidenskapelig om sunn mat, å hjelpe selskaper å vokse, eller datavitenskap, inkorporer detlidenskap i enhver beslutning eller produkt bedriften din tar.

 

Mangfold Gjøre et engasjement for hele selskapet, for å bygge en mangfoldig og inkluderende organisasjon som er gjenspeiler kundebasen din. Du har sannsynligvis hørt at mangfoldige team bevist prestere bedre enn team som mangler mangfold. Men det å skape en bedriftskultur hvor alles unike ideer, bakgrunn og perspektiv verdsettes, er også det rette gjøre for dine ansatte, kunder og kandidater. Å ha mangfold som en kjerneverdi i din bedrift, kan være å utvikle rekrutteringsprosessene til å være mer inkluderende, introdusere ressursgrupper for ansatte, og investere i muligheter for karrierevekst for underrepresenterte minoriteter. Når du har gjort endringer internt, kan det å dele verdien av mangfold eksternt hjelpe til å signalisere til kunder og kandidater at de er velkomne i din organisasjon.

 

Mot Viljen og evnen til å overvinne frykt for å gjøre noe meningsfylt. På arbeidsplassen kan mot bevises av hvem som helst, alt fra administrerende direktør til en individuell bidragsyter. Imidlertid er det en kultur med mot som skal til for å fullstendig legemliggjøre dette idealet. Eksempler på mot på arbeidsplassen inkluderer i å snakke under et møte for å dele enupopulær, men gyldig mening, og iverksette tiltak som er moralsk eller etisk bra for selskapetmen er kanskje ikke den beste umiddelbare økonomiske avgjørelsen, og oppfordrer ansatte til å si ifra til HR hvis de ser upassende oppførsel som må løses. 

 

Moro Ha det gøy mens du utvikler, eller bruker, det som havner på produktlinjen din. Moro kan være en verdi av et hyperfokusert team ved oppstartsselskap som ønsker å forandre verden og ha en god tid til å gjøre det, et selskap som selger leker og spill, og alt imellom. Et uttrykk som dette vil absolutt tiltrekke søkere som ønsker en sunn balanse mellom arbeid og fritid og vil være en innbydende   arbeidsplasskultur. Bedrifter som velger moro som en verdi, viser det ved å tilby kreative måter for ansatte å ha idédugnad, for eksempel tavler og andre kunstartikler, og oppmuntre og støtte ansattes aktiviteter etter jobb. 

 

Menneskelig Menneske fokusert, naturlig og ukomplisert. Bedrifter som beskriver seg selv og deres tilnærming til virksomheten, som menneskelig, kan sette en personlig tilnærming til kundene sine og interaksjoner mellom ansatte, og sikter på å være rett frem i kommunikasjonen. Det er ikke fjerning av prosess og prosedyre, men i stedet velge å stole på det, når bare en samtale er ikke tilstrekkelig. Et selskap kunne vise sin menneskelighet ved å begrense stegene for (eller eliminere) et «telefontre»for å gjøre det lettere å nå en support- eller salgsrepresentant eller eliminere ansattes byråkrati når en av dine arbeidere trenger å snakke med en leder i selskapet. 

 

Omsorg Omsorg kan referere til dedikasjonen til velvære til en person, eller gruppe mennesker, eller til enforpliktelse til å være oppmerksom, være beregnet og hensynsfull i måten arbeidet utføres på. Eksempler på omsorg i en organisasjon inkluderer å tilby ansattes velvære og mental helsefordeler, samt organisasjonsdonasjoner til eller innsamlinger av veldedige organisasjoner. I sin andrebetydning, kan det også bety å ta deg tid til et prosjekt, i stedet for å haste noe til mållinjen unødvendig.

 

Oppmerksom  Å være selvbevisst og hensynsfull som en organisasjon. En enhet som er oppmerksom viser enforståelse av hvordan dets handlinger påvirker andre, om disse menneskene er involvert iorganisasjon eller ikke. For eksempel kan et selskap innen bioteknologi eller kjemi velge oppmerksom somen verdi, hvis den tar forholdsregler for å sikre at arbeidet ikke påvirker mennesker som er direkte involvert i utvikling, eller miljøet som helhet. Alternativt hvis arbeidet som blir utført i organisasjonen er spesielt arbeidskrevende eller slitsomt, og et oppmerksomt selskap ville ta hensyn til det og gi mer ressurser til ansatte slik at de føler at de får støttet og kan få avlastning. 

 

Profesjonalitet Er av arbeidsplasser med respekt, klasse og høye standarder. Å verdsett profesjonalitet betyr å trekke seg unna en uformell tilnærming å gjøre forretninger på, og viser dine interessenter at kundetilfredshet er av største betydning. Profesjonalitet kan sees av selskaper som insisterer på å møte personlig eller over videoi stedet for over telefon med klienter og ansatte, med mer fokus på substans enn stil i innholds- og dokumentasjonsopprettelse, og påminner ansatte om at de representerer firmaet ditt både innenfor og utenfor kontorets vegger.

 

Rask læring Prioritering av å oppdage kunnskap og utvikle ferdigheter. Bedrifter kan sitere hurtiglæring som en verdi, hvis de forventer, at om en ansatte mislykkes kan de raskt og er at de raske til å plukke opp en ny evne, for å holde virksomheten i løpende drift. Rask læring kan legemliggjøres av ansatte som setter frister for å skaffe seg en ny ferdighet,forventes å vite når de skal stille spørsmål, og forventes å være så kunde-fokusert at de ikke kaster bort tid på å løse ting for dem.

 

Respekt Beundring, hensyn og omtanke for noen eller noe. I en bedrift er det vanligvis kundene dine, ansatte og / eller samfunnet.  Respekt finnes på utallige forskjellige steder i en organisasjon – hvor god en de ansattes goder er, viser hvor mye et selskap respekterer menneskene som utfører selskapets arbeid. Et annet eksempel er prising: et rettferdig prispunkt som respekterer arbeidet som blir lagt ned produktutvikling, i tillegg til de ærlige fordelene som kunden vil se, det viser respekt for kjøperne dine.

 

Resultatorientert Fokusert på å oppnå det avtalt sluttmål på riktig måte, og på rett tid. En organisasjon som er resultatorientert, lever opp til sine løfter om kvalitet, tidsfrister og leveranser for sin kunder – og forventer at de ansatte skal være motivert av de samme faktorene. En resultatorientert virksomhet kan bevise det ved å presentere detaljerte strategier for potensielle kunder før man inngår en avtale, og sette opp hyppige innsjekkinger for å sikre prosessen og tidslinjen, som møter forventningene. Disse selskapene vil ikke stoppe for noe for å sikre at det avtalte målet blir nådd.

 

Service Understreker ønsket om å hjelpe og støtte de rundt deg, og å alltid sette dem først. Tjeneste kan brukes på flere måter som en bedriftsverdi, og gjelder fra kundeservice og support, til en servitør i en restaurant, eller til samfunnstjeneste. Imidlertid, det i stor grad knytter det seg til å sette andre – spesielt de som har et forhold til din bedrift – over deg selv.  Bedrifter som lever opp til verdien av tjenesten, kan være vert for en “tjeneste og service for dagen” for ansatte, tilbringe en dag med å delta i frivillig arbeid i samfunnet, ansette og trene et stort kundeserviceteam for å håndtere kundehenvendelser raskt, eller legge vekt på å ansette nye med tydelig service innstilling.  

 

Samarbeid Arbeide sammen mot et felles mål. Samarbeid verdsettes av dine ansatte som ønsker å føle at deres innspill betyr noe, partnerne dine som vil være med for en fenomenal kundeopplevelse, og kundene dine som vil føle at de er mere enn bare en annen vilkårlig klient. Eksempler på samarbeid inkluderer investering i interaktive; ansatte programmer, programvare,og arbeidsplasser, å ansette flere til kundevendte roller, bygge en liste over integrerings partnere, og aktivt hente tilbakemeldinger fra kundene dine.

 

Tillit  En toveis gate med å tro på interessentene dine og sikre at de kan tro på deg. Mens noen selskaper bare er i virksomhet for å tjene penger, har selskaper som verdsetter tillit, ønsker om at kundene skal vite at de har kundenes beste i tankene – og det samme gjelder ansatte. Et selskap som verdsetter tillit, sørger for at de ansatte alltid følger opp forpliktelser de har gitt mot kunder og ansatte – og eier det om de har kommet til kort. Tross alt, har et selskap som viser sin upålitelighet en gang, ofte vanskelig med å vinne den tilliten tilbake.

 

Tilhørighet Å sørge for at alle involverte i firmaet ditt i en hvilken som helst kapasitet, føles som om de har en tilhørighet – fra å få et ansikt, å bli sett, til en stemme som skal høres. Bedrifter som verdsetter tilhørighet, søker flere meninger fra sine interessenter og prøver å sikre at alle involverte i selskapet virkelig føler seg verdsatt.  Eksempler på tilhørighet i et selskap inkluderer investering i å bygge forskjellige team, bruk av inkluderende språk og bilder i innhold, og aktivt oppsøke meninger fra majoritets- og minoritetssamfunn. 

 

Utdanning Jakten på kunnskap og forståelse. Denne verdien er ikke utelukkende reservert for høyere utdanningsinstitusjoner – selv om det er det de oftest er assosiert med. Utdanning kan være verdien i et selskap som legger vekt på ansattes utdanning, eller til og med av en publikasjon som ønsker å utdanne leserne om meningsfylte aktuelle hendelser. Bedrifter kan vise frem verdsettelsen av utdanning, ved å tilby stipend for ansattes utdanning,å investere i grader eller videreutdanning. Det kan også sees av selskaper som donerer en del av overskuddet til utdanningsinstitusjoner, stipendfond eller relaterte veldedighetsorganisasjoner. 

 

Vekst Et selskap som inkluderer vekst som en verdi, er urokkelig i å forbedre seg selv og sine interessenter, ved å sette aggressive, men oppnåelige vekstmål. En organisasjon som verdsetter vekst, ser tilbake på forrige dag som en grunnlinje og derfra å forbedre seg. Vekst kan ses i mange former – vekst i potensielle kunder, ansatte, kunder, kontorlokaler, produkter, produktlinjer – for å nevne noen.  Et selskap som tar veksten seriøst vil gjøre disse målspesifikke, ha tidsfrister, og være justerbar i møte med informasjon som er mål endrende.

 

Veldedighet Handlingen med å gi. Mens denne verdien absolutt innebærer å sette sitt ord ut i handling, en organisasjon som viser veldedighet som en bedriftsverdi, vil gjøre mer enn bare å signere sjekker – de vil innpode en veldedig tankegang hos alle sine ansatte og selskapets representanter, gjennom handlinger og innsats. Eksempler på veldedighet i en organisasjon kan omfatte årlige donasjoner til viktige formål,forplikte en del av salget eller inntekt til en ideell organisasjon, eller organisere frivillige programmerfor ansatte og kunder – og aktivt oppmuntre dem til å delta. 

 

Ærlighet Oppriktig, sannferdig og riktig. Bedrifter som setter pris på ærlighet, prøver aldri å skjule sannheten,enten det er å eie en tidligere feil, eller å gjenkjenne og omfavne et uunngåelig skifte i bransjen. Bedrifter kan vise ærlighet ved raskt å innrømme og forklare eventuelle uhell for sine interessenter. Ærlighet med ansatte er også viktig, og bedrifter kan uttrykke det ved å gå så langt som å vedta en policy med «åpen bok» styring/drift.

 

Åpenhet En vilje til å omfavne ny informasjon eller ideer og endring, som et resultat av deres gyldighet og relevans. Denne verdien krasjer ikke med andre verdier – som forpliktelse eller disiplinert – hvis åpenheten ikke forringer organisasjonens oppdrag og hensikt. Bedrifter som er åpne, kan vise en positiv mottakelse på ansattes eller en kundens tilbakemeldinger, og gjøre en endring i organisasjonen som et resultat. I tillegg kan åpenhet sees i et selskap som er fremoverlent og aktivt på jakt etter nytt løsninger på langvarige problemer.

 

 

en_USEnglish