Kultur, Visjon, Verdi og Misjon i bedriften

Introduksjon

Kultur, Visjon, Verdi og Misjon

Når vi jobber med Employer Brand for et selskap som en rekrutterer, ledere, hr eller konsulent er det en del ting vi må igjennom.

Noe av det viktigste er å definere en grunnmur, dette skal vi gå igjennom i denne delen av kurset.

Her skal vi gå igjennom selskapets kultur, visjon, verdi og misjon. Alle disse brukes forskjellig, og på forskjellige steder. Noe defineres av ledelsen, og noen defineres av de ansatte, og noe begge.

Det er i disse fasettene med å definere hvem, hva og hvordan, at man bruker mye tid på undersøkelser, workshops og graving i selskapet.

Vi går igjennom dette tidlig, da ser man verdien av dette når man kommer utover i kurset.

Det som Employer Brand skal gjøre, er å tiltrekke seg kandidater. Men, hva skal man med disse kandidatene i en stilling? Dette er en av tingene man må stille seg FØRST i en rekrutteringsprosess.

For man kan gjøre en av to ting:

  • Man kan fylle en stilling med en kandidat som matcher selskapets kultur, matcher verdier osv.

Eller

  • Man kan rettingsstyre med å ansette en ny type kandidat, som ikke er en nåværende match, fordi man ønsker å forandre retning på kultur, verdier osv i selskapet.

Så analyser av selskapet;

er for å fremheve nåværende fastsatte kultur, visjon, verdi og misjon. Eller hjelpe til med å definere en ny da selskapet er nytt, det har vært en sammenslåing, eller har en ny daglig leder, eller selskapet ønsker å rebrande sitt Employer Brand.

Uansett hva man skal, er det viktig å forstå denne grunnmuren, så du kan bruke det i din bygging av et supert Employer Brand.

nb_NONorwegian