Måle suksessen på din Inbound Recruitment Strategi

Måle suksess

Vi har berørt verktøy og teknikker fra inbound marketing til recruitment marketing. Blant de beste av disse er bruken av beregninger og analyser, for å styrke beslutningstaking og strategi.

Fokuset for denne innsatsen bør alltid være å levere en utmerket kandidatopplevelse, en som er positiv, informativ og selvfølgelig engasjerende

Forskning har vist at positiv kandidatopplevelse er en sjelden ting i dagens arbeidsmarked. Nesten 60% av de aktive kandidatene sier at de har hatt minst én dårlig erfaring i en jobbsøker prosess.

En fantastisk kandidatopplevelse vil hjelpe deg med å skille deg ut i kampen om kandidater. Det fine med å måle og analysere dine inbound recruitment aktiviteter regelmessig, er at det man slipper å gjette av hva du skal gjøre videre. I stedet for å ta beslutninger i det blinde, om å fortsette med en bestemt kampanje, eller fokusere mer på en kanal fremfor en annen, kan beregninger gi deg innsikt i å ta den avgjørelsen på en intelligent måte. Og du vil ha dataene for å støtte opp om handlingene dine. Brukes dette effektivt, kan disse dataene støtte og veilede beslutningstaking og hjelpe rekrutteringsteamet å forstå hvor de skal tildele ressursene sine.

Med riktig analyse kan nesten alle inbound recruitment aktiviteter du utfører spores og måles, slik at du kan se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Som en ekstra bonus, kan du bruke dataene som genereres for å demonstrere avkastning (RIO)til ledelsen.

Hva du bør spore?

Å hente og samle inn data er et kritisk første trinn, men det virkelige arbeidet begynner etter at du har dataene dine og er klar til å analysere de. Nettanalyseverktøy vil tilby hundrevis av forskjellige beregninger om hvordan besøkende oppfører seg, hvor de kommer fra og hvor de skal. Dette vil hjelpe deg med å forstå nesten alt du vil vite om de besøkende og deres oppførsel på nettstedet ditt. Ironisk nok kan alle disse dataene føre til passivitet for mange, ettersom de rett og slett er overveldende når de blir konfrontert med tallene.

“Hvis alt er viktig, er ingenting viktig.”

For å løse dette problemet og redusere denne overveldelsen har vi satt sammen en liste over de viktigste beregningsverdiene for inbound recruitment som er verdt å spore. Begynn med disse, og legg til nye beregninger og mål når du vokser og lær hvilke tilleggstall som kan gi mening og hjelpe til med å styre dine kampanjer.

Besøk på nettstedet

Nettstedsbesøk er målet for hvor mange som lander på en bestemt side i løpet av et gitt tidsintervall. Dette er en beregning som måles fra måned til måned for å spore trender, og er en god indikator på hvilke inbound recruitment marketings taktikker som fungerer og hvilke som ikke fungerer.

Vi starter listen med denne grunnleggende beregningen av en enkel grunn. Hvis folk ikke besøker nettstedet ditt, ser de heller ikke innholdet ditt, eller engasjerer seg med teamet ditt, så det er egentlig ingenting annet å se på. Hvis du vil at publikum skal engasjere seg, abonnere på nyhetsbrevet ditt, laste ned e-bøkene osv., Må du først få dem til nettstedet ditt. Det er utallige grunner til mangel på besøk på nettstedet, og du vil kunne utarbeide dem jo mer du overvåker denne beregningen og ta hensyn til de spesifikke situasjonene som kan være utenfor din kontroll i forhold til de som er innenfor den. Denne beregningen kan enkelt måles gjennom gratis verktøy, som Google Analytics, så det er ingen grunn til ikke å overvåke den.

Besøkende til lead konvertering – visitor-to-lead (VTL)

Konverteringsfrekvenser er en av de viktigste beregningene enhver rekrutteringsmarkedsfører kan måle. Denne beregningen forteller deg antall kandidater, eller potensielle kandidater, som har tatt en ønsket handling.

For våre formål her, skal vi se spesifikt på besøkende-til-lead-konvertering (VTL). Dette er antall besøkende som ikke bare kommer til nettstedet ditt, men også fullfører en handling som ender med at de blir en aktiv lead. Dette kan bety å klikke gjennom fra en CTA i en e-post, eller fra en tweet om en bestemt jobbåpning og fyller ut et webskjema for mer informasjon, eller til og med bare velger å motta e-post ved å registrere seg på en jobbmesse dere er på.

Å se på VTL lar viser deg som fungerer og ikke fungerer på destinasjonssidene dine. Landingssider er spesialdesignede sider på nettstedet ditt som du leder folk til via CTA-er. Du kan bygge disse sidene for ledige stillinger, suksesshistorier for teamet, generell bedriftsinformasjon eller hva som helst du vil

Når du ser på denne beregningen, bør du stille deg spørsmål som: “stemmer innholdet vårt med målkandidatpersonen vår?” eller “Er våre CTA-er plassert riktig, og formidler de en tydelig handling den besøkende bør ta?”. Hvis den ukentlige VTL-en din er lav, må du huske å teste hvilke meldinger og format som fungerer best for din bedrift, og som gir mest gehør hos de besøkende.

Nettstedsengasjement

Så nå tiltrekker du folk til nettstedet ditt, markedsføringsarbeidet ditt fungerer, men hva gjør de besøkende når de er på nettstedet? For å se det som en virkelig suksess, trenger du at de gjør mer enn å bare komme innom en enkelt destinasjonsside og deretter forsvinne.

For å spore nettstedengasjement, start med følgende beregninger:

  • Sidevisninger: Sidevisninger er de mest grunnleggende av alle beregninger for brukerengasjement, og måler en forekomst av en bruker som besøker en bestemt side på nettstedet ditt. Å måle sidevisninger kan hjelpe deg med å forstå hvor ofte folk besøker nettstedet ditt og hvilke sider de ser på.
  • Unike besøkende: Dette begrepet refererer til en person som besøker et nettsted minst en gang i rapporteringsperioden. Sporing og sammenligning av statistikken din for unike besøkende over en bestemt tidsperiode kan fortelle deg om nye besøkende oppdager nettstedet ditt (nyttig når du lanserer nye kampanjer eller annonser), eller om trafikken din kommer fra gjentatte besøkende.
  • Gjennomsnittlig øktvarighet: Den gjennomsnittlige tiden en individuell besøkende bruker på nettstedet ditt, måles med en beregning som kalles gjennomsnittlig øktvarighet. Dette tiltaket er nyttig for å forstå hvilke sider som resonerer med målgruppen din. Høyere gjennomsnittlige økttider betyr vanligvis at kandidater bruker mer tid på å lese innholdet, noe som betyr at de er mer sannsynlig å engasjere seg i det.
  • Avvisningsfrekvens: Avvisningsfrekvens forteller deg prosentandelen besøkende som drar etter bare å ha sett på en side. Dette gir en indikasjon på hvor godt innholdet ditt er, fordi hvis folk forlater uten å gjøre noe, fungerer ikke innholdet ditt. Du kan ha høyt antall trafikker, men hvis du også har høy avvisningsfrekvens, betyr dette at innholdet ditt ikke er engasjerende nok til at besøkende på nettstedet blir.
  • Konverteringsbane: Selv om det ikke er en ‘rundt nummer’-beregning, gir konverteringsstien deg en visuell forståelse av trinnene potensielle kandidater tar for å konvertere fra besøkende til lead. Analysering av konverteringsstien gir deg en god oversikt over ytelsen til innholdet ditt, destinasjonssidene, calls-to-action og skjemaene. Nå er det på tide å analysere. Ved å undersøke dataene rundt disse beregningene, begynner du å bedre forstå hvor de besøkende bruker tiden sin, hva som fungerer for å fange og holde oppmerksomheten deres, og hva de er nysgjerrige på å vil lære mer om. Det beste er at disse beregningene er rimelig enkle å få. Å bruke et verktøy som Google Analytics vil gi deg den nødvendige informasjonen for å overvåke engasjement, vurdere resultatene og formulere en strategi basert på dine funn og fått innsikt om.

E-postengasjement

I verktøykassen til inbound recruitment marketing er det ingenting som er bedre en e-post.

Hvorfor det?

Fordi e-post sendes til en målrettet liste over personer som allerede har vist sin interesse for hva du har å si ved å velge å motta meldingene i utgangspunktet.

Å sende e poster som fremhever employer brandet ditt til disse menneskene, øker sjansene for at de ser noe de liker, og øker klikkfrekvensen og lead genereringen.

Hvis du derimot ser at klikk eller åpne rater ,går nede i uken etter at du har sendt en e-post, kan du ta en titt på meldingen. Alt fra emnelinjen til CTA og til og med hilsenen som ble brukt til å logge av på slutten av e-posten.

Evaluere og juster for å forbedre den for fremtidig e-post effekten.

Sørg også for at kontaktlisten din oppdateres ofte for å sikre at all e-post er oppdatert. Dette kan påvirke de ukentlige beregningene dine, samt eliminere muligheten for å sende e-post til ubrukt eller ikke-overvåket innboks.

La oss ta en titt på noen av de viktigste e-postberegningene:

  • Åpnings rate: Sannsynligvis den beste e-postrelaterte beregningen, åpnings raten forteller deg hvor mange ganger e-postene dine er åpnet.
  • Klikkfrekvens: Prosentandelen av e-postmottakerne dine som klikket på en lenke i e-posten din, og klikkfrekvensen er avgjørende for å måle suksessen til en kampanje, da det blir hovedmålet i kampanjen å få abonnentene til å klikke på en lenke i e-posten din.
  • Konverteringsfrekvens: Konverteringsfrekvensen er også nøkkelen til å avgjøre om en e-postkampanje fungerer til din fordel, og gir deg prosentandelen av e-postmottakerne dine som fullførte ønsket handling (for eksempel å søke på en åpen stilling).
  • Avmeldingsfrekvens: Demonstrer at det å se på det negative er like viktig som positivt. Avmeldingsfrekvensen forteller deg prosentandelen av e-postmottakerne dine som klikket på “avslutte abonnementet” i e-posten din. Ved å bruke verktøy som MailChimp eller HubSpot kan du spore e-postengasjement slik at du kan forbedre strategien din. Disse løsningene tilbyr flere beregninger og analyseverktøy som hjelper deg med å spore hver av de ovennevnte beregningene. Hver bygger på det siste, da du ikke ser konverteringer hvis ingen engasjerer seg i innholdet ditt eller klikker gjennom e-postene dine.

Sosial engasjement

Sosialt engasjement er lik som e-postengasjement, men bare for din tilstedeværelse på sosiale medier. Beregningene som overvåkes her, er ting som kommentarer, delinger, liker, klikk og lagrer. Engasjementsgraden for sosiale medier vil fortelle deg hvor interessert publikum er, pluss hvilket innhold som resonerer og hvilket innhold som ikke gjør det, slik at du kan tilpasse din sosiale strategi basert på denne informasjonen.

Hver sosial medieplattform der du kjører annonser eller deler innhold har innebygd dashbord som viser deg engasjementsgraden for hver enkelt annonse eller innlegg. Kjør og test flere innholds/content stykker slik at du kan bestemme en typisk engasjementsrate for kontoen din.

For å grave dypere, vil du kanskje også spore og se på:

  • Gjennomsnittlig engasjement: Viser antall engasjementshandlinger (f.eks. Likes, delinger, kommentarer) et innlegg mottar i forhold til totalt antall følgere.
  • Applausfrekvens: Gir deg antall godkjenningshandlinger (f.eks. Liker, favoritter) et innlegg mottar i forhold til det totale antallet følgere.
  • Forsterkningshastighet: Dette er forholdet mellom delinger per innlegg og antall totale følgere.
  • Viralitetsfrekvens: Og til slutt, antall personer som delte innlegget ditt i forhold til antall unike visninger (dvs. inntrykk) det hadde i løpet av en rapporteringsperiode. Som med de andre beregningene på listen vår, bruk disse for å informere om beslutningstaking når det gjelder hvilket innhold du legger ut hvor. Innsikten du kan få fra A / B split testing av sosiale medier, er uvurderlig når du utvikler din neste kampanje eller justerer eksisterende for bedre avkastning.

Avslutningsvis

Å bruke en kombinasjon av gratis verktøy som Google Analytics og inbound recruitment marketing solutions som HubSpot, kan være til god hjelp med å måle og spore disse beregningene. Hvis du ikke når mål, kan du gå gjennom kandidatens tilbakemeldinger, og se etter svakheter i din inbound recruitmentstaktikk og aktiviteter. 

Inbound recruitment er en pågående prosess. Å kontinuerlig optimalisere strategien din, er nøkkelen til å bygge publikum, engasjere potensielle kandidater og til slutt konvertere dem til aktive søkere og få ledige stillinger fylt.

en_USEnglish