Employer Branding Kurs
Thomas Fugleberg
Kurs Oversikt
Introduksjon
Kurset om Employer Branding er et online kurs, som går igjennom hva Employer Branding er og hvordan bruke Employer Branding.
Fordelen med et online kurs, er at man kan ta kurset selv i eget tempo, når det passer for deg.
Kurset viser en stegvis tilnærming og forståelse på hvordan man praktisk kan bruke dette i en bedrift eller organisasjon.
Kurset passer for alle typer organisasjoner som Statlig, Kommunal, Konsern eller liten bedrift.
Kurset er også basert på hvordan selskapet Employer Brand AS aktivt bruker dette som en del av sine tjenester ute i bedriftsmarkedet. Man vil her bli presentert med både fremgangsmåter og verktøy.
Kurset vil gi deg en økt kompetanse innen faget Employer Branding, og passer for alle som ønsker å jobbe med Employer Branding, som feks ledere, HR personell, rekrutterere og markedsførings personer.
Kurset er for både nyutdannede som ønsker en karriere innen HR, rekruttering eller Employer Branding, og for erfarene som vil ha økt kompetanse.
Kurset vil styrke din verdi og kompetanse på arbeidsmarkedet, hvor du ved gjennomført kurs blir sertifisert innen Employer Branding, noe som vil gi deg et fortrinn i din karierre.
Kurset:
Å finne de rette personene er en skummel oppgave for ethvert selskap, store som små. Som rekrutterer vet du at ansettelse av kandidater, som ikke bare er kvalifiserte, men også godt egnet til bedriftens arbeidsmiljø, potensielt kan være avgjørende eller ødelegge organisasjonens langsiktige suksess.
Employer Branding er hvordan bedriftens image og omdømme blir oppfattet ute i markedet som «DET» stedet å jobbe, og representerer budskapet du metodisk og kontinuerlig formidler til talent/kandidatmarkedet. Dette budskapet blir fordøyd og forsterket, eller til og med satt spørsmålstegn ved, basert på folks erfaringer med å jobbe i din bedrift.
I dagens konkurranse om topptalenter, er omdømmet ditt som arbeidsgiver, den avgjørende faktoren for om kandidater vil ta jobben som tilbys, eller bestemmer seg for å akseptere en mulighet hos konkurrenten.
Vi skal bevege oss i emner innen HR, Branding og markedsføring som alle bidrar til Employer Branding
Krav
- Ingen tidligere erfaring nødvendig.
- Dette kurset er utviklet for å hjelpe deg med å sette opp det grunnleggende, og gradvis bygge opp kunnskapen din om Employer Branding og hvordan det passer innenfor rekrutterings markedsføringskontekst.
Hva du vil lære:
- Definisjon og innvirkning på Employer Branding, sammen med tips om hvordan du kan bygge vellykkede rekrutteringskampanjer basert på reelle eksempler fra blant annet; UiPath, Genpact og L’Oreal, samt andre eksempler.
- Lær hvordan du definerer og bygger Verdi, Misjon, Visjon, Manifest og Bedriftskultur i et selskap.
- Lær om bedriftens Merkevare/brand stemme, tone og arketyper
- Verktøy og de beste fremgangsmåter for å sette opp ditt Employer brand og måle suksessen.
- Lær hvordan du bygger din kandidatpersona og ansattes verdiforslag (employee value proposition – EVP).
- Lær hvordan du bruker Employer Branding i Sosiale medier og markedsføring.
- Employer branding strategier for arbeidsgivere i praksis: casestudier basert på to selskaper fra forskjellige bransjer: AdsWizz (Advertising Technology) og Group Renault (Automotive).
- Alle ressursene som er nevnt i kurset vil være tilgjengelig for nedlasting i “Finn ut mer!” leksjon, sammen med det skreddersydde materialet for Employer branding.
Når du er ferdig med kurset vil du kunne utføre Employer Branding i egen bedrift eller jobbe som konsulent og kurse bedrifter i gjennomføring av Employer Branding.
Du blir Sertifisert i Employer Branding og kan laste ned et Sertifiserings bevis.
Kurset er et “must” for deg som jobber med rekruttering.
Hva vil du Lære?
- Få kompetanse innen Employer Branding
- Bli sertifisert i Employer Branding
- HR personell
- Rekrutterere
- Markedsførere
- Ledere som har rekrutteringsansvar
- Det er ingen krav til forhåndskunskaper
- Maler kan lastes ned
Kurs Innhold
-
Employer Branding
-
-
Del 1
-
Kultur, Visjon, Verdi og Misjon i bedriften
-
Kjerneverdier, hvordan skrive kjerneverdier for en ny bedrift.
-
Verdigrunnlag og etiske retningslinjer
-
Hvordan få dine kjerneverdier til å bli husket og bli en del av selskapet.
-
Hvordan lage et Verdigrunnlag?
-
Hvilke verdier har din bedrift? En alfabetisk verdiliste
-
Misjonserklæring og hvordan man skriver en. Del 1
-
Misjonserklæring Beste Praksis del 2
-
Hva er en Visjonserklæring?
-
Bedriftskultur
-
Veiledning til bedriftskultur
-
Måter du kan måle bedriftskulturen på
-
Hva er forskjellen mellom formål og mål?
-
-
Leksjon 2 – Verktøy for å måle innvirkning
-
Del 2
-
Recruitment Marketing Strategy
-
Prinsippene bak å lage din Recruitment Marketing Strategi
-
Hvilke Key Performance Indicators (KPI) er viktig for din Recruitment Marketing Strategi?
-
Recruitment Marketing kanaler – Vi ser på basisen
-
Sett dine innkommende rekrutteringsmål - Inbound Recruitment
-
Måle suksessen på din Inbound Recruitment Strategi
-
Sett opp et "Candidate Journey Stages Framework"
-
Bruk The Voice of the Prospect (VOP) for å forbedre Employer Branding
-
Bygg Talent Network
-
Pleie kandidater med innholdet ditt - Employer Branding Content
-
Måle effektiviteten av kandidatpleie
-
Kandidatpleie og automatisering
-
Karriereside på din webside
-
-
Leksjon 3 – Employer Branding Best Practices
-
Del 3
-
Employer Branding praksis på SoMe
-
Hvordan bruke sosiale medier for Employer Branding
-
Hvorfor er det kult og effektivt å ha rekrutteringsmarkedsføring på sosiale medier?
-
Mix & Match. Ledige stillinger vs Bevissthetskampanjer
-
Employer Brandings hellige gral: Kandidater
-
Typer jobbsøkere og hvordan du kan appellere til dem.
-
Jobbsøker Kvadranten
-
Hvor er dine kandidater på SoMe?
-
E-Post
-
Hva er Employee Advocacy?
-
Employee Advocacy og Ansattes sosiale modenhet
-
En veiledning for å lage Employee Spotlights
-
Hvorfor UGC er sentralt for Employer Brand
-
Hvordan lage en super video på sosiale medier
-
Bio Link
-
Generation Z
-
Hvordan lage stillingsannonser?
-
Retningslinjer for sosiale medier
-
Slik bruker du LinkedIn
-
Slik bruker man Facebook
-
-
Leksjon 4 – Employee Value Proposition (EVP)
-
Leksjon 5 Employer Branding Strategier i Praksis
-
Avsluttning
-