Kandidatpleie og automatisering

Forretningsfunksjoner som salg og markedsføring er bygget på et fundament av mellommenneskelige forhold. Likevel har den måten å tenke på, av en eller annen grunn ikke kommet inn på rekrutteringssiden. Som et resultat begynner som oftest et rekrutteringsteam fra bunnen av hver gang de har en stilling å fylle, snarere enn å utnytte deres nettverk av et allerede eksisterende forhold, deres talentpipeline.

Med presset på å tiltrekke kandidater en møter fra leder, for raskt å kunne fylle stillinger, er det ikke vanskelig å se hvorfor bygging av mellommenneskelige forhold ikke er øverst på prioriteringslisten for rekrutterere. Imidlertid har fortsatt økonomisk vekst, det endrede arbeidsmarkedet, og de nye måtene kandidater finner nye jobber, gitt denne modellen mye hindringer.

Måter i å tiltrekke seg kandidater har mange former, og omfatter alt fra en eksisterende kunde, alumner, praktikant eller ansattes henvisning; til noe mer moderne som en følger på sosial medier, bloggabonnent eller medlem av et selskaps talentnettverk. Uavhengig av opprinnelsen til forholdet, vil bedrifter være smart i å sette en plan for å benytte seg av denne utrolige ressursen. Det er her kandidatpleie spiller inn.

Det er en økende bevissthet i overlappingen mellom markedsføring og rekruttering. Dette fører til fremveksten av inbound recruitment marketing, basert på lignende situasjoner markedsførere og rekrutterere står overfor, når de konverterer fullstendige fremmede til brandlojalister.

Den eksakte årsaken til konverteringen varierer selvfølgelig, og den økende avhengigheten av internettteknologier, kompliserer ting ytterligere, ettersom kampen om oppmerksomhet på tvers av kanaler blir hardere hele tiden.

Ideelt sett er en kandidatpleiekampanje noe som består i at du formidler Employer Brandet ditt på tvers av plattformer og publikumsegmenter, men likevel oppleves av hver enkelt som om det var rettet rett mot dem. Hvert berøringspunkt er en del av hver kandidats individuelle reise fra øyeblikket de først hørte om bedriften din, til det øyeblikket de klikker “send” på en søknad.

en_USEnglish