Manifesto

I denne delen av kurset bør du være utvilt og ha blodukkeret oppe slik at du har konsentrasjonen. Om du ikke er det så, kom tilbake til denne delen senere, ta deg en lang pause , få deg luft , spis og drikk. For her er det mange ord og utrykk som går om hverandre , så man bør klare og holde fokus.

Er du forvirret mellom en misjonserklæring og et manifest? De virker som det samme, men brukes på helt forskjellige måter. Er det ikke bare markedsføringsbegreper som høres utrolig kult ut? Det er komplisert, men jeg skal prøve å gjøre det enkelt.

Mange små bedrifter tar seg ikke tid til å lage en misjon, visjoner, verdier eller manifesterklæringer. Det betyr ikke at de ikke har dem, det betyr bare at de ikke har skrevet dem ned.

Å ikke ha en misjon, visjon, verdier eller merkemanifesterklæring nedskrevet betyr at du ikke har forpliktet deg til et klart og overbevisende formål.

En liten bedrift trenger en misjonserklæring for å holde fokus og gi et klart mål for selskapet.

  • En visjonserklæring er viktig fordi den fokuserer deg (og eventuelle teammedlemmer) på hvor virksomheten går. 
  • Et manifest er viktig fordi det kan kommunisere selskapets verdier og tro til kunder, klienter og partnere.

Manifest vs. Misjonserklæring

Et manifest er en livsstil. Det er med på å forme hver beslutning du tar, og hver handling du tar. Den tenker stort og erklærer endringen du planlegger å være i verden.

Så hva er egentlig forskjellen mellom et manifest og en misjonserklæring?

Mens både manifester og misjonserklæringer er utformet for å forene mennesker bak en sak, er manifester ment å tenne handling. De kraftigste manifestene er så følelsesladet i sin tro at deres innvirkning kan tåle tidens tann. Noen kjente historiske eksempler inkluderer de ti bud, uavhengighetserklæringen og en emosjonell tale holdt ved Lincoln Memorial som etablerer et klart og overbevisende formål for amerikanske borgerrettigheter. Martin Luther Kings ‘I Have a Dream’ er uten tvil det mest inspirerende manifestet i vår tid.

For å gjøre ting enkelt, tenk på misjonserklæringen mer som formålet ditt, og manifestet mer som den urokkelige, kjernetroen som driver dette formålet. For å illustrere dette poenget, nedenfor er en misjonserklæring etterfulgt av et manifest.

Misjon:

Gjør det mulig for bedriftsledere å effektivt kommunisere merkevarebudskap med selvsikre, kraftige og dynamiske stemmer.

Manifest:

Jeg tror at alle har en selvsikker, kraftig og dynamisk stemme inni seg. Jeg er fokusert på å hjelpe bedriftsledere med å finne den stemmen og effektivt kommunisere brandbudskap med autentisitet. Jeg er fast bestemt på å inspirere og utvikle hver klient jeg jobber med, for å bli den best mulige presentatøren de kan være. Jeg tror hver stor tale er fokusert rundt én hovedidé; har en fantastisk åpning, sterke støttehistorier og en oppfordring til handling. Jeg tror du fortsatt “skriver” talen din, frem til du sier ditt første ord. Jeg tror den eneste måten å bli en bedre foredragsholder på er med forberedelse og øvelse. Jeg tror at det er perfekt øvelse, som gjør mester. Jeg tror at vi ikke kan bli den beste versjonen av oss selv, alene.

Misjonserklæring vs manifest forklart

Først, la oss legge ut det grunnleggende for hver enkelt. (vi gjentar litt fra andre deler av kurset)

En Misjonserklæring skal fortelle deg hvem kunden din er og hva du tilbyr dem. Det er mer muttere og bolter enn et manifest. Den sier, “vi forstår hvor vi er, hvem kundene våre er og hva vi kan tilby for å gjøre livene deres bedre.” Og noen ganger forteller den deg også når du skal levere den (f.eks. hver dag). Og ofte hvorfor de gjør det de gjør som organisasjon.

Visjonserklæringer ligner litt på misjonserklæringer ved at de forteller historien om hvor du tror organisasjonen går fra sin nåværende tilstand til en fremtidig tilstand. De snakker ofte om hvor en organisasjon ønsker å være om noen år (eller tiår), men spesifiserer ikke alltid hvordan eller når organisasjonen vil komme dit. I likhet med misjonserklæringer inkluderer ikke visjonserklæringer alltid spesifikke opplysninger om hvem kundene er og hvorfor de fortjener/trenger hjelp til å komme dit (dvs. ingen trenger å være i nød).

Verdiutsagn er sammenlignbare med visjonsutsagn ved at de beskriver din ideelle tilstand uten å si noe om hvordan eller når du forventer å komme dit eller til og med om noen virkelig trenger det (kunden). Imidlertid har verdiutsagn en tendens til å fokusere mer på hvorfor organisasjonen din eksisterer i det hele tatt – hvilke kjerneverdier driver det du gjør? Verdier kan peke tilbake mot fortiden og beskrive hvordan ting en gang var eller påvirke hvordan ting bør gjøres nå eller i fremtiden – men verdier alene forklarer ikke hvorfor noen trenger dette arbeidet gjort for dem nå eller senere fordi ingen gjør det; ingen har blitt etterlatt av samfunnet – ingen har noen gang vært kunde i det hele tatt!

Misjon handler om hva virksomheten gjør, vil gjøre og for hvem den skal gjøre det

En misjonserklæring er en erklæring om formål. Misjonen/oppdraget beskriver hva selskapet gjør, vil gjøre og for hvem. Et manifest handler mer om filosofi enn om virksomhet. Det handler om ideene og troene til folk som driver selskapet nå og har drevet det tidligere. En misjonserklæring ser på fremtiden, mens et manifest ser på fortid, nåtid og fremtid som et kontinuum.

Misjonserklæringer er først og fremst opptatt av hvilken virksomhet et selskap er i, hvorfor det eksisterer og hvilke produkter eller tjenester det vil levere. Misjonserklæringer er ment å være korte, men konsise slik at de lett kan forstås av både ansatte og kunder; de nevner vanligvis det som er viktig for kundene – kvalitetsprodukter til en overkommelig pris – selv om de også kan inkludere andre faktorer som hvordan ansatte skal behandles eller hvordan overskudd brukes.

Manifester er opptatt av hvorfor et selskap eksisterer eller ble til, inkludert dets filosofier eller kjerneprinsipper som kan lede ledelsesbeslutninger i dag, i morgen og i årene som kommer. Manifester er ment å være inspirerende uten å bekymre deg for om alle forstår dem alle; manifester kan også være vage fordi mange mennesker tror at det å definere disse kjernefilosofiene fører direkte til hykleri når selskaper ikke klarer å oppfylle sine egne standarder.

Verdier handler om hvordan virksomheten gjør det den gjør

I en misjonserklæring er verdiene til selskapet representert som abstrakte overbevisninger. Verdier er mer enn det – de er handlinger og atferd. De representerer hvordan virksomheten drives og hvordan den oppfører seg. De er det den står for og dens etos.

Verdier skal ikke forveksles med mål eller ambisjoner. Visjon handler om hvor en bedrift ønsker å gå, hva den håper å oppnå, og hvor den ser seg selv om fem år. Det handler om å være ledende i markedet eller skape en ny type produkt som ikke har vært sett før.

Verdier handler om her og nå – de er ikke ambisjonsuttalelser, men intensjonserklæringer basert på faste oppfatninger om hvordan mennesker skal behandles og hvordan forretninger generelt skal drives.

Visjonserklæringer handler om når

En visjon er ambisiøs. Det handler om hvor en bedrift ønsker å være om fem år eller ti år. Det handler om å bli markedsleder eller skape en ny produktkategori.

En visjon er ikke noe som kan oppnås over natten – det er et langsiktig mål. Det er noe et selskap ønsker å oppnå, men som kanskje aldri når.

Visjonserklæringer handler om fremtiden til din organisasjon (eller virksomhet) . Poenget med en visjonserklæring er å fastslå hvor du ønsker å gå for at du skal komme (og bli) der.

Det er en beskrivelse av hvordan bedriften din vil være i fremtiden – hvordan den vil se ut, høres ut og føles. Tenk på det som et løfte til deg selv og dine ansatte: “Det er her vi kommer til å være om 5 år hvis alt går bra – så la oss gjøre alt vi kan for å sikre at det skjer!”

Selvfølgelig vil ikke en hvilken som helst “sporadisk”-tanke være tilstrekkelig som en effektiv visjonserklæring.

På samme måte som du trenger et kart for å reise et ukjent sted, trenger du et nøyaktig bilde av hva du vil at bedriften din skal bli for at det faktisk skal skje.

Manifester handler om verdiene og overbevisningene som driver handling – hva du kan stole på dem for

Manifester handler om verdiene og overbevisningene som driver handling. Hensikten med et manifest er å skape klarhet, samordning og engasjement rundt hva kundene dine kan stole på deg for.

Et manifest er skrevet ned for å fortelle folk hvem de har med å gjøre.

Manifester er konkrete og spesifikke for en persons eller organisasjons holdning til omstendigheter. Manifester fokuserer på atferd. Manifester gir delbare veiledende prinsipper som hjelper teamene til å samarbeide effektivt samtidig som de bevarer autonomien.

Misjon statements corporate – Manifester er entreprenørskap

Mens en misjonserklæring er den riktige og konvensjonelle måten å etablere formålet med en organisasjon på, kan et manifest være forstyrrende: det er ment å trosse status quo og inspirere til endring.

Misjonserklæringer handler mer om “Selskapet” (hvem), mens manifester handler mer om “Kunden” (hva).

Manifester er vanligvis konstruert med publikum i tankene for overtalelsesformål.

Misjon er for forretningsplaner – Manifester er for markedsføringsplaner

Mens en forretningsplan vil fortelle deg det nøyaktige formålet med bedriften din, hvordan du planlegger å oppnå dette målet, og hva som kreves av teamet ditt for å oppnå det, handler et manifest mer om hvem selskapet er som en funksjon av dets folk. , verdier og tro.

Manifester er også forskjellige fordi de vanligvis har en følelsesmessig komponent som mangler i misjonserklæringene i forretningsplaner.

Men manifester har denne typen følelsesmessig innhold gjennom hele deres eksistens. De får frem lidenskapen bak det du gjør og hvor verdiene dine ligger ved å inspirere folk med emosjonelt drevet språk som kan få dem til å se ting annerledes enn de gjorde før de leste det.

Misjonserklæringer er formelle – Manifester er inspirerende

Tenk på målsetningene som bedrifter bruker for å beskrive sine mål. Disse dokumentene er vanligvis svært formelle og saklige, skrevet for et bestemt formål (ofte som en del av en forretningsplan). De er ikke ment å inspirere, men snarere å formidle informasjon på en tørr måte.

På den annen side er et manifest mer som en oppfordring «til våpen» – (rally cry.)

Den er vanligvis skrevet med den hensikt å inspirere andre og få dem med på noe som er større enn dem selv.

Manifester er ofte forbundet med bevegelser som streber etter å endre samfunnet ved å utfordre eksisterende normer og tro. Dette betyr imidlertid ikke at du ikke kan skrive ditt eget personlige manifest; å gjøre det kan være akkurat det du trenger før du legger ut på ditt neste store eventyr!

Misjonserklæringer handler om å gjøre – Manifester handler om å være

En misjonserklæring forteller folk hva du gjør og hvorfor. Det lover noe til kundene dine. Den beskriver hvordan du vil gjennomføre en strategi, plan eller visjon.

Et manifest forteller folk hvem du “er”. Den streber etter å synlig og følelsesmessig forklare virksomheten din som et enkelt menneske, en som kundene dine kan forholde seg til og koble seg til som en venn.

Tenk på det på denne måten: En misjonserklæring kan brukes av ethvert selskap i enhver bransje fordi den er fokusert på gjennomføringen eller strategien (dvs. firmaet mitt har et spesifikt formål som tydelig definerer produktene eller tjenestene vi selger). Et manifest er unikt for hvert merke og dets personlighet – bare enda en grunn til å lage et!

Med andre ord, du vil ikke kunne navngi et spesifikt selskap ved å bare lese misjonserklæringen deres.

Misjonserklæringer handler om produkter – Manifester handler om løfter

En misjonserklæring handler mer om selskapet og produktene de leverer, mens et manifest handler mer om merkevarebygging og merkeløftet.

Misjonserklæringer fokuserer på nåtiden, mens manifester streber mot fremtiden.

En misjonserklæring beskriver hva bedriften din gjør nå og hvordan du gjør det, mens manifestet beskriver hva du tror på og hvor du må gå videre.

I motsetning til en misjonserklæring, vil ikke manifestet ditt være hugget i stein. Det kan endres når som helst ettersom bedriften din vokser og utvikler seg.

Misjonserklæringer handler om mål – Manifester handler om verdier

Misjonserklæringer handler om mål. De handler om hva du ønsker å oppnå som organisasjon. I en misjonserklæring kommuniserer du tydelig hensikten din og retningen du håper å ta din bedrift eller organisasjon.

Manifester handler om verdiene som driver disse målene. Et manifest er ment å være et samlingsrop, noe som andre kan samle seg bak og støtte.

Et manifest handler ikke bare om hva du håper å oppnå; det handler om hvorfor du ønsker å oppnå det.

3 nøkkeltrinn for å utvikle bedriftens merkevaremanifest

1 Identifiser formålet med ditt brand.

Previous slide
Next slide

Jeg måtte tilpasse bildet  derav forskjellig størrelse. kilde: greymattermarketing

Brandmanifestene ovenfor lykkes fordi hvert selskap, på tvers av terapeutiske områder, tydelig forstår sin brandformål – den overordnede grunnen til at brandet deres eksisterer og dens (kanskje fremtidige) bidrag til verden. I disse dager kreves det mer enn pris, produktkvalitet og kundeopplevelse for å skille seg ut. Å være et formålsdrevet brand kan gi din organisasjon et konkurransefortrinn. 

Ta Unilever, for eksempel. Nesten halvparten av de 40 beste merkene fokuserer på bærekraft. Utover å hjelpe samfunnet, gagner disse merkevarene Unilevers bunnlinje , de vokser 50 % raskere enn selskapets andre merker og bidrar med mer enn 60 % av selskapets vekst.

2 Plasser publikum inn i historien du forteller (skriv i første- eller andreperson).

Ved å bruke ord som “jeg/vi” eller “du” tilpasser du kopien din og trekker publikum inn i historien du lager.

Legg merke til språket Nike bruker i denne delen av brandmanifestet:

“… På en eller annen måte har vi kommet til å tro at storhet bare er
for de utvalgte, for superstjernene.
Sannheten er at storhet er for oss alle.»

Og husk, for å skape forbindelse og fellesskap rundt brandet ditt, lede med følelser og bruk kraften i historiefortelling

3 Beskriv hvordan brandets formål vil påvirke publikums liv positivt. 

Det ligger i menneskets natur å lete etter måter å gjøre livene våre bedre på. Så hjelp publikum med å forestille seg en bedre fremtid – der produktet eller tjenesten din vil forbedre livene deres på en meningsfylt måte. Her er et godt eksempel på et livsmantra for aldri å slutte å utforske

fra The North Face :

“Hvorfor utforsker vi?
…Vi utforsker slik at vi kan kjenne jorden bedre og
underveis oss selv. Utstyret vi stoler på er mer enn verktøyene våre.
Det er hvordan vi transporterer oss fra hvem vi er til
hvem vi skal bli…”

Nøkkelen: Du må forankre manifestet ditt i virkeligheten av det du gjør og deretter undersøke den emosjonelle innvirkningen på høyeste nivå av hvorfor det betyr noe.

Hvordan skrive en misjonserklæring eller et manifest

Ha en idédugnaden, og ha alt du trenger for å lage både en misjonserklæring og et manifest.

Med alle disse detaljene fra innholdet over i hånden er du klar til å skrive misjonet ditt. Det er lurt å holde ting enkelt. Misjonserklæringen din bør bruke et klart språk som en 5-åring kan forstå.

Når du går gjennom denne prosessen, gi deg selv litt slack, og forvent å gå gjennom flere gjennomganger som kan ta mer enn noen få timer.

Svar på disse spørsmålene

  1. Hva gjør du?
  2. Hvordan gjør du det?
  3. Hvorfor gjør du det?
  4. Hvem tjener du?
  5. Reflekter over de lykkeligste kundene dine, hva er den største fordelen, resultatet eller transformasjonen de opplever?

Generer så mange utsagn du kan, og skriv ned svarene dine og grupper dem i lignende kategorier.

Vær et kamera og lag et storyboard

En annen ting du kan gjøre er å bruke bilder og tegninger for å representere hvordan du betjener kunden din.

  1. Tenk deg at du er et kamera som følger din ideelle kunde rundt. Hva ser du? Hvis de er frustrerte, hva utløste frustrasjonen? Vær så levende og beskrivende som mulig.
  2. Gå din ideelle kunde gjennom reisen deres, legg spesielt merke til deres opplevelser og følelser underveis.
  3. Hvordan finner de deg, hvordan er den opplevelsen?
  4. Hva vil du som forteller, si til kunden din mens du ser dem slite?

Hvis du ikke har lagt merke til det, er navnet på spillet her å utnytte følelser og følelser som din ideelle kunde opplever før, under og etter å ha funnet virksomheten din.

Hvis du ikke har lagt merke til det, er navnet på spillet her å utnytte følelser og følelser som din ideelle kunde opplever før, under og etter å ha funnet virksomheten din.

Fyll ut de tomme feltene (for en misjonserklæring)

Hvis disse ser kjente ut, burde de være det. Disse enkle utfyllingsmalene for misjonserklæringen ligner veldig på malene du ser for Unique Selling Proposition (USP). Tross alt er de nesten det samme.

Vårr misjon er å ____(hva)_____ for ___(hvem)______ av ___(hvordan)______.

Vi hjelper ___ (hvem) slik at de kan ___ (hva)

Skriv ut en “Rant” for et manifest

Mens en misjonserklæring er mer saklig, er et manifest et emosjonelt dokument. Faktisk er et manifest en formalisert rant som er ment å vise hva merkevaren din står for og hvorfor.

Hvordan en misjonserklæring og et manifest bidrar til å gjøre deg lønnsom

  1. Du vil holde fokus på hvem du tjener og hvorfor og unngå å gå inn i prosjekter som koster penger og avsporer innsatsen din.
  2. Du vil komme opp med innovative nye produkter og tjenester som skiller seg ut fra konkurrentene.
  3. Du vil spare penger på verktøy og prosjekter som ikke gir verdi.
  4. Dine ansatte og kunder vil bli mer engasjert i virksomheten din. Og engasjerte ansatte og kunder gir lønnsomme selskaper.
en_USEnglish